תמרור אזהרה למשק: ייצוא ההיי-טק נפל ב-18% ב-3 חודשים

כך עולה מנתונים שפרסמה היום הלמ"ס ■ רונן מנחם, מזרחי טפחות: "הנתונים אינם טובים; הם אמורים להחליש את השקל"

הגירעון המסחרי של ישראל התרחב ל-700 מיליון דולר בחודש פברואר, כאשר הייצוא ירד ב-13% בחודש שעבר והסתכם ב-3.5 מיליארד דולר. במקביל, הייבוא ירד ב-9% ל-3.61 מיליארד דולר. כך עולה מנתוניפ שפרסמה היום (ה') הלמ"ס.

נתוני הלמ"ס מציירים תמונה קודרת למדי באשר לעתיד ההתאוששות הכלכלית בישראל בחודשים הבאים, יממה אחת בלבד לאחר פרסום נתוני הצמיחה החזקים שהעידו על צמיחה של 4.9% ברבעון הרביעי של 2009 (בקצב שנתי). נתוני הצמיחה שייכים, כידוע, לעבר, ואילו נתוני סחר החוץ שפורסמו היום ממחישים את האזהרות החוזרות ונשנות של בנק ישראל, לפיהