חב' החשמל רוצה להעלות תעריפים ב-5% למימון תוכנית החירום

מדובר בגבייה של 2.7 מיליארד שקל על פני שנתיים וחצי ■ העלאת התעריפים תממן 40% מהתוכנית ■ ההצעה המפורטת מופיעה במכתב ששלח אתמול מנכ"ל החברה עמוס לסקר ליו"ר רשות החשמל שפירה

חברת החשמל מציעה לגבות מהציבור 2.7 מיליארד שקל על פני שנתיים וחצי באמצעות העלאת תעריפי החשמל לצורך מימון השלמת תוכנית החירום של החברה. מדובר בייקור של מעל 5% בתעריפים, להערכת גורמים עצמאיים. ההצעה המפורטת מופיעה במכתב ששלח אתמול מנכ"ל החברה עמוס לסקר ליו"ר רשות החשמל אמנון שפירה, שהעתקו הגיע לידי "גלובס".

במכתבו מציין לסקר כי בסיס התעריף במקטע הייצור שעודכן לאחרונה על ידי רשות החשמל "אינו מכסה אפילו את ההוצאות השוטפות שאותן צפויה החברה לשאת בשנים אלו", ואינו מותיר בפני החברה ברירה אלא לפנות לציבור. על פי ההצעה תממן העלאת התעריפים כ-40% מהעלות הנדרשת להשלמת תוכנית החירום ושאר הסכום יבוא מאשראי ספקים (1.9 מיליארד שקל) ומהפחתת שלב א' (מיליארד שקל).

לסקר מציין כי דירקטוריון חברת החשמל אסר עליה בחודש שעבר להתחיל בביצוע שלב ב' של תוכנית החירום עד לקבלת מימון חיצוני משמעותי. לטענתו, גיוסי חוב נוספים יעמידו בספק את יכולת החזר החוב של החברה, ובהקשר זה הוא מזכיר כי חברת דירוג האשראי מעלות הזהירה בספטמבר האחרון מפני הפחתה נוספת בדירוג האשראי של החברה. לטענתו, תזרים המזומנים של החברה יכול לספק לא יותר מחצי מיליארד שקל בשנה כמקור פנימי למימון תוכניות ההשקעה.

במכתבו מציין לסקר כי השלמת תוכנית החירום חיונית כדי למנוע הפסקות חשמל ועלטות בתקופת שיאי ביקוש, כפי שקבעה הממשלה שאישרה את התוכנית ב-2008. התוכנית היא לבניית חמש תחנות כוח מופעלות בגז טבעי בהספק כולל של 1,750 מגה ואט ובעלות של 8 מיליארד שקל. התוכנית חולקה לשני שלבים: שלב א', בעלות של 2.4 מיליארד שקל, שבוצע בשנים 2008 עד 2010; ושלב ב', בעלות של 5.6 מיליארד שקל, שתוכנן להתבצע בשנים 2010-2012.

בינואר 2009 אישרה הממשלה לחברת החשמל לייקר באופן חריג את תעריפי החשמל בשיעור של 4.2% לצורך מימון שלב א' של התוכנית, ואולם רשות החשמל מתנגדת לאשר ייקור נוסף לצורך מימון שלב ב' (2010-2012). עמדת רשות החשמל היא שהרזרבה הקיימת מספקת כדי לענות על הביקושים לחשמל ושאין צורך דחוף בהקמת תחנות כוח נוספות.