הלחצים על גפני עבדו: ההצבעות על חוק בנק ישראל - בשבוע הבא

גלובס tv עוד היום: נגיד בנק ישראל בהתייחסות ראשונה לחקירת דנקנר: "סיפור עצוב" ■ שלי יחימוביץ': "מודים לך שהצלת את הבנק" ■ יו"ר הוועדה גפני שאל אם בבנק ידעו על החקירה; פישר חייך וסירב לענות

ההצבעות על חוק בנק ישראל ייערכו כבר בשבוע הבא, כך הודיע היום (ה') יו"ר ועדת הכספים משה גפני בתום דיון שנערך בנושא. משמעות הדבר כי החוק יאושר לפני תחילת הפגרה של הכנסת, המתחילה ב-18 למארס ומסתיימת שבוע לפני תום הקדנציה הראשונה של נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר.

כפי שדווח ב"גלובס", הנגיד עצמו וראש הממשלה בנימין נתניהו, הפעילו לחצים על גפני שיסיים את הדיונים לפני תחילת הפגרה על מנת לאפשר לפישר לחדש קדנציה עם חוק בנק ישראל החדש ביד.

פישר מתייחס לראשונה לפרשת דני דנקנר

"אני לא מרגיש בנוח (עם הפרשה הזו - א.פ.). אין בכוונתנו להיכנס לפרטים על החקירה הנוכחית. זה סיפור עצוב בכל היבט, אך אני שמח שלפי השיפוט שלנו הצלחנו להגן על בנק הפועלים ויציבותו; זה היה היעד העיקרי שלנו. אני מודה לוועדת הכספים על הגיבוי שנתנו לי". את הדברים האלה אמר היום פישר, בישיבת ועדת הכספים של הכנסת בת"א.

הוועדה התכנסה לדיון מיוחד הנוגע לחוק בנק ישראל, אך הנושא הבוער על הפרק היה חשיפת חקירה המשטרתית נגד יו''ר בנק הפועלים לשעבר דני דנקנר, יממה לאחר שנודע על חקירת דנקנר במשטרה.

דנקנר נחקר על ידי המשטרה על עבירות מתחום "טוהר המידות", כאשר המשטרה בודקת את הקשר עם קרן ההשקעות הבריטית RP קפיטל ברכישת בנק פוזיטיף הטורקי. החשד הוא כי דנקנר ניצל את מעמדו כיו"ר הפועלים על מנת לאשר מתן אשראי בעשרות מיליוני דולרים. גם צבי זיו, לשעבר מנכ"ל בנק הפועלים, זומן להעיד במשטרה.

בפתח ישיבת הוועדה פנתה ח''כ שלי יחימוביץ' לפישר ואמרה, כי "אנו מודים לכך על כך שהפעולות שלך הצילו את הבנק". בתום דבריו של פישר שאל יו''ר ועדת הכספים, משה גפני, "האם ידעתם על החקירה או לא?". הנגיד חייך אך סירב לענות.

"אני מקווה שבעוד זמן נוכל לשים את האירוע הזה מאחורינו ונמשיך לפקח על הבנקים בצורה יעילה", אמר פישר.

פישר לא מתנגד לפעילות הגמ"חים

מוקדם יותר, גפני ביקש מהציבור להאמין כי הוא לא התנה את אישורו של חוק בנק ישראל בחוג הגמ"חים והצהיר כי דחיית אישור חוק הגמ"חים חרף התמיכה בכנסת היא חסרת תקדים ואמורה להפריך את הטענות לפיהם רקם עסקה פסולה.

נגיד בנק ישראל הוסיף, כי "לא היה דיל בינינו ולא דיברנו על כל דיל". הוא ציין גם שאין בכוונת בנק ישראל לאסור על פעילות "כה חשובה" של מוסדות אלו, לשון הנגיד. פישר גם הביע תמיכה, לראשונה, בתקציב דו-שנתי: "גם בנק ישראל תומך בתקציב דו שנתי". נזכיר כי גפני התנגד להצעה הזו והביע אכזבה מדברי הנגיד.

במהלך דיון על חוק בנק ישראל, חזר ואמר יו''ר ועדת הכספים, כי "אנו נקיים דיון מעמיק על החוק והוא יעבור שינויים. זה לא שמישהו מציע תקציב דו-שנתי וכולם מרימים את היד. כאן זה לא הממשלה והעובדה שהתקיימו בממשלה 3 שנים של דיונים לא מעניינת אותנו".

במהלך הדיון עלה אחד מהנושאים הרגישים שהיו צפויים להביא למחלוקת בין נציגי בנק ישראל לחברי ועדת הכספים: היעדר חובת האישור על תקציב בנק ישראל מטעם ועדת הכספים. נזכיר כי תקציב של גוף כמו מבקר המדינה, הנחשב בין המוסדות החופשיים והעצמאיים ביותר במדינה, חייב באישורה של ועדת הכספים. חברי הוועדה דרשו שגם תקציב בנק ישראל ידרוש את אישורם.

"אסור שחברי כנסת יפעילו לחצים על בנק ישראל באמצעות אישור תקציב", הסביר פישר. לדבריו, היכולת של ממשלה וכנסת להשפיע על החלטות בנק ישראל תהיה מוגבלת לגמרי. פישר הסביר כי זו תהיה המועצה המנהלית, המורכבת בעיקר נציגי חיצוניים, שתחליט על התקציב ותפעיל את כל הלחצים.

"מה שקורה כאן זה שכל אחד רוצה להוציא חלק מהסמכויות של המועצה המנהלית: האוצר רוצה את הפיקוח על השכר ועכשיו רוצים להוציא את הסמכות של קביעת ופיקוח על התקציב. אז אני שואל איזה סמכויות יישארו לה?", תקף פישר, והוסיף: "אני מבטיח שאנחנו לא נשתגע. יש לכם אפשרות לפקח על המדיניות המוניטארית וזה הדבר החשוב. אני מציע שלא תיכנסו לעניין התקציב".

"תצטרכו להתמודד עם אשתי"

במהלך הדיון פנה גפני לנגיד ואמר לו: "אני מניח שאתה תישאר אצלנו כמה שנים טובות, אפילו יותר משתי קדנציות". פישר צחק ואמר: "בנושא הזה אתם תצטרכו להתמודד עם אשתי".

נזכיר כי לאחרונה דווח שמשפחתו של פישר לוחצת עליו לחזור לארצות הברית לצורך איחוד המשפחה.