נתוני קידוח "תמר" נחשפים לראשונה בדו"חות ישראמקו

העלות הכוללת של הפקת הגז: 2.8 מיליארד דולר ■ כמות הגז השנתית שתופק מהקידוח גדולה יותר מכפלים מהכמות שכבר הובטחה לחברת החשמל וללקוחות הנוספים ■ הערכות: עלות הפקת מיליון רגל מעוקב תגיע ל-1.5 דולר - נמוך ביחס למקובל בעולם

נתונים מדויקים ראשונים על תכנית הפיתוח של מאגר "תמר" נחשפים בדוחות שפרסמה הבוקר ישראמקו , השותפה בקידוח ב-28.8%. הנתון המרכזי, שנחשף היום לראשונה, הוא אומדן מדויק ראשון של עלויות הפיתוח של המאגר: 2.8 מיליארד דולר, על-פי מפעילת הקידוח חברת נובל אנרג'י.

עד היום נעו ההערכות לגבי עלות הפיתוח בין 2.5 ל-3 מיליארד דולר, אם כי אנליסטים העריכו שהסכום בפועל יהיה נמוך יותר. על-פי דיווח שמסרה נובל אנרג'י המחזיקה 36% מהשותפות לשותפותיה ישראמקו, אבנר (15.6%), דלק קידוחים (15.6%) ודור גז (4%), ייקדחו באתר 5 עד 6 בארות, מהן שתיים שכבר נקדחו במסגרת קידוחי האקספלורציה.

מנכ"ל נובל אנרג'י צ'רלס דייוידסון ציין היום כי איכות הגז ב"תמר" היא מהמשובחות בעולם וכי קצב הזרימה של הגז מכל באר שתיקדח יהיה 150 מיליון רגל מעוקבת ליום, יותר מכפלים מהקצב המקובל. המשמעות היא כי עלויות ההפקה יהיו זולות יחסית בגלל שהלחץ הגבוה של הגז מייתר את הצורך בקידוחים נוספים.

לפי אחת ההערכות, תגיע עלות הפקת מיליון רגל מעוקב של גז ל-1.5 דולר, סכום נמוך יחסית למקובל בעולם. בנובל סרבו היום להתייחס להערכות לגבי עלויות ההפקה ואמרו כי לא ניתן לאמוד אותן במדויק עד לתחילת הקידוח בפועל.

עוד עולה מהנתונים שפורסמו כי קצב הפקת הגז מקידוח תמר יוכל להגיע ל-7.5 עד 9 מיליארד מ"ק (BCM) לשנה, מה שמאפשר לשותפות בתמר להתקשר בהסכמי מכירת גז נוספים על ההסכמים שצפויים להיחתם עם חברת חשמל, דליה אנרגיות ומפעל סיליקה בדימונה. על-פי מכתבי הכוונות שנחתמו עם לקוחות אלה מבטיחות השותפות ב"תמר" לספק לשלושת הלקוחות האלה כמות שלא תפחת מ-3 מיליארד BCM לשנה.