ציפי, מאחורייך

כששניים רבים, השלישי מנצח. יש גורם שמנצל את זחיחות המועמדים הנצים - לבני ומופז

עם התפזרות ערפל הקרב בין לבני ומופז, מזדקר מועמד חדש המועדף על מתפקדי קדימה - מאיר שטרית, שמטפס למקום הראשון, צמוד ללבני, בסקר שבדק את מי מהח"כים רוצים המתפקדים לראות בכנסת הבאה; למופז ולמורדים הוצא כרטיס צהוב, אך לא צו הרחקה - המתפקדים רוצים פיוס.

האימרה שניים רבים והשלישי מנצח, מסתבר, לא מופרכת מעיקרה. בעוד יו"ר קדימה, לבני, ומספר שתיים שלה, שאול מופז, בטוחים - כל אחד בנפרד - כי הם כובשים את קדימה בדילוגים קלים בפריימריז הבאים, יש מי שבשקט בשקט צובר תאוצה ונתפס על-ידי מתפקדי קדימה כמי שיכול להשתלט על המפלגה לא פחות מהגברת, והרבה יותר מהאדון. מסקר "גיאוקרטוגרפיה" שנערך בשבוע האחרון עולה כי 87% ממתפקדי מפלגת האופוזיציה רוצים לראות את ח"כ מאיר שטרית גם בכנסת הבאה. בדיוק אותו שיעור שרוצה לראות את יו"ר המפלגה הנוכחית.

מהמקום החמישי בפריימריז לפני שנה, עשה שטרית את הדרך לצמרת הרשימה עד כדי נשיפה בעורפה של יו"ר קדימה. המקום השני אולי עדיין לא מבטיח שיצליח להביס את לבני, אבל בהחלט יכול לשמש לו כבסיס יציאה לקרב. לא מן הנמנע שזריקת המרץ הזו תביא את שטרית להכריז על התמודדות מול לבני, מופז וכנראה גם אבי דיכטר על ראשות המפלגה.

למרות ששמו של שטרית שורבב לפרשת המורדים בקדימה (יש מי שמוכנים להישבע ששטרית נצפה בשבועות האחרונים במשרד ראש הממשלה, אם כי שני הצדדים מכחישים), הוא עדיין נתפס בעיני מתפקדי קדימה כמועמד פוטנציאלי ומשמעותי. זה אולי מעיד אולי על מצבה הפתאטי של קדימה - גם מי שנתפס כמי שמפלרטט עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, על האפשרות לפילוג הסיעה זוכה לאהדה גורפת. מצד שני יכול להיות שזה מעיד על חוסר ברירה.

כרטיס צהוב למופז

בעוד שטרית כובש את הצמרת, נפלט מופז מהעשירייה הראשונה ומתברג במקום ה-13, כש-35% מהמצביעים לא רוצים לראות אותו בכנסת הבאה. במילים אחרות, אחד מכל שלושה מתפקדים בקדימה לא רוצה שום קשר אליו. עזבו את שאלת היו"ר. הם לא רוצים לראות אותו ברשימה. אפילו לא בין רוברט טבייב (מקום 28) לאורית זוארץ (26).

הסקר, שנערך בקרב 400 מדגם מייצג של מתפקדי קדימה, מעיד שהקריירה הפוליטית של מופז נפגעה. מעמדו של שר הביטחון לשעבר, שהפסיד ללבני בכמה מאות קולות, ברסיסי אחוזים, בפריימריז האחרונים, נפגע עד כדי כך שהוא התדרדר על לאמצע הרשימה. האיומים שלו בפרישה, הביקורת הקשה על לבני והמעבר הלא-אלגנטי מהליכוד לקדימה, נצרבו בזיכרון הקולקטיבי של מתפקדי קדימה, שמניפים לעברו את תג המחיר כעת.

בינתיים מדובר רק בכרטיס צהוב. בנורת אזהרה. על-פי הסקר 61% מהמתפקדים כן מעוניינים לראות אותו בפנים. מתפקדי קדימה כנראה סלחנים. זו דרכם לקרוא ללבני ולמופז להתפייס. יותר חשובה להם מפלגה מאוחדת מנקמה על פזילה לכיוונו של נתניהו.

צו פיוס

נדמה שמתפקדי קדימה לא מתרגשים מהדיבורים על פיצול מפלגתם: כוכבי הפיצול שכשל - יעקב אדרי (מקום 14), רונית תירוש (16), שי חרמש (19), זוכים לאחוזי אהדה גבוהים של יותר מ-50%. מי שכן נפגעו מהפיצול הכושל הם אריה ביבי (22), עתניאל שנלר (24), אלי אפללו (25),יוליה שמאלוב ברקוביץ' (27), שמשיגים אחוזי אהדה נמוכים ונגטיב גבוה.

מתפקדי קדימה מפגינים חוסר אחידות בהתייחסותם לחברי הכנסת הסוררים. מי שדיבר בבוטות בזכות הפרישה נענש והתמיכה בו קטנה, ואולם מי שעשה יו-טרן, זוכה למחילה. כך, למשל, נפלו הכחשותיה של ח"כ תירוש על אוזניים קשובות של 55% מהמתפקדים; אולם לאפללו, שכבר היה עם רגל אחת בחוץ, אין להם כוונה לסלוח. 51% רוצים שיצא בחוץ. כעומק הבגידה, כך גודל המכה. הם כבר לא רואים אותו כחלק ממשפחת קדימה.

ח"כ רוברט טיבייב, שחוזר על-ידי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ודחה אותו, סוגר את הרשימה. דווקא לו יש עמדת זינוק טובה למעלה: כמעט חצי מהמתפקדים (47%) לא מביעים עמדה לגביו. הם פשוט לא מכירים אותו. אם ייחשף יותר, הוא עשוי לזנק למעלה ברשימה.

למעשה, כל מי שמרד בציפורה, נענש, אבל לא עד כדי הרחקה מהמפלגה. הוא התדרדר, אבל לא נודה. לשמחתה של לבני, המורדים נדחקו לסוף הרשימה. לצערה, על פי הסקרים, הם יהיו בכנסת הבאה.

קדימה, ציפורה

כשמופז אמר שלבני עשתה את כל הטעויות האפשריות - את מתפקדי קדימה זה לא שיכנע. מעמדה של לבני בקדימה איתן. כמו שטרית, גם היא זוכה לאהדתם של 87% מהמתפקדים. הם כנראה לא שיקללו בהצבעתם את העובדה שיו"ר המפלגה שלהם הצליחה כמעט לפצל את קדימה, את הצלחתה לקומם עליה חלק גדול מסיעתה, את ההתנהלות היהירה והשליטה הכוחנית, וגם לא את היעדר השליטה בסיעה. ובכל זאת, מתפקדי קדימה לא רק שלא איבדו בה את האמון, הם אפילו נותנים בה אמון טוטאלי. לבני היא ה"פייבוריטית" שלהם.

המחאה בלבני באה לידי ביטוי בתמיכה הגוברת בשטרית (87%), צחי הנגבי (84%) ודיכטר (83%). מעל ראשו של הנגבי עדיין מרחפת עננת האישום, אולם הוא בעל פוטנציאל מנהיגות גבוה ברגע שיוסר האיום: על אף המשפט המתנהל נגדו, הוא מפגר בשלושה אחוזים בלבד אחרי מיסיז קלין, שניקיון כפיים הוא הטיקט העיקרי שלה.

גם יו"ר הכנסת הפופולרית לשעבר, דליה איציק, לא נפגעה משמעותית מכל הפרשות האחרונות שבהן כיכבה והיא לא נפלטת מהעשירייה הראשונה. היא אמנם נחלשה מעט, אך היא עדיין האישה החזקה אחרי לבני בצמרת המפלגה.