סעודיה: אנחנו נעשים נאורים, ישראל נעשית חשוכה

שר החוץ הסעודי לניו יורק טיימס: "אנו משתחררים מכבלי העבר ונעים לכיוון של חברה ליברלית... בעוד שישראל נעה בכיוון ההפוך, לעבר תרבות מונחית דת ולתפיסה קיצונית מאוד של לאומיות"

ישראל זוכה היום למטח תוכחה כבד מכיוון בלתי צפוי. שר החוץ הסעודי, הנסיך סעוד אל פייסל, אומר לניו יורק טיימס, כי בעוד שסעודיה הופכת להיות חברה ליברלית, ישראל נעה בכיוון ההפוך, לעבר תרבות ופוליטיקה מונחות דת. העובדה המעניינת היא, שהעיתון החשוב בעולם לא לגמרי מסתייג מהתובנות של הנסיך הסעודי, אם כי הוא מכיר באירוניה שטמונה בעצם ההשוואה.

מורין דאוד, בעלת טור פופולרית מאוד בטיימס, ראיינה את אל פיסל בריאד ושמעה מפיו על המגמות הנאורות, ה"ליברליות", בארצו, שמנוגדות, כדבריו, לתנועה הדתית ה"קיצונית" והנבערת שמכה שורש בישראל.

"אנו מתנתקים מכבלי העבר", אמר הנסיך. "אנו נעים לכיוונה של חברה ליברלית. מה שקורה בישראל הוא בדיוק ההיפך. היא נעה לעבר תרבות ממוקדת יותר בדת, לעבר מערכות פוליטיות שמכוונות ע"י הדת ולעבר תפיסה קיצונית מאוד של לאומיות". הוא טוען, שהמגמות האלה מובילות את ישראל לעבר "נקודת רתיחה".

"המוסדות הדתיים בישראל בולמים כל מאמץ לשלום", טען הנסיך, שהיה לבוש בגלביה שחורה-זהובה והרכיב משקפי שמש.

בעלת הטור לא יכלה להתעלם מהאבסורד שגלום בהשוואה בין ישראל הדמוקרטית לסעודיה, "ממלכה מוסלמית רודנית, אחת מהמדינות הכי פחות סובלניות מבחינה דתית וחברתית עלי אדמות".

יחד עם זאת, היא כותבת: "ישראל היא חברה חילונית, (אך) יש האומרים שהיא הולכת ונעשית פחות חילונית, מפני שקיצונים דתיים והרבנות הראשית שואפים לאכוף אינטרפטציה נוקשה של היהדות על החברה כולה. הרבנים החרדיים נאבקים בנשים יהודיות שרוצות להתפלל ליד הכותל המערבי, ובבתי כנסת, גברים מסוימים עדיין מודים לאל 'על שלא עשאני אשה'".

בסעודיה, לעומת זאת, בעלת הטור מוצאת סימני התקדמות: "המלה 'קידמה' היא, כמובן, יחסית מאוד במדינה כמו סעודיה, שבה צמח הזרם הוואהבי של האיסלאם. אבל לאחר ששהיתי שם עשרה ימים, אני יכולה לאשר , שבקצב האיטי להחריד שלהם, הסעודים שוחקים את האפרטהייד שנאכף על נשים ואת הדיכוי התרבותי במדינתם".

הכותבת מדגישה את מה שהיא מכנה "הכאוס הדרקוני" בסעודיה. כמה ימים לפני בואה השתוללה משטרת הדת ברחובות במאמץ להחניק כל סימן לציון "חג האהבה", וזה כלל גם החרמת שושנים אדומות. ב-2002 לא איפשרו שוטרי הדת לנערות בעיר מכה להימלט מבית-ספר שעלה באש מפני שהן לא חבשו רעלות. 15 בנות
נהרגו.

אבל באמות המידה הסעודיות נחשב המלך עבדאללה, בן 85, שמפרנס הרמון מלא נשים, כמהפכן חברתי, כותבת בעלת הטור. הנה, זה עתה הודיעה הממלכה שעורכות-דין יורשו לטעון בבתי-משפט, בפעם הראשונה בתולדות הממלכה. בינתים הן יוכלו לייצג רק נשים ולעסוק רק בדיני משפחה, אבל גם זה משהו. ובחודש שעבר מינה המלך, בפעם הראשונה, שרה למועצת השרים. אשתקד נפתחה האוניברסיטה הראשונה שבה יכולים ללמוד יחדיו גברים ונשים.

אם בעולם נראים צעדים אלה כצעדי צב, בסעודיה הם נראים כהפיכה חברתית, כמו התמורות החברתיות הגדולות שעברו על העולם המערבי בשנות ה-60, כותבת בעלת הטור.