טלי גורן: "קיימת אשליה בשוק לגבי עוצמתו וחוזקו של ערוץ 2"

רייטינג גבוה? הצלחה מסחרית? אם תשאלו את סמנכ"לית הרגולציה של קשת, מדובר באשליה - וגם הזכיינית החזקה מכולן לא מצליחה לעבור לרווח ■ בראיון ל"גלובס" היא מזהירה: "הטלוויזיה המסחרית נמצאת בקצה הצוק"

"קיימת אשליה לגבי עוצמתו וחוזקו של ערוץ 2" - כך אומרת סמנכ"ל הרגולציה והתקשורת השיווקית של קשת, טלי גורן. בראיון ראשון ל"גלובס" מספרת אחת מבכירות הזכיינית המצליחה בישראל, כמה קשה לאור נתוני הרייטינג הנוצצים, לשקף את "המשבר האמיתי" שבו מצויה הטלוויזיה המסחרית.

דווקא עכשיו, לדברי גורן, "הטלוויזיה המסחרית נמצאת על קצה הצוק". היא מכנה זאת, "כרוניקת הדד אנד" או במילים אחרות, עד שלא חשים קריסה מוחלטת, מדשדשים במקום.

"הדוגמה הרלוונטית ביותר היא סיפורו של ערוץ 10", אומרת גורן, "דו"ח תורג'מן נכתב כבר לפני כשנתיים, אך רק ערב סגירתו מצאו את הדרך להאריך את זיכיונו. זהו גם הסיפור של ערוץ 1. שוב רפורמה ותיקונים וגלגלי הצלה. שוק הטלוויזיה המסחרית הפסיד בשנה האחרונה 160 מיליון שקל. מוטלים עליו חובות ומסים כבדים, יותר מכל השחקנים האחרים בשוק, וזאת למרות שמקורות המימון שלו מגיעים אך ורק מפרסומות ומהצלחתו המסחרית. לא מאגרה או מדמי מנוי. יש בעיה מבנית שמובילה לכשל שוק".

* כשמביטים על ההצלחה של קשת, קשה לקבל את תיאוריית "קצה הצוק".

"כשמפסידים בכל החזיתות, קל להתחבר לתחושה הזו. ברור שהמסר הזה מורכב יותר, כשכולם מסביב מדברים על פותנה, סער ואלירז והרייטינג נוסק. זו תחושה מתעתעת שלוקים בה לעיתים, שנובעת מההצלחה המסכית של ערוץ 2, כאילו כתפיו רחבות מספיק לסחוב על גבו את תחלואי השוק".

* יאמרו מבקריכם שאתם לא עומדים במחוייבויות שלכם, ולכן אין לכם מקום לבוא בדרישות.

"לעיתים אני נתקלת בשיחות על הצורך במנגנוני אכיפה קשים יותר ולא מצליחה להבין איך הטרמינולוגיה בהקשר שלנו היא כאל עבריינים, כאילו מישהו שצריך 'לתפוס אותו' ולא כאל ערוץ שיש להתגאות בו. דווקא בעניין זה, יכול היה הרגולטור לזקוף את ההשקעה האדירה שלנו לזכותו".

הרוב הן הפקות מקור

קשת ורשת הגישו באחרונה עתירה לבג"ץ נגד הרשות השנייה בדרישה להחיל את חוקי מיקוד הרגולציה על שנת 2008. אם יתקבלו דרישותיהן, אז בדיעבד ייקבע כי הזכייניות עמדו בכל המחוייבויות לשנה זו.

* אתם עובדים נגד שעון חול, שלא מדברים עליו. על מנת לקבל רישיון ב-2012, עליכם לעמוד ב-3 השנים שלפני כן בכל המחוייבויות. אתם עלולים שלא לעמוד בזה?

"קודם כל, בשנת 2009 זה עוד מוקדם להגיד, אבל לפי ההערכות, גם של הרשות השנייה, אנחנו נעמוד במחוייבויות. לנוכח המשברים שהטלוויזיה כולה עוברת באחרונה, צריך לבחון את זה מבחינה יחסית לעומת שאר השוק, ואבסולוטית ברמת התעשייה. 99% מלוח ערוץ 2 בשנים האחרונות הוא הפקות מקור. יש חשיבות עליונה להעסקת אלפי עובדים שעוברים מהפקה להפקה - לפעמים במסגרת הסוגה ולעיתים מחוצה לה. אין משמעות לחלוקה המלאכותית בין ההפקות".

ערוץ 2 הוא יצור כלאיים

גורן משרטטת באופן ברור את הכשל העיקרי לדעתה של שוק הטלוויזיה המסחרית בישראל. "ערוץ 2 הוא יצור כלאיים בעל שתי רגליים - אחת ציבורית, עם רגולציה נוקשה, והשנייה מסחרית, שתלויה אך ורק בהצלחת התוכניות ובפופולריות שלהן. אם היא לא יציבה, אין היתכנות גם לרגל הציבורית. אין לזה אח ורע בעולם".

