זהר גושן יחקור, ישפוט ויוציא להורג

החקיקה החדשה מעניקה לרשות לני"ע כוח מטריד - האם לא עברו ימי השליט האבסולוטי?

לואי ה-14, מלך השמש, נהג להגיד "המדינה היא אני". הוא ריכז את כל הסמכויות אצלו והפך למלך האבסולוטי הראשון. זוהר גושן אומר "האכיפה היא אני". בשקט-בשקט גושן מחולל מהפכה רבתי בסמכויות רשות ניירות ערך, ומעצים אותן פי כמה וכמה. בדרך להפוך את שוק ההון להגון יותר, גושן - שרוצה לעשות רק טוב- מבקש לעצמו סמכויות בלתי מוגבלות.

אחרי שתעבור החקיקה החדשה גושן יוכל לעשות הכול. אם גושן יחשוב שיש עבירה הוא יחקור אותה, לאחר מכן הוא יהיה התובע, ובהינף יד יהפוך לשופט גושן שמטיל את העונשים.

לאן נעלמו הבלמים והאיזונים? הם לא היו שם מלכתחילה. לא לחינם קוראים ברשות ניירות ערך לפורום שיגזור את העונש, הטריבונאל - שם מעורר אימה מתקופת הגיליוטינה של המהפכה הצרפתית.

אבל זה לא הכול. בקנה מונחים חוקים נוספים שיעבירו לפיקוחו של גושן את רואי החשבון, חברות דירוג האשראי, נאמני האג"ח, חברות מעריכי השווי, האנליסטים והדילרים. במקביל פורסת רשות ניירות ערך מערכת BI (Business intelligence) חדשה - טכנולוגיה אימתנית שמיועדת לפקח על שוק ההון. "התוכנה הזו היא כמו 'אח גדול' והיא מתבוננת על כל המסחר", אמר אתמול גושן. בהחלט "אח גדול", אין הגדרה מדויקת מכך לסמכויות החדשות של הרשות.

שילוב הסמכויות ותכני הפיקוח החדשים שמקנה גושן לרשות ניירות ערך כוח מטריד. אף אחד לא מודאג ממה שיעשה גושן עצמו. מדובר ככלות הכול באדם הגיוני, וסביר להניח כי לא ינקוט בצעדים דרסטיים ויידע להשתמש בכוחו בתבונה.

אבל מי יתקע לידינו כי על כסאו של גושן לא ישב יום אחד, אדם חסר מעצורים ותאב כוח שלא יהסס להשתמש בסמכויות המוקנות לו בחוק במלואן?