גיליד תובעת את טבע; דיווחים חדשים על מכרז רציופארם

חברת התרופות גיליד תובעת את טבע סביב תרופה לטיפול באיידס שמכירותיה 1.5 מיליארד דולר ■ אקטוויס הציגה תוכנית מפורטת בפני ראשי רציופארם ■ ה"ניו יורק טיימס" הכריז על מלחמת פייזר בטבע

מניית טבע איבדה אמש (ב') בוול סטריט כ-2% מערכה ונסוגה מהשיא ההיסטורי שרשמה ביום שישי. תקופה סוערת עוברת על טבע לאחרונה, החל ממחלתו של היו"ר האגדי אלי הורביץ, דרך המכרז המרתק לרכישת רציופארם הגרמנית וכלה בתביעות נגד טבע בגין הפרת פטנטים לכאורה, עימם השכילה טבע להתמודד בעבר ונאלצת להתמודד גם בהווה.

הורביץ, שעל מחלתו נודע לפני כ-3 שבועות כאשר טבע הוציאה דיווח על חופשת המחלה, ככל הנראה לא יחזור לעבודה רגילה בתקופה הקרובה. אמש לאחר הסגירה בוול סטריט דווח בתקשורת הזרה כי חברת התרופות גיליד תובעת את טבע במטרה למנוע ממנה לשווק גרסה גנרית לתרופת ה-Truvada, המיועדת לטיפול באיידס. גיליד טוענת להפרת פטנט לכאורה מצד טבע. מדובר בתרופה עם מכירות שנתיות של כ-1.5 מיליארד דולר (במונחי מכירות תרופת המקור) בארה"ב לבדה. תביעה זו מצטרפת לתביעה שהגישה מרק כנגד טבע, גם כן בשל הפרת פטנט לכאורה.

אך אחד הסיפורים המרתקים יותר סביב טבע נוגע למכרז לרכישת רציופארם, חברת התרופות הגנריות השנייה בגודלה בגרמניה. לפי דיווחים בתקשורת הזרה, טבע מתמודדת מול פייזר ואקטוויס על רכישת רציופארם, כאשר אמש פרסם העיתון "ניו יורק טיימס" כתבה בנושא והכריז על מלחמה בין טבע לפייזר.

לרציופארם היו מכירות של 1.9 מיליארד דולר ב-2008, כמעט מחציתן בגרמניה. היא גם מוכרת תרופות ביותר מ-30 מדינות אחרות. טבע מעוניינת ברציופארם כדי לעבות את אחיזתה בשוק האירופי, בו גרמניה היא הגדולה ביותר. פייזר מצידה מעוניינת לחדור לשוק התרופות הגנריות. פייזר היא חברת התרופות (האתיות) הגדולה בעולם. הן טבע והן פייזר רואות ברכישות חלק אינטגרלי מאסטרטגיית ההתרחבות שלהן.

4.1 מיליארד דולר עבור רציופארם

סוכנות בלומברג דיווחה לאחרונה כי פייזר הציעה 4.1 מיליארד דולר עבור רציופארם, תג מחיר אותו מחשיבים גורמים בשוק כ"גבוה", בייחוד בשל העובדה שרציופארם נחשבת לחברה לא יעילה ומי שתרכוש אותה תיאלץ לבצע מהלכי התייעלות שיכללו פיטורי עובדים (צעד לא פשוט בהתחשב בחוקים בגרמניה). ה"ניו יורק טיימס" מסמן את את המועמדות הבאה לרכישה עבור מי שתפסיד במכרז רציופארם: חברת התרופות הגרמנית סטאדה, ששווי השוק שלה הינו כ-2.3 מיליארד דולר.

בשוק מעריכים כי טבע ופייזר הן המועמדות המובילות לרכישת רציופארם, בשל ה"כיסים העמוקים" שלהן. ואולם, לפי הדיווחים האחרונים, נראה כי חברת התרופות האיסלנדית אקטוויס עדיין בתמונה. אקטוויס מעסיקה כ-10 אלף עובדים ורכישת רציופארם עלולה להכביד עליה. עם זאת, היא נהנית מגיבוי של הבנק הגרמני דויטשה בנק, אשר הסכים ללוות אותה בתהליך הרכישה.

סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה אמש, כי אקטוויס הציגה בפני ראשי רציופארם תוכנית מפורטת לביצוע הרכישה. נציגי אקטוויס אף אמרו כי הם מתכננים להנפיק את רציופארם בבורסה בתוך 5-8 שנים, כמו כן לחסוך כ-411 מיליון דולר בשנה מהסינרגיה עם רציופארם.

"רוצים לשחק תפקיד חשוב בשוק הגרמני"

תהיה רוכשת רציופארם אשר תהיה, לאחר שייוודעו תוצאות המכרז ניתן יהיה להכריז על הרכישה הגדולה ביותר בעולם התרופות הגנריות מאז רכישת באר על ידי טבע ב-2008, תמורת 7.5 מיליארד דולר (9 מיליארד דולר כולל חוב).

פרופ' יצחק קרינסקי, סמנכ"ל בכיר לפיתוח עסקי בטבע, דיבר אתמול בכנס Healthcare של בית ההשקעות Cowen & Company. הוא התייחס להתרחבות הגיאוגרפית של טבע והזכיר, כמובן, גם את השוק הגרמני, אך מבלי להתייחס למכרז על רציופארם.

"אנחנו רוצים לשחק תפקיד חשוב בשוק הגרמני", אמר קרינסקי. "היום אנחנו מספר 5 בשוק, ומקווים להיות הרבה יותר מזה. גרמניה היא השוק הפרמצבטי ה-2-3 בגודלו בעולם".

קרינסקי ציין גם את מדינות דרום אירופה - צרפת, איטליה וספרד, כמדינות חשובות לחברה, והוסיף שבאמריקה הלטינית, ברזיל היא "החתיכה החסרה" בפורטפוליו של טבע.