עוד לא השתחררנו

דווקא ביום שחוגג את הישגי הנשים נערך טקס המנציח את התפיסה החד-מימדית בנוגע ליופי

יום האישה הבינלאומי הוא תאריך בעל משמעויות רבות. הוא מסמל דרך ארוכה, רצופת מאבקים, אותה אנחנו הנשים עברנו כדי לזכות בזכויות בסיסיות ובקבלת ההכרה כשוות-ערך.

אך ביום זה, בו אנו בוחנות בסיפוק את הישגינו הרבים, חשוב שגם נבחן את האתגרים שעדיין ניצבים בפנינו.

האם באמת השתחררנו? במובנים מסוימים בהחלט כן. נשים היום זוכות להכרה במובנים רבים מבעבר, נושאות בתפקידים בכירים, ובתחומים רבים אף קיים שוויון. למרות זאת, בכל הנוגע לתפיסת המראה החיצוני, נראה כי חלק גדול מאיתנו, אם לא כולנו - בסיוע תעשיית הפרסום - עדיין שבוי בתפיסת המראה החד-מימדית של 90-60-90.

כמות הזמן, האנרגיה, והדאגה שאנו משקיעות בכל הנוגע למראה שלנו, שלא לדבר על ההתמודדות עם תסכולים, הינה חסרת פרופורציה ועומדת בסתירה לא מוסברת אל מול מה שהושקע ומושקע כדי לקדם את מעמדנו. מחד, מאבק ארוך וממושך של נשים על קבלת הכרה בתחומים באמת מהותיים, ומאידך דורות על דורות של שבי בתפיסות צרות וחד-מימדיות בכל הנוגע למראה, יופי והרגשה טובה שלנו עם עצמנו.

זה הזמן לשינוי אמיתי. במקום שהסביבה והמסרים העוטפים אותנו מכל עבר יציעו אלטרנטיבה שלאט-לאט תחלחל ותשפיע על עמדותינו, כך שנחיה עם עצמנו בשלום, ממשיכה התפיסה המסורתית להיות מונצחת. ויותר מכך, אין לה בעיה לכאורה לחיות בשלום לצד הרצון לשוויון והכרה.

במציאות שבה דווקא במועד בו הוחלט לחגוג את הישגיהן של הנשים, נערך טקס המנציח באופן הבולט ביותר את אותה תפיסה חד-מימדית וסטריאוטיפית בכל הנוגע ליופי ובסופו אף מוכתרת "המלכה" (טקס מלכת היופי), קשה מאוד לשנות תפיסות.

למציאות בה מודל היופי הוא "דוגמנית-על", שהסיכוי של האישה או הנערה הממוצעת לדמות לה קלוש ביותר, עשוית להיות השלכות כבדות.

נשים רבות חיות עם עצמן בשלום, פחות או יותר, ושלמות עם המראה החיצוני שלהן. נשים אלה יודעות "לסנן" את המסרים שמועברים על-ידי התקשורת לגבי מודל היופי הנשי ולהתאים אותו לראייה הבוגרת שלהן.

אולם מה קורה לכל אותן ילדות ונערות צעירות שנחשפות כבר מגיל צעיר למסרים ומודלים כמעט בלתי מציאותיים? כיצד ניתן לגדל דור חדש של ילדות/נערות/נשים שיהיו פחות שיפוטיות כלפי עצמן ובעלות תפיסת יופי ריאליסטית שאינה מתסכלת?

יום האישה הבינלאומי הוא הזדמנות מצוינת לכולנו לקרוא לחשיבה מחודשת.

האחריות היא של כולנו. כנשים, כאמהות, כנשות קריירה. עלינו לפעול במודע לשחרור מהכבלים הסטריאוטיפים ולתת מקום לתפיסה לגיטימית, רחבה, מרובת פנים, שתאפשר לכל אחת לחיות עם עצמה בשלום.

* הכותבת היא סמנכ"לית חטיבת הקטגוריות הגלובליות ביוניליוור ישראל.