מקור יודע דבר

"המקור", ד' 21:00, ערוץ 10

לאט-לאט הופכת "המקור" מתוכנית של "ראשים מדברים" שמגיבים על ענייני השעה, לתוכנית שיש לה סיפור מרכזי טוב שהוא תולדה של עבודת תחקיר. עיתונות במובן הפשוט והטוב של המילה. מי שנתפסו הפעם במצלמה הנסתרת הן קופות-החולים. בעוד אלה עסוקות בשכלול פוליסות הביטוחים המשלימים שהן מוכרות לציבור ביוקר, חושף "המקור" שתרופות ללא הגבלה זה נחמד, אבל בינתיים מטעות אותנו הקופות באשר להכשרתם של מי שרושמים לנו אותן, ומוצגים בפנינו כרופאים מומחים.

מהתחקיר עולה שלא מדובר במעידות ספוראדיות, אלא בשיטה של ממש שנועדה כביכול לחפות על מחסור ברופאים מומחים. לוקחים רופא רגיל, מייעדים אותו ל"מומחיות" מסוימת, מציבים על דלתו במרפאה שלט מטעה - והשאר כבר עובד לפי כלל הזהב "הציבור מטומטם ולכן הציבור משלם".

יש מקומות שבהם כבר התרגלנו שמנסים "לסדר" אותנו - ואנו עומדים על המשמר ודורשים, למשל מהמוסכניק, שיסביר לנו למה הוא מנסה להכניס לנו גם את האלמנט, או מנהג המונית ששולף מחירון מהוה במקום להפעיל מונה (ויסלחו לי כל המוסכניקים ונהגי המוניות ההגונים על הדוגמה). אבל כשאדם בא לרופא, הוא בא חשוף, בדרך-כלל ללא יכולת לשאול את השאלות הנכונות, ומשום כך הוא דורש, ומן הראוי שיקבל, הגינות מלאה.

קשה להפריד את "המקור" מאכסנייתו, ערוץ 10. מאחר שלפחות עד סוף 2010 אנחנו צפויים, למרבה הצער, לראות מהערוץ הזה הרבה יותר "הרווק" ו"נשות הטייסים", מאשר, נניח "אהבה זה כואב" (מישהו בכלל זוכר?). אבל "המקור" הופכת להיות אחת מאבני הבניין החשובות שלו, לכשיוכל לשקם את ההריסות.

מ-3 יוצאת אחת

"נערת עמוד 3", ד' 23:05, ערוץ 8

קשה שלא להביט בסרט הזה דרך הפריזמה של צליל מאשקלון, שעל-פי "ערב טוב" של גיא פינס, מכרה תמורת כ-50 אלף דולר את סיפור הלילה שבו בילתה עם קפטן נבחרת אנגליה ומנצ'סטר יונייטד, ריו פרדיננד, לתקשורת האנגלית. המשימה - להתפרסם, האמצעים - מגוונים, כמעט כולם כשרים.

הנשים בסרט הזה יפות פחות ממושא תשוקותיו של הקפטן האנגלי, אולי משום כך הן יודעות שהדרך שלהן להתפרסם ולהצליח לא תוכל לעבור במסלול הדוגמנות "הרגיל", אלא בנתיב המהיר שמציע עמוד 3 של ה"סאן": הצטלמי עם חזה חשוף - וקבלי את 15 דקות התהילה שלך. אם תשכילי למנף אותן כהלכה, אולי עוד תהיי מפורסמת אמיתית.

רוב המשתתפות בסרט הזה הן צעירות מהפריפריה האנגלית, בדרך-כלל מהמעמד הבינוני-נמוך, שמבקשות להתפרסם. לא תמיד הנתונים הטבעיים שלהן מספיקים, אפילו כאשר לשאפתנות שלהן אין גבולות. מעניין, משעשע לעתים, ובעיקר מעלה הרהורים נוגים.