איך לבנות מחדש את האיטי

מאמר של אדריכל אלי עטיה, אשר פורסם באתר החדשות‏ Huffington post

‎‎תארו לעצמכם... פתרון למה שיהפוך בקרוב לבעיה הדוחקת ביותר של האיטי - איך לספק דיור בטוח וקבוע ליותר ממיליון בני אדם.

תארו לעצמכם... שאפשר לעשות זאת באופן שיתרום מחד לכלכלה האמריקנית על ידי יצירת אלפי מקומות עבודה, והכשרת הזירה לפתרון אותה בעיה גם ביתר חלקי העולם.

תארו לעצמכם... בניה של קהילות יפות ומתקדמות מבחינה סביבתית מהר יותר ובזול יותר מכפי שאפשר כיום.

וכעת תארו לעצמכם...שכל מה שמונע מהחזון הזה להפוך למציאות הוא שהאנשים הנכונים לא יודעים שהוא קיים.

כאשר מיליארדי דולר יוזרמו לבניה מחדש של האיטי, אין שום דבר אחר בשם מקום שמתקרב לפתרון הזה בשום היבט!

לכן קיבלתי ברצון את הצעת האפינגטון פוסט לכתוב על עבודתי ועל החזון שלי ביחס להאיטי.

כראש הפירמה שלי בניו יורק, אלי עטייה אדריכלים, ומוקדם יותר כמנהל העיצוב הראשי של פיליפ ג'ונסון, תכננתי כמה בניינים מוכרים בקנה מידה בינלאומי שהוכרו כבעלי ערך בהגדרתו מחדש של גורד השחקים המודרני. בין הבניינים הללו שאתם עשויים להכיר - פארק אבניו 101 במנהטן, המטה העולמי של ריפבליק נשיונל בנק ומלון הילטון מילניום במנהטן, פנז אויל פלייס ביוסטון, קליפורניה סטריט 101 בסאן פרנסיסקו, מרכז השלום בתל אביב וקתדרלת קריסטל במחוז אורנג' בקליפורניה.

השעיתי את הפרקטיקה שלי לפני יותר מחמש שנים כדי להקדיש את כל זמני ליצירת טכנולוגיות בנות קיימא שיספקו בניינים ידידותיים לסביבה באיכות גבוהה יותר, במהירות רבה יותר ובפחות מחיר.

אחת התוצאות היא "טכנולוגיית הבית המעוגל", ‏RHT‏. היא מתבססת על גישת מלמטה למעלה, כדי לשפר על היבט של ייצור המבנים בגדלים שונים, בבתים פרטיים קטנים עד בתי דירות גדולים, ולבניינים מסחריים ומרכזים קהילתיים בגודל בינוני. זהו פתרון גמיש לבניית מבנים שניתן להתאימו לכל שטח קרקע ומזג אוויר, במגוון אינסופי של צורות בניה.

בעוד שהעולם נזקק מזמן לשיפור דרמטי באופן בניית בניינים (על כך ארחיב בבלוגים הבאים שלי), האסון בהאיטי הופך משימה זו לדחופה בהרבה. כפי שראינו בניו אורלינס, השיטה המסורתית של הבניה אינה עובדת במצבים כאלו. היא איטית ויקרה הרבה יותר מדי.

היתרונות הבולטים של ‏RHT‏, שמפורטים בהמשך, אידיאליים לטיפול בשיקום של האיטי שמתחייב ממימדי ההרס שהתחולל בה.

‏RHT‏ מתבסס אמנם על טכנולוגיה מוכחת - שהיתה בשימוש במשך רוב המאה שעברה לבניית מבנים מסחריים גדולים ברחבי העולם. זו הפעם הראשונה שהטכנולוגיה הזו מיושמת לכל סוגי הדיור, ותקבע את המודל שניתן יהיה לחזור עליו בכל מקום אחר בעולם. השיטה גם תשלב, לראשונה בהיסטוריה, תהליכי ייצור מתקדמים וייחודיות של עיצוב - דרישה מוקדמת לכל מארג תוסס של חיים עירוניים.

‏RHT‏ כבר פותחה במלואה ומוכנה ליישום מיידי.

התכונות הבאות ממצות את היתרונות הספציפיים של שיטת ‏RHT‏ ביישום בהאיטי:

בנייה מהירה וזולה בהרבה.

מוגנת מרעידות אדמה.

מוגנת מהוריקנים.

קיימות ללא מתחרים: טביעת פחמן מינימלית ביחד עם שימוש מינימלי בחומרי בנייה ומינימום פסולת במהלך הבנייה.

מינימום אנרגיה לתפעול.

בקרת אקלים טבעית.

החלפת יעדים של חדרים במהירות ובזול, כפי שצריך פעמים רבות.

מבנים עמידים עם עלויות תחזוקה נמוכות.

מבנים לא דליקים.

אין צורך בכריתת יערות.

עושר אורבאני ללא תחרות, אסתטיקה וניסיון מעשי.

והמבנים ייוצרו במהירות בארה"ב - מה שייצור אלפי מקומות עבודה קבועים בערים אמריקניות - ויורכב במהירות בהאיטי על ידי צוותים שיוכשרו בקלות (בשלב מאוחר יותר ניתן יהיה להעביר ייצור להאיטי).

כל אלו הם תמריצים ומניעים רבי עוצמה לאימוץ הטכנולוגיה הזו.

בזמנים של צרכים דוחקים, מנהיגים בעלי חזון ביצעו קפיצות נחשוניות לרמה הבאה של פתרונות פורצי דרך לבעיות דוחקות. כמו הנשיא רוזבלט, שאימץ טכנולוגיה חדשה לחלוטין לבניית אוניות ליברטי במלחמת העולם השנייה, מנהיגי העולם צריכים לאמץ את ‏RHT‏ להאיטי.

אנו יכולים לסייע לבנות מחדש את האיטי, לאפשר לפורט-או-פראנס להפוך לדוגמה לעתיד, כאשר העיר האיתנה הזו מבחינה סביבתית תקרום עור וגידים, ולעשות זאת כאשר אנו מחזקים את הכלכלה האמריקנית וקובעים סטנדרט חדש לבניית קהילות מלהיבות ולא יקרות ברחבי העולם.