בנק ישראל: החשש מייסוף השקל מנע את העלאת הריבית

כל חברי הנהלת הבנק הסכימו שאין להעלות את הריבית בישיבה האחרונה ■ מלבד השקל, גם החשש להתאוששות העולמית וציפיות האינפלציה הנוחות שיחקו תפקיד חשוב בהחלטה

קונצנזוס בבנק ישראל: בהחלטת הריבית האחרונה, בה הוחלט להותיר את הריבית על כנה, תמכו כל 4 חברי הנהלת הבנק שמייעצים לנגיד סטנלי פישר בקבלת ההחלטה. כך עולה מהפרוטוקולים מישיבת הריבית האחרונה שפרסם היום (ב') בנק ישראל.

בדיון שנערך לקראת קבלת החלטת הריבית ציינו חברי ההנהלה כי ההחלטה להותיר את הריבית על כנה עולה בקנה אחד עם המדיניות של החזרת הריבית לרמה "נורמאלית" המשקפת את ההתאוששות הכלכלית מחד ואת החזרת האינפלציה ליעד הממשלתי מאידך. בבנק מציינים עוד, כי תהליך העלאת הריבית יהיה הדרגתי ולא צפויה העלאה קצובה מדי חודש.

"ההדרגתיות של התהליך מתבטאת בכך שאין משנים את הריבית מדי חודש אלא בהתאם לסביבת האינפלציה, התבססות הצמיחה במשק ובעולם, להעלאות הריבית על ידי הבנקים המרכזיים במשקים המובילים, ובהתחשב בהתפתחות שערי החליפין של השקל", נכתב בפרוטוקולים.

בבנק ישראל מעודדים מציפיות האינפלציה לשנה הקרובה, אשר עומדות על 2.4%, ומציינים כי שוק הנדל"ן מתקרר וממתן את הלחצים האינפלציוניים.

"מחירי הדירות, על פי סקר מחירי הדירות של הלמ"ס, עלו בחודש דצמבר ב-1%, שיעור נמוך יחסית בהשוואה לעליות מחירי הדירות מאז ינואר 2009", צוין בפרוטוקולים.

2 אלמנטים בלטו במיוחד בדיון האחרון שערכו חברי הנהלת הבנק: הצמיחה בעולמית והשקל. בבנק ישראל ציינו את "גורמי הסיכון המעיבים על המגמות החיוביות של הצמיחה העולמית", ובעיקר את "ההתפתחויות השליליות במדינות אירופה הסובלות מגירעונות וחוב גבוהים יחסית לתוצר".

בבנק מעריכים גם שייסוף השקל בחודשים האחרונים צפוי למתן גם כן את הלחצים האינפלציוניים, מה שיבוא לידי ביטוי "בחודשים הקרובים". השקל שיחק תפקיד חשוב בהחלטת הריבית האחרונה, שכן בפרוטוקולים צוין בפירוש שנידון "החשש כי העלאת הריבית החודש תחריף את מגמת הייסוף".