אלי ישי: "בביקורים הבאים מארה"ב לא נדון באישורי בנייה"

(עדכון) - סגן נשיא ארה"ב ג'ו ביידן שמבקר בישראל, בצעד יוצא דופן, שיחרר "גינוי חמור" להחלטה של שר הפנים לאשר להפקדה תוכנית לבניית 1,600 יח"ד במזרח ירושלים ■ ישי לגל"צ: "זה לא אישור בנייה, זה אישור להפקדה פרוצדורלי"

משבר אמון נוסף בין ישראל לארה"ב. ג'ו ביידן, סגן נשיא ארה"ב, נמצא בארץ לביקור של שלושה ימים שנועד בתחילה לאושש את יחסי ישראל-ארה"ב ובראשם מחויבות עמוקה לביטחונה של ישראל. אבל, לא לקבלת פנים כזו ציפה ביידן, וככל הנראה המארחים גם לא התכוונו לייצר רושם כזה על סגן הנשיא האמריקני.

לא ברור האם מדובר ברשלנות, או בעיתוי לא נכון, או אפילו בכוונה תחילה, אבל דווקא בעת ביקורו של ביידן בישראל וקצת לפני ארוחת הערב המתוכננת של ביידן עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, הודיעה הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה, תחת שר הפנים אלי ישי, כי אישרה להפקדה תוכנית לבניית 1,600 יחידות דיור חדשות בשכונת רמת-שלמה במזרח ירושלים, הנמצאת מעבר לקו הירוק.

כמובן שביידן לא התרשם לטובה, ולארוחת הערב עם נתניהו הגיע באיחור הפגנתי של כשעה וחצי, ואף נשקלה האפשרות שלא להגיע בכלל. ככל הנראה בזמן זה התייעץ עם הבית הלבן ולאחר מכן, בצעד די יוצא דופן, שיחרר "גינוי חמור" להחלטה - ביטוי בו בד"כ לא נוהגים להשתמש בבית הלבן, ודרש הסברים מהממשל.

ממשרדו של ראש הממשלה טוענים כי נתניהו לא ידע על ההחלטה, וכי היא היתה על הפרק כבר מזמן. בארה"ב נוטים שלא לקבל את טענת משרד רה"מ, ומדברים על משבר אמון בין שתי המדינות. חלק מהקולות בארה"ב אף דיברו על "תרגיל" שעשתה ישראל לארה"ב.

נתניהו הבין את חומרת המצב ולא נשאר אדיש - הוא פנה אל שר הפנים ישי וביקש לברר את ההחלטה - העיתוי והמשמעות. ישי טען כי לא ידע שהתוכנית תובא להפקדה דווקא בעיתוי הזה וכי בהחלט לא מדובר במעשה מכוון של התגרות באמריקנים בכלל ובביידן בפרט. לבקשת ראש הממשלה, ישי פירסם הודעה רשמית שמבהירה כי מדובר בבירוקרטיה ובהליך מתמשך שנסחב שלוש שנים שלא קשור לביקורו של ביידן.

גורמים מדיניים בישראל כינו את ההחלטה של ישי טעות חמורה בלשון המטעה, ורשלנות פושעת במקרה הגרוע. הקולות מדברים על פגיעה ביחסים בין שתי המדינות, ונותר לראות כמה הסבלנות של ארה"ב והאהדה לישראל תחזיק מעמד.

ישי: בביקורים עתידיים מארה"ב לא נדון באישורי בנייה

שר הפנים אלי ישי התראיין הבוקר לגלי צה"ל וביקש בתחילה לעשות סדר: "ראשית, ירושלים לא נכללת בהקפאה שהממשלה קיבלה על כל ההתנחלויות", אמר ישי. "אך בגלל הרגישות, מה שנכון לעשות - ובזה אנחה את הועדות שדנות באישורים - בימים של ביקורים מארה"ב לא יהיו דיונים על תוכניות להפקדה".

ישי ציין, כי הוועדה המחוזית לא שואלת את שר הפנים לגבי אישורי תוכניות להפקדה, היא מאשרת אותן לבד. לדבריו, התוכנית לא אושרה אתמול, היא אושרה להפקדה בלבד וייקח עוד הרבה זמן עד שתאושר סופית. "חשוב להסביר שאין לנו כוונה להתגרות בארה"ב ואין לנו כוונה לגרום לעוגמת נפש. אבל אני מוכרח להגן על הפקידים, הם לא ידעו שביידן יבוא לישראל", אמר ישי. שר הפנים הוסיף, כי "לא התבקשתי להתנצל או להסביר לביידן, הסברתי לראש הממשלה נתניהו". לסיכום, שר הפנים ביקש שוב להדגיש, כי "לא מדובר באישור סופי לתוכנית, וכי אין טעם להגדיל את הדרמה שממילא כבר התקיימה".