סגן נשיא ארה"ב: צריך להגביר האמון הישראלי בממשל אובמה

לפני הביקור בישראל, ג'ו ביידן נפגש עם הצמרת היהודית בארה"ב ■ נדונה התחושה שישראלים אינם מודעים לביטויים רבים של יחסי ישראל-ארה"ב ■ דיבר ארוכות על איראן, אך לא הזכיר התקפה ישראלית

כשבוע לפני תחילת ביקורו בישראל, ברשות הפלסטינית וביעדים אחרים במזה"ת, נועד אמש סגן נשיא ארה"ב, ג'וזף ביידן, עם צמרת הממסד היהודי בארה"ב. אחד הנושאים המרכזים שנדונו ברב-שיח: איך להגביר את אמון הציבור הישראלי בממשל אובמה.

בפגישה השתתפו 18 בכירים בארגונים יהודיים גדולים. היא נמשכה כשעה וחצי והתקיימה במעונו הרשמי של סגן הנשיא.

המשתתפים שמעו סקירות על תובנות הממשל לגבי ההתפתחויות האחרונות באיראן, בסוריה והמו"מ עם הפלסטינים מפי דניס רוס, בעל התיק האיראני בסטייט דיפרטמנט, ודן שפירו, המטפל בענייני ישראל והמזה"ת במועצה לביטחון לאומי. ביידן דיבר אחר-כך ושם דגש ביזמת איראן לפתח נשק גרעיני ובמאמצי ממשל אובמה לסכל יזמה זו.

הפגישה כולה נערכה במעטה חשאיות. קיומה לא פורסם בלוח הזמנים היומי של סגן הנשיא. היא נערכה מחוץ לבית הלבן ולמשתתפי הובהר שהדיונים באירוע הם אוף דה רקורד. משתתפים שאליהם פנה "גלובס" סרבו לומר מה אמר ביידן על איראן, אך הם ציינו שהוא לא הזכיר אפילו במילה אחת את האפשרות שישראל תיזום תקיפת מתקנים גרעיניים במדינה. אין ספק, כי דרישה אמריקנית נמרצת מישראל לא לתקוף באיראן, שתגובה בהבטחה לסנקציות משמעותיות נגד איראן, תעמוד במרכז שיחות ביידן בירושלים.

לדברי מקורות, היתה הסכמה בין האורחים למארחים, כי חלק מהאזרחים בישראל אינו מודע לביטויים רבים של היחסים המיוחדים בין ישראל לארה"ב, מהתרגיל הצבאי המשותף ג'וניפר קוברה בישראל לפני כמה חודשים ושיתוף הפעולה האסטרטגי ההדוק בין שתי המדינות לגבי איראן ומוקדי איום אחרים, וכלה בתמיכה המסיבית של ארה"ב בישראל בתוך מסגרת או"ם.

המבקרים היהודיים התרשמו שביידן מתכנן לנצל את היכרותו רבת השנים עם אישים ישראליים רבים כדי לחזק את אמון הציבור הישראלי בממשל אובמה וזה יהיה קרוב לוודאי אחד הנושאים המרכזיים בנאומו הפומבי בישראל.

אחד המשתתפים אמר ל"גלובס": "הממשל מבין שדימויו הלא זוהר בקרב הציבור הישראלי הוא מכשול משמעותי בדרך לקידום השלום בין ישראל לפלסטינים. ההתרשמות שלי היא, שביידן יקדיש חלק ניכר מבקורו בישראל לקמפיין של דיפלומטיה ציבורית".

במקביל, חלק אתמול ממשל אובמה שבח נדיר לראש הממשלה, בנימין נתניהו, בגלל החלטתו לדחות הריסת חלק מהמבנים הבלתי חוקיים בכפר סילוואן, במזרח ירושלים.

בתדרוך יומי לכתבים אמר דובר הסטייט דיפרטמנט, פיליפ קרולי: "נתנו דעתנו לכך שראש הממשלה ביקש מראש עיריית ירושלים, ניר ברקת, להמשיך במגעים עם התושבים המקומיים לפני המשכת הפרויקט, ואנחנו מברכים על התערבותו".