האיגוח מגיע: בנק ישראל יציג לשטייניץ את טיוטת החוק בנושא

בבנק מצפים, שהחוק המטמיע לתוכו את לקחי המשבר האחרון, יונח על שולחן הכנסת עד יוני ■ בתחילה יותר לאגח רק מוצרים בסיסיים

בנק ישראל ממשיך להתקדם ביצירת המסגרת הרגולטורית שתאפשר איגוח בישראל. ל"גלובס" נודע כי המשנה לנגיד, פרופ' צבי אקשטיין, יציג לשר האוצר, יובל שטייניץ, את התקדמות עבודת המטה וההבנות שהושגו בין כל הגופים המעורבים, בדרך לחקיקת חוק שיאפשר איגוח. בבנק ישראל מצפים שעד יוני תושלם העבודה והחוק יונח על שולחן הכנסת.

בשלוש השנים האחרונות פועל אקשטיין ביחד עם המפקח על הבנקים, רוני חזקיהו, לאפשר איגוח משכנתאות. בפורום שוק ההון המוביל את עבודת המטה חברים נציגי משרד המשפטים, רשות ניירות ערך, רשות המסים, אגף החשב הכללי, אגף שוק ההון באוצר ונציגי גופים בשוק.

לאיגוח משכנתאות יתרונות רבים - גישור על חוסר ההתאמה בין אורך החיים הקצר של פיקדונות לבין משכנתאות הניתנות לזמן ארוך. הגדלת כמות ומגוון האג"ח שתעמיק את השוק. הגדלת היצע המקורות לאשראי לטווח הארוך ובנוסף איגוח הוא כלי מרכזי לפיזור סיכונים. החוק יתבסס בין היתר על המלצות ועדת חיימוביץ-אשר משנת 2005.

מטמיעים את לקחי המשבר

החוק מטמיע לתוכו את לקחי המשבר האחרון. נקבע כי האיגוח יכלול, בשלב הראשון, מוצרים בסיסיים ופשוטים יחסית (PLAIN VANILLA). רק בהמשך ולאחר צבירת ניסיון יישקל לאפשר איגוח מורכב יותר.

סעיף מרכזי בחוק יקבע את אחריות הגוף המנפיק (originator) לגבי תיק האיגוח. הפיקוח על הבנקים קבע כי גם לאחר ביצוע העסקה הבנק יחויב להחזיק במאזנו 10% מתיק האיגוח כדי להפחית את ה"סיכון המוסרי" הנובע מכך שהבנק מסיר מעליו לאחר המכירה כל אחריות לאיכות הנכסים בתיק. בבנק ישראל מסבירים כי זהו לקח מהמשבר כאשר בארצות הברית, כתוצאה מהעדר אחריות כזו, הרשו בנקים לעצמם למכור הלוואות בעייתיות.

בטיוטת החוק גם נקבע מבנה ה-SPE (ישות מיוחדת המוקמת לצורך האיגוח - Special Purpose Entity), הביטחונות והקשר עם המנפיק. סעיף נוסף אוסר על איגוח מתגלגל או על רכישה חוזרת ונועד למנוע מה-SPE לשנות את נכסי הבסיס שאוגחו או לגלגל אותם הלאה לגוף שלישי. זאת כדי לייצר מוצר פשוט ושקוף למשקיעים.

גופי רגולציה נוספים תרמו חלקם. רשות ניירות ערך, בראשות פרופ' זוהר גושן, כבר גיבשה את ההמלצות בנושא הנפקות תיקי איגוח לציבור. אגף שוק ההון באוצר מבחינתו הסכים עקרונית לאמץ את הכללים שתקבע הרשות לגבי המוסדיים, בכל הנוגע ל-MBS (אג"ח מגובות משכנתאות) לא סחיר. משרד המשפטים פותר את בעיית ה-TRUE SALE, שהיתה אבן נגף משמעותית.