שפירה: "פקיד שלא נענה לכל בקשות המשרד - מועמד להדחה"

יו"ר רשות החשמל, אמנון שפירה בהתייחסות ראשונה למהלך להדחתו ■ "אולי אני אשתוק, זה המצב הכי טוב. אני חושב שהמונח הזה של רגולטור לא נקלט ולא הובן במשק עתיר כסף כמו משק החשמל. המהלך הזה הוא חדש"

"במדינת ישראל כאשר פקיד לא נענה לכל בקשות המשרד הוא באופן אוטומטי מועמד להדחה" כך אמר יו"ר רשות החשמל אמנון שפירה בהתייחסו לראשונה למהלך הדחתו. בתחילת השבוע זומן שפירה לזימון על-ידי שרי האוצר והתשתיות בעקבות מה שהוגדר כהתנהגות בלתי הולמת של פקיד ציבור ועילות נוספות.

במושב שנערך בוועידת האנרגיה נשאל שפירה על-ידי המנחה העיתונאי סבר פלוצקר על תגובתו למהלך ההדחה. "שני שרים חברו יחד כדי להדיח אותך והוציאו חוזה על ראשך" אמר פלוצקר "אני לא זוכר שרשות רגולטורית כלשהיא בישראל הייתה במצב דומה". שפירה השיב "אולי אני אשתוק, זה המצב הכי טוב. אני חושב שהמונח הזה של רגולטור לא נקלט ולא הובן במשק עתיר כסף כמו משק החשמל. המהלך הזה הוא חדש".

"בארה"ב התחילו עם רגולציה במשק החשמל בשנות ה-30 בישראל זה החל לפני 15 שנה ומהרגע הראשון נוצרו מתחים פנימיים בראש ובראשונה עם משרד התשתיות שבעצם קרעו ממנו סמכויות והעבירו אותם לרגולטור. במדינת ישראל כאשר פקיד לא נענה לכל בקשות המשרד הוא באופן אוטומטי מועמד להדחה. זה קרה עם קודמי וזה קורה איתי. הנושא הזה מאד עקרוני. במקרה הפרטי שלי, אני למוד ניסיונות, זו פעם שנייה ששר רוצה להדיח אותי, אני חייב להגיד שלי שבאופן האישי לא ברור לי בדיוק למה".

שפירה הוסיף כי "יש כאן בעיה עקרונית, יש כאן שר שטוען שאין לו סמכויות במשק החשמל והוא אחראי. אני חולק על כך, אני חושב שיש לו את סמכות העל במשק החשמל וזו קביעת המדיניות ולאור המדיניות הזו הרגולטור חייב לגבש את מדיניות התעריפים שלו - ואם הרגולטור לא משיג את המטרות אז הוא אכן נכשל בתפקידו. במשק הישראלי אני לא חושב שמישהו יכול לבוא ולהגיד שהרגולטור נכשל בתפקידיו".

"יש לנו מערך שלם שאנחנו מפתחים החל משנת 2007 של יזמות פרטית, הסדרנו את כל נושא האנרגיות המתחדשות, אנחנו בהחלט לוקחים את מדיניות הממשלה ומנסים ככל שביכולתנו ליישם אותה. תמיד אפשר לבחור את הפתרונות הקלים. אני מודיע לכם כאן ועכשיו שאם תעריף החשמל היה 6 שקלים במקום 40 אגורות הייתה כאן התייעלות אנרגטית בטירוף, אבל התעשייה הייתה שוקעת והמדינה הייתה שוקעת תפקידנו לאזן בין האינטרסים של הבעלים, הצרכנים והספקים ובמקום הזה אין כמעט סיכוי שכולם יהיו מבסוטים מההחלטות שלנו".