בארי טאף: "בנק ישראל אינו השחקן המרכזי בשוק המט"ח"

טאף אמר את הדברים בכנס בנק ישראל שנערך במלון הילטון בת"א ■ "אנו מוגבלים בהתערבות שלנו בשוק המט"ח"

"נראה כי עברנו את המשבר. אבל ההתאוששות הכלכלית לא מובטחת. בכל העולם יש תוכניות יציאה, חובות, גירעונות - חוסר האיזון עדיין קיים. אנו לא יודעים איפה היינו היום ללא המדיניות הפיסקלית והמוניטרית, אבל אני בטוח שהיינו במקומות לא טובים אלמלא אותן מדיניות".

את הדברים האלה אמר היום (ה') בארי טאף, ראש חטיבת השווקים בבנק ישראל, בכנס השנתי שערך הבנק במלון הילטון בת"א.

"כתגובה למשבר שמרנו על ריבית נמוכה, נתנו נזילות לשוק ולמערכת הפיננסית ביצענו רכישות אג"ח וכמובן רכישות המט"ח", הוסיף טאף. "כל זה הביא לנזילות בשווקים וזו הייתה תרומה משמעותית של בנק ישראל".

לאחר מכן התפנה טאף לסיכומים ולקחים מהמשבר, ואמר: "מה לא עשינו? קודם כל - לא עשינו נזק. נקטנו פעולות ממוקדות ודאגנו לתוכניות יציאה מהן. לא התערבנו איפה שלא היינו צריכים להתערב, שמרנו על כספי הציבור ועוד. הלקחים שלנו הם כי יש מגבלות של המדיניות הפיסקלית וכן של המוניטרית. שיעור הריבית הוא כלי טוב אבל מוגבל, כמו כן הכלי של התערבות בשוק המט"ח. אנחנו שחקן חשוב בשוק המט"ח אבל לא השחקן המרכזי".

במבט לעתיד, טאף ציין כי המשק הישראלי "כבר בתוך ההתאוששות", אך באותה נשימה צצין כי "עלינו ללמוד מהמשבר ולבצע רפורמות כדי לשמור על יציבות במערכת הפיננסית. אחד מההישגים הגדולים שלנו היה להגדיל את יתרות המט"ח - זה אחד הדברים החשובים שיכולנו לעשות כדי להתמודד עם המשבר".