ברוכה הבאה: פרוטאולוג'יקס מנפיקה, העמלות מרקיעות שחקים

הוצאות ההנפקה שמובילה כלל חיתום יעמדו על לא פחות מ-16% ■ מקורב להנפקה: "בנטרול אופציות שיוענקו לחתמים עמלות החיתום מסתכמות ב-7%, זה טווח המקובל בחברות מהסוג הזה"

"מבנה הנפקה כזה לא היה עובר בשלום מכרז מוסדי", קבעו לפני כחודש בכלל פיננסים, כשניתחו את הנפקת הזכויות שביצעה חברת אלון חיפושי גז לצורך רישומה למסחר, כשהוצאות ההנפקה הגיעו ל-19% מהגיוס.

חודש חלף, והיום זרוע החיתום של כלל פיננסים היא זו שהובילה את ההנפקה של חברת הביומד פרוטאולוג'יקס, לגיוס של כ-35 מיליון שקל. ובכמה הסתכמו הוצאות ההנפקה הפעם? ב-16%. עמלות החיתום, שבהנפקת אלון הגיעו ל-16%, מסתכמים במקרה של פרוטאולוג'יקס - הנמצאת בשליטת ענקית התרופות טבע - ב-12.1%. בדומה להנפקת אלון חיפושים, גם פה מרבית הסכום המגויס, כ-27 מיליון שקל, הובטח בהתחייבות החתמים, שמלבד כלל חיתום כוללים גם את מיטב, מנורה, לאומי פרטנרס וברק קפיטל.

בעלי המניות וחתמי פרוטאולוג'יקס מקווים כי ה"הייפ" סביב תחום הביומד, וכניסתן של חברות רבות מתחום זה לתודעת המשקיעים בשנה האחרונה (ועם השקת מדד הביומד היום) יסייעו להצלחת הגיוס, המתבצע לפי שווי חברה של כ-100 מיליון שקל.

בדומה לאלון חיפושים, שניסתה ליהנות מכך שהעניין בתחום חיפושי הגז הגיע לשיאים חדשים בחודשים האחרונים, גם פרוטאולוג'יקס משתייכת לתחום פעילות עתיר סיכון שהפך פופולארי לאחרונה.

שיעור חריג או מקובל?

ההנפקה היום עוררה ביקורת בקרב חלק מהפעילים בשוק החיתום, ואחד מהם הסביר כי "חברה שמרגישה מספיק חזקה ובטוחה בעצמה לא הייתה נותנת להוציא הנפקה בכאלה תנאים. יכול להיות שהחתמים החליטו לנצל את מצבה, את העובדה שהמשך פעילותה מותנה בהשגת מימון ואת השלבים הראשונים בהם הניסויים שלה נמצאים - כדי לקחת עמלות שכאלה".

מנגד, מקורב להנפקה טען כי "בנטרול אופציות שיוענקו לחתמים, מסתכמות עמלות החיתום ב-7% - שיעור הנמצא בטווח המקובל בהנפקות של חברות מסוג זה ואינו נחשב חריג".

פעיל נוסף בשוק החיתום תמך בעמדה זו: "בחברות כאלה, שעוד לא מציגות הכנסות ונמצאות בשלבי פיתוח ראשונים של המוצר, עמלות שכאלה נראות סבירות. הוא ציין עוד כי "החתמים בהחלט יכולים להרגיש בנוח עם תנאי ההנפקה. האופציות הנכללות בהוצאות הן בנפרד, ואי אפשר להסתכל עליהן כחלק מהעמלות. בהנפקות בחברות עם חיתום מלא, אלה העמלות המקובלות".

כך, לשם השוואה, בהנפקת חברת הביומד אינטק פארמה, שבוצעה לפני שבועות ספורים, הוצאות החיתום היוו כ-9% מהגיוס, סכום שהוא נמוך יותר מהנתון בהנפקה היום, אך עדיין נחשב גבוה. בהנפקה זו נרשמו ביקושי יתר של פי 2.2.

פרוטאולוג'יקס היא חברה ותיקה יחסית, שהוקמה ב-1999, ומפתחת תרופות על בסיס מנגנון היוביקוויטין (פירוק החלבונים על ידי הגוף), שגילו זוכי פרס נובל, פרופ' אהרון צ'חנובר ופרופ' אברהם הרשקו. ההון העצמי של החברה, נכון למועד התשקיף, הוא כ-10 מיליון שקל.

בתשעת החודשים הראשונים של 2009 היא הפסידה כ-12 מיליון שקל ויש לה 5.5 מיליון שקל בקופה.

הפסד תפעולי בשנים הקרובות

החברה צופה כי פעילותה תסב לה הפסדים תפעוליים בשנים הקרובות. רואי החשבון מפנים את תשומת לב המשקיעים לכך ש"החברה נמצאת בשלבי מחקר ופיתוח וטרם הפיקה הכנסות משמעותיות. לפיכך, המשך פעילותה במתכונתה הנוכחית, עד להשגת פעילות רווחית, מותנה בהשגת אמצעי מימון נוספים". טבע, בעלת השליטה, תשקיע 3 מיליון שקל בהנפקה.

55
 55