* את רואה קשר בין מה שקורה בימים אלה בערוץ 1 לבין מה שקורה אצלכם?

"זה אולי מפתיע, אך הסימולטניות בין המשבר בערוץ 1 למשבר בטלוויזיה המסחרית לא מקרית. מצד אחד ממשיכים להזרים לערוץ 1 הנעלם כסף ותקציב ובמקביל ערוץ 2 הפך להיות הערוץ הציבורי. בתקופת הזיכיון החדש השקיע ערוץ 2 יותר ממיליארד שקל בהפקות מקור ויותר מ-500 מיליון שקל בסוגה עלית. למיטב זכרוני, הערוץ הראשון השקיע ב-2007 כ-9 מיליון שקל בהפקות מקור. קשת לבדה השקיעה רק בסוגה עלית ובשידור ארבעה ימים כ-100 מיליון שקל".

* כרגע קשת ממשיכה להפסיד?

"כן. אנחנו בפתח 2010 והמגמה נמשכת. מדובר בשוק בלתי צפוי. יש חודשי גאות וחודשי שפל. כשבוחנים תקופתית, המגמה ברורה".

* מאיפה נובע ההפסד?

"בגלל ההוצאות הכבדות והבעיה המבנית, יש קושי לתרגם את ההצלחה המסכית לשורת הרווח. מוטלת עלינו רגולציה כלכלית כבדה, תמלוגים בגובה 4% - הגבוהים יותר מכל שוק התקשורת, כולל חברות הסלולר, תשלומי דמי זיכיון ואגרת תדרים. בנוסף לזה יש גם רגולציית תוכן נוקשה, ללא דרגות חופש וגודל שוק פרסום מוגבל ולא יציב".

* אז אתם לא רוצים רגולציה?

"עקרונית יש מקום לרגולציה משתפת. להעניק דרגות חופש ומרחב פעולה בזירה המורכבת מלכתחילה".

* את יודעת שכשאת אומרת דברים כאלה, אנשים לא סומכים עליכם. הם מאמינים שמתן חופש ומרחב פעולה לכם, זה המון תוכן שיווקי, המון ריאליטי. כי אתם תרצו לעשות בעיקר את מה שמכניס לכם כסף.

"יש הרבה מאוד רזולוציות בתחום הרגולציה. הרגולטור ימשיך לערוך בדיקות. עקרונית, אני מאמינה כי המודל הפטרוני בו הרגולטור נמצא בראש הסולם והצופה בתחתיתו, אינו רלוונטי עוד. התוכן הרי נמצא במסכים השונים.

"המודל המעגלי, בו מתקיים דיאלוג מתמיד בין הרגולטור לזכיין - יותר אפקטיבי ועדכני".

המוניטין של ערוץ 2

באחרונה, למורת רוחו של האוצר, החליטה ועדת הכלכלה של הכנסת בראשותו של אופיר אקוניס לפצל את חוק רפורמת השידורים. ההחלטה היא להמשיך לקדם את החלק המתייחס לרישיונות ולהשהות את הפרסום בכבלים ובלוויין ואת חבילת הבסיס הצרה.

קשת תומכת באופן ברור בפיצול החוק. "מדובר ברפורמה מאוד מורכבת שמחברת בין 3 חלקים למקשה אחת ומנסה ליצור בו-זמנית מהפכה בכל החזיתות", אומרת גורן, "פיצול מאפשר לבחון את הנושאים הקריטיים המחוייבים בטיפול בטווח הקצר".

* שבועות ספורים לפני ההחלטה בוועדת הכלכלה הייתם בפגישה עם שר התקשורת. ביקשתם ממנו להביא את הפיצול?

"נפגשנו. לא דיברנו על פיצול".

* מה אמרת לו בפגישה?

"שהמצב קשה. שעל מנת שתעשיית הטלוויזיה והיצירה תתקיים נדרשים יציבות כלכלית ואופק. רק כך ניתן להשקיע, לבנות תשתיות, ליצור המשכיות בסדרות. לחלום ולפתח".

* מה יקרה אם יהיה פרסום בכבלים?

"אני חושבת שכל נגיסה נוספת בערוצים המסחריים עלולה להוביל לקריסה של השוק".

* את רואה מצב שבו נכנס גורם נוסף להקים ערוץ מסחרי שלישי בישראל?

"כן. יש בוודאי סבירות כזו".

* מה יקרה לכם אם זה יקרה?

"אני חושבת שכולנו מתמודדים עם תחרות. התחרות אינה רק אחד מול השני. סביבת המסכים היא סביבה דינמית".

* אתם חושבים שקשת תוכל להתקיים גם בלי "ערוץ 2", בלי הספרה "2" מעל קשת?

"המוניטין והמותג באפיק שידור 22 וב'ערוץ 2' הם בבעלות הזכייניות הקיימות. כל החלטה שתהיה על הערוץ, צריכה להיות בהסדר ללא התערבות החוק. יש להתיר לזכייניות להמשיך ולהשתמש באפיק 22 באופן רציף גם אם וכאשר הן יעברו לשדר תחת רישיון, בדיוק כפי שיהיה לגבי בעלי רישיונות ברפורמה".

* הכוונה הברורה שלכם היום היא להיות גוף שידור שמשדר שבעה ימים בשבוע?

"קשת שואפת ליציבות ולאפשרות להמשיך ולפתח וליצור ולשדר. כרגע יש לנו אופק מאוד מוגבל".

* אם לא יהיו רישיונות, מה יקרה לכם?

"נמשיך לשדר עד 2015".

* וזהו?

"לא יודעת. אם המבנה יישאר כפי שהוא היום - נמשיך להפסיד".

"לזכיינים מפסידים אין כל סיבה להשקיע בעולם שאינו בעל זיקה ישירה למסך"

ההסדר של ערוץ 10 הוליד הישג משמעותי אחד: הכרה ב-50% מההשקעה של הזכייניות בקולנוע ישראלי כסוגה עילית.

גורן היא בדרך-כלל קולה של קשת בדיוני ועדת הכנסת השונות, שדשות שוב ושוב בעתיד הטלוויזיה בישראל. בין היתר לקחה גורן חלק פעיל בישיבות ועדת הכלכלה שגיבשה את החוק שהביא בסופו של יום להארכת זיכיונו של ערוץ 10 בשנתיים נוספות, עד 2012. במהלך הדיונים כולם, הדגישה קשת, כמו גם רשת, כי היא מצפה לשוויוניות מלאה בכל הטבה שתינתן לערוץ 10. בשורה התחתונה, לאחר כל הדיונים, לא נמחק לערוץ 10 ולו שקל מחובותיו.

* ודאי קיוויתם שערוץ 10 יקבל הנחות מפליגות ואז תוכלו לדרוש שוויוניות. אתם מאוכזבים מההסדר עם ערוץ 10?

"זה מה שאתה אומר. אני לא זוכרת שאנחנו קיווינו למשהו. יש שוויוניות בעיניך? אני חושבת שיש מקום לעוד ערוץ מסחרי ואני מאוד שמחה שהגיעו להסדר עם ערוץ 10".

הדיון הארוך סביב החוק להצלת ערוץ 10, הוליד לפחות הישג משמעותי אחד לתעשייה שהוא הכרה ב-50% מההשקעה של הזכייניות בקולנוע ישראלי כסוגה עילית. בעיני גורן, זה מעט מדי. "הגיעו רק להכרה חלקית, וזה תמוה בעיניי", היא אומרת. "לזכיינים מפסידים אין כל סיבה להשקיע בעולם שאינו בעל זיקה ישירה למסך ולהצלחתו. אני מאמינה שניתן לקשור בין הקולנוע והטלוויזיה באמצעות ההכרה בסוגה עלית. במצב כזה, ההשקעה תהיה חלק בלתי נפרד מהלוח ובתקציב ולא תוצג ככפייה או נטל. קשת משקיעה ועומדת במלוא מחוייבותה לקולנוע כחלק מאסטרטגית ההשקעה בתוכן, אבל עד היום, למרות הסרטים והפרסים היוקרתיים, לא מדובר בהשקעה משתלמת, בלשון המעטה".

מה כולל חוק השידורים?

חוק השידורים שניסחו במשרדי האוצר והתקשורת, נשען על 3 רגליים:

1. המעבר של הטלוויזיה המסחרית לשידור מזיכיונות לרישיונות. משמעות העניין כי כל גוף שיבקש לקיים ערוץ מסחרי בישראל יוכל לעשות זאת, אם יעמוד בתנאי סף. רישיון, יעניק גם אופק לגופים המשדרים, משום שאלה לא יאלצו לעמוד למכרז אחת למספר שנים, אלא רק בפני בדיקת תקופתית של עמידה במחוייבויות.

2. אילוץ של חברות הכבלים והלוויין לספק ללקוחות חבילות בסיס צרות ומוזלות.

3. על מנת לרצות את HOT ו-yes, שעשויות להיפגע מהמהלך, נולדה הרגל השלישית - הכנסת פרסום בכבלים ובלוויין.

יש לציין כי באחת הישיבות האחרונות של ועדת הכלכלה, החליט היו"ר אופיר אקוניס לפצל את החוק - נושא הרישיונות יעבור בנפרד משני החלקים המתייחסים לשוק הרב-ערוצי.