רן תלם: "חטופים" לא נולדה בגלל גלעד שליט אלא בגלל היוצר

אחרי ששידרה בערבית בפריים-טיים, צחקה על שחיתות והכניסה פעילת שמאל לבית "האח הגדול", נוגעת קשת בעצב החשוף ביותר בחברה הישראלית ■ תלם: "כל המשפחות החטופים יודעות מה קורה בסדרה"

רגע לפני שעלה הפרומו הראשון לסדרה "חטופים", הגיע אל אביבה ונועם שליט מכתב מזכיינית ערוץ 2 קשת. היוצרים והמפיקים ידעו שיש משפחה אחת שכל ישראלי יחשוב עליה בזמן הצפייה. מה שהטריד אותם באמת הוא מה יחשבו בני אותה משפחה.

נועם שליט קרא את המכתב, כך לפי דוברת המשפחה תמי שנקמן, שבו עדכנה הזכיינית כי הסדרה עולה וכי עשויים להיות בה קטעים לא קלים. קשת גם הביעה נכונות לקבל כל הערה או בקשה שיש למשפחה. הזוג שליט גם קיבל הצעה לצפות בסדרה.

"החיים שלנו הם לא דרמה ולא הופעה בטלוויזיה", אמרה המשפחה, לדברי שנקמן, "לא מתפקידנו לתת אישור".

סמנכ"ל התוכן של קשת, רן תלם, מספר כי לא רק משפחת שליט קיבלה את המכתב. "היה לנו חשוב ליידע את כל משפחות החטופים", הוא אומר.

בהקרנת פרק הבכורה של "חטופים" נכח גם ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט, שבמשמרת שלו נחטף גלעד שליט. במקרה או שלא, הוא ישב ליד אשתו של תלם.

"כל ההקרנה היא אומרת לי, 'אני חייבת לשאול אותו איך זה באמת'", מספר תלם. "בסוף ההקרנה היא שאלה אותו, והוא ענה בפשטות: 'תשמעי, הכי קשה זה למשפחות. אנחנו לא ברמת הקושי הזה. הכי קשה באמת למשפחות'".

- תמי שנקמן מאוד כעסה בהקרנה. לטענתה, בגלל נוכחותו של אולמרט אף אחד לא הזכיר את גלעד שליט.

"מדובר בפעם הראשונה שבה הטלוויזיה נוגעת בנושא כה רגיש, פוליטית וציבורית, בתכנים דרמטיים. אנחנו נזהרים ביצירת קישור ישיר בין המציאות לסדרה, ולכן לא אוזכר נושא שליט בהקרנה, זאת על אף שכל אחד מאיתנו נושא עמו את הסיפור הטרגי, וכולנו מייחלים לשובו. ועדיין, עניין גלעד שליט נוכח בסרט הדוקומנטרי 'שבויים' שנשדר ב-10 במארס. הסרט מתעד את זיכרונותיהם של 6 פדויי שבי, מימי מלחמת ההתשה ועד מלחמת לבנון הראשונה. במסגרת זו יביעו שבויים 'לשעבר' את מחאתם על אי-השבתו של גלעד ואת תפילתם שישוב בקרוב".

- נחזור לסדרה. מה היה קורה לו משפחת שליט היתה אומרת לכם, "לא, זה יפגע בנו"?

"תשמע, תמיד בדברים כאלה אתה קודם כל צריך להסתכל על מה שאתה עושה ולשאול את עצמך אם אתה מרגיש נכון. בגדול, הסיפור שלנו אומר שהקושי לא נגמר בתקופת השבי. הקושי האחר - פחות פיזי, יותר נפשי - מתחיל ביום החזרה. זה סיפור פיקטיבי שלא קרה במדינת ישראל. יש בו המון תובנות, שחלקן הגדול הוא בכלל לא על שבויים. הוא על כוחה של אהבה ועל שרידותה של מערכת יחסים, ומה אסור לי לעשות כדי להישאר בחיים".

- היתה לכם החלטה מאוד מודעת לצאת עם הסדרה כשהנושא עומד כמעט בראש סדר היום הציבורי. גם עשיתם שימוש באלמנטים מתוך המאבק לשחרורו.

"זה לא רק עכשיו. אתה זוכר את הסטיקרים של רון ארד? זאת ההוויה הישראלית. אני בן 41. מבחינתי זה התחיל במבצע שלום הגליל ובחטופי הנח"ל, וזה נוכח שם. אימא של יוסי גרוף והמאבק להחזרתו, וחזי שי, אלה הדמויות שצרובות לנו בזיכרון. אחר-כך היו רגב וגולדווסר, ולצערנו הרב זה חלק מהישראליות שלנו כבר הרבה שנים. זה לא חדש".

הפרק הראשון של "חטופים", ששודר אתמול (מוצאי שבת), מחיה את אחד הרגעים האוטופיים ביותר בישראליות. שתי משפחות מקבלות את הטלפון החשוב בחייהן, מדינה שלמה חוגגת חזרה של שני שבויים, אחרי 17 שנה.

"נכון, כולנו כבר מתים להיות בסיטואציה הזאת, לשמוע את הידיעה הזאת ברדיו, אבל היא לא נולדה בגלל גלעד שליט", אומר תלם. "היא נולדה מפני שהגיע יוצר עם רעיון נורא חזק. עובדה שהסדרה עוברת אדפטציה בארצות-הברית".

- אבל אתם מודעים לכך שזה עלול לגרום לאי-נוחות ציבורית.

"אנחנו מודעים לרגישות. אנחנו מנסים. הסדרה הזאת נעשתה יחד עם עמותת 'ערים בלילה' (עמותת חיילי צה"ל שהיו בשבי האויב, ל' א'), בהתייעצות איתם. אז גם יש ברכת-דרך מאוד גדולה של העמותה, שתמכה בסדרה. כל המשפחות הרלוונטיות מודעות לתוכן הסדרה ויודעות מה קורה שם".

- אחרי צפייה בסצנה הזו, איזה ראש ממשלה לא ירוץ לעסקה להחזרת גלעד שליט.

"הפריזמה הזו לא נכונה. הסדרה לא אומרת 'צריך להחזיר את השבויים בכל מחיר'. אין בדילמה הזאת צודק ולא צודק. אין נכון ולא נכון. אין שחור ואין לבן. אף אחד לא יכול להגיד מה התשובה הנכונה. בטח שלא אנחנו, יוצרי הדרמות".

- לעומת זאת, במקרה כמו "האח הגדול" יש השקעה ראשונית. התוכנית כבר החזירה את עצמה בשלב זה?

"אני לא יודע להגיד לך. אבל האם ההחלטה לעשות אותה היתה נכונה? כן. החלטה לא קלה, אבל החלטה טובה. בהחלט היתה השקעה ראשונית ב'האח הגדול', בניגוד לתוכניות ריאליטי אחרות. יש שם מפעל טלוויזיה שקם. כדי לכסות את עלות מפעל הטלוויזיה נדרשו לנו כמה עונות. גילינו גם לאורך הדרך כי כמו בכל מפעל טוב, ההשקעה בו לא נעצרת רק בהקמה הראשונית. אתה מוסיף עוד כספים כדי שהדבר הזה יפעל. אבל התוכנית מצליחה".

תלם כמעט מתרגש כשמישהו אומר לו שהוא צופה ב"האח הגדול". "זה נראה כאילו שזה מבחינתנו לא חשוב, אבל זה הדבר הכי כיף", הוא אומר.

- אתה עדיין מאמין ש"האח הגדול" זה באיזשהו מקום המיקרוקוסמוס של החברה הישראלית?

"כן. בטח. הוא לא מלוהק ככה, אבל כן. האיש שלימד אותנו איך עושים את 'האח הגדול' אמר שכשמלהקים את 'האח הגדול', זו חבורת אנשים שאלמלא התוכנית לא היו פוגשים זה את זה, סביר להניח, כל תקופת חייהם. זה חלק מהקסם של העונה הזאת".

- מה אתה אומר על מה שאמר מנכ"ל ערוץ 10, יוסי ורשבסקי, ש"האח הגדול "היא "המיץ של הזבל"?

"עם כל הכבוד, אני חושב שהוא טועה. אתה רוצה להביא מיקרוקוסמוס של החברה הישראלית? אתה צריך להביא את כל פלטת הצבעים. היא צריכה להיות מיוצגת בתוך התוכנית הזאת. זה חלק מהוויית 'האח הגדול'. התוכנית עובדת כי הצבעים האלה משפיעים זה על זה".

* הראיון המלא עם רן תלם התפרסם במגזין G