עוצמה ישראלית: מקום שני בעולם בצמיחה לנפש ב-2009

כלכלני לאומי: המשק צפוי לצמוח השנה ב-3.5%. בהשוואה בינלאומית, ישראל היא המדינה בה הצמיחה לנפש היתה הגבוהה ביותר ב-2009, (או הכי פחות שלילית), מלבד אוסטרליה

אתמול פרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה אומדן מעודכן על ביצועי המשק הישראלי לשנת 2009 ממנו עולה כי הצמיחה ברבעון הרביעי היתה גבוהה בשיעור של 4.9% ובשנת 2009 כולה צמח המשק ב-0.7%.

הבוקר מציינים כלכלני בנק לאומי בסקירה שפרסמו כי כאשר עורכים השוואה בינלאומית מתברר כי למעט אוסטרליה, ישראל היא המדינה בה הצמיחה לנפש היתה הגבוהה ביותר (או שלילית פחות). בהשוואה לממוצע מדינות ה-OECD הפער הוא גדול: בישראל הייתה צמיחה שלילית לנפש של כ-1.1%- ומדינות ה-OECD הממוצע הוא כ-4.0% -.

במבט קדימה, המדד המשולב של בנק ישראל הצביע בראשית 2010 על האטה מסוימת בקצב הצמיחה. יחד עם זאת, בלאומי מחזיקים בדעה כי בהעדר אירועים חריגים, צפוי המשק להתרחב ריאלית בכ-3.5% בשנה הקרובה. אחד מגורמי הסיכון המרכזיים להערכה זאת, הוא כמובן, האטה אפשרית מחודשת בפעילות הכלכלית העולמית, בפרט במדינות המפותחות, העלולה לפגוע ביצוא הישראלי.

עוד מציינים בלאומי כי נתוני העודף בחשבון השוטף של ישראל, שפורסמו מוקדם יותר השבוע (כ-7.2 מיליארד דולר, שהם כ-3.7% תוצר בשנה שעברה) מצביעים על התחזקות נוספת במידת האיתנות של חשבונות החוץ של ישראל. בתקופת משבר פיננסי עולמי, יש לנתונים אלה משמעות חשובה ביותר, בעת שגורמי חוץ, בהם חברות דירוג האשראי, בוחנים את כלכלת ישראל.

ביטוי לכך היה בעוצמתו של השקל מול מטבעות חוץ שונים. באשר לשנת 2010, צפוי צמצום מסוים בהיקף העודף בחשבון השוטף, על רקע התאוששות המשק, והעליה במחירי היבוא, בפרט של הנפט, אך עדיין צפוי להשמר עודף בהיקף של כ-3% תוצר.