7 שנים אחרי: עובדי חיפה כימיקלים דרום זוכים להסכם קיבוצי

לפני 7 שנים שברו העובדים את ההתארגנות שלהם בכוח לעיני המצלמות ■ ההסכם מסמל בעיקר את השינוי שחל בכוחה וסגנונה של ההסתדרות במאזן האימה מול הממשלה והסקטור העסקי

שבע שנים אחרי שהנהלת חיפה כימיקלים דרום שברה בכוח את ניסיון ההתארגנות של העובדים לעיני המצלמות, ההסתדרות הודיעה היום (ד') על סגירת מעגל: יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, יחתום מחר מול מנכ"ל המפעל, נדב שחר, על הסכם קיבוצי שישים קץ להעסקת עובדים באמצעות קבלני כוח אדם, וישפר את תנאי שכרם וביטחונם התעסוקתי.

כפי שחשף "גלובס" כבר באפריל 2008, ההסתדרות צירפה לשורותיה 120 מתוך 140 עובדי המפעל, בניסיון לאגד שוב את העובדים ולהצליח במקום שבו נכשלו חמש שנים קודם לכן. המו"מ התנהל בין עיני ליו"ר דאז של החברה, אבי פילוסוף, אולם אז התחלפה הבעלות בחברה והדבר עיכב משמעותית את השלמת המהלך. יחד עם זאת, בהסתדרות מציינים היום כי הם גילו במנכ"ל הנוכחי שותף אמיתי למו"מ, שראה באמת ולנכון לשנות את צורת ההעסקה במפעל הדרומי.

התארגנות עובדי חיפה כימיקלים דרום עוד בשנת 2003, הפכה לסמל של אותה תקופה: היחסים בין ההסתדרות לממשלת שרון-נתניהו היו בשפל, וכך גם היחסים בין ההסתדרות לסקטור העסקי. כשעובדי המפעל הדרומי התאגדו והובילו שביתה, הנהלת המפעל שכרה מאבטחים ששברו את השביתה, עד כדי הפעלת אלימות. הסרט "שביתה" שצולם באותם ימים תיעד כיצד יו"ר ההסתדרות דאז, עמיר פרץ, ספג מהלומות כשניסה להיכנס לשטח המפעל. פרץ, כמו נציגים אחרים של ההסתדרות שהגיעו עימו למקום, הזילו אז דמעות. הנהלת המפעל זכתה לגיבוי מצד משטרת ישראל, שהעמידה לראשותה אנשי יס"מ. הדבר עורר ביקורת רבה, וטענות לפיהן קרבתו של אריאל שרון לידידו אריה גנגר, הבעלים של החברה, היא שהביאה לשבירה האגרסיבית של ההתארגנות.

לפני כשנתיים כתבנו: "אם עיני יצליח בחיפה כימיקלים במקום בו פרץ נכשל, יהיה זה סימן לא רק לסגנון השונה של עיני, אלא בעיקר להבדלי הרוחות בין שלטון אולמרט לזה של נתניהו-שרון". אמנם נתניהו חזר מאז לשלטון, אבל נראה כי כוחו וסגנונו של עיני יחד עם הקונסטלציה הפוליטית שיצרה הברית שלו עם מפלגת העבודה, מכתיבה גם לנתניהו סגנון חדש.

"ההסתדרות סוגרת היום חוב גדול לעובדי המפעל. אני שמח שהצלחנו להביא לעובדים את התוצאה הרצויה", אמר היום עיני. נדב שחר, מנכ"ל החברה, הוסיף: "בעלי החברה והנהלת החברה ראו כיעד אסטרטגי לשים קץ למצב בלתי ראוי ששרר שנים רבות במפעל 'חיפה כימיקלים דרום', ולפיו הועסקו עשרות עובדים במעמד של 'עובדי קבלן' זאת במשך שנים ארוכות". שחר אמר עוד כי המהלך תואם את ערכי החברה ומשפר את חוסנה, וכי הוא קורא לכל המעסיקים לפעול בדומה לחיפה כימיקלים ולבטל כליל את המעמד הלא ראוי של עובדי קבלן בחברות התעשייתיות.