חברת התרופות אסטרזנקה תשלם 800 מיליון דולר לרשויות באנגליה

מחלוקת ארוכה עם רשויות המס של בריטניה הסתיימה בפשרה בסך 505 מיליון ליש"ט ■ עו"ד יריב בן-דב, שותף במשרד בר-צבי את בן-דב, המתמחה בתחום מחירי העברה: "מחירי העברה הם פוטנציאל לסיוט כפל מס בחברות ישראליות בינלאומיות"

חברת אסטרהזנקה , אחת מענקיות הפארמה העולמיות, נמצאת זה זמן רב במחלוקת עם רשויות המס באנגליה. עיקר המחלוקת נוגע לאופן חלוקת ההכנסות בין החברה הבריטית לבין חברות קשורות, ב- 15 השנים האחרונות.

עו"ד יריב בן-דב, שותף במשרד בר-צבי את בן-דב, המתמחה בתחום מחירי העברה: "מחירי העברה הם פוטנציאל לסיוט כפל מס בחברות ישראליות בינלאומיות".

אחת התרופות הנמכרות ביותר של אסטרהזנקה, ה- Crestor שנלחמת בכולסטרול ה"רע" ונמכרת בכ- 4.5 מיליארד דולר בשנה, פותחה בכלל על ידי חברה יפנית, שהעניקה לאסטרהזנקה רישיון לעשות בה שימוש. אסטרהזנקה רשמה את התרופה לא באנגליה (מקום מושבה) ולא בארה"ב (השוק העיקרי של התרופה), אלא בפוארטו ריקו וזאת בגלל הטבות המס הנובעות מכך.

רשויות המס הבריטיות טענו כי בשנים הרלבנטיות למחלוקת, אסטרזהנקה שילמה לחברה הקשורה שלה בפוארטו ריקו מחיר גבוה מידי עבור השימוש בתרופה, ובכך הפחיתה באופן מלאכותי לכאורה, את שורת הרווח של החברה בבריטניה.

הוראות החוק קובעות כי בעסקאות כאלה על החברה לשלם את מחיר ה"שוק", וטענת רשות המס הבריטית היתה כי אסטרהזנקה שילמה מחיר גבוה יותר משמעותית.

בסיכום המחלוקת, זכו שלטונות המס בבריטניה - והחברה חויבה בתשלום רטרואקטיבי על הכנסותיה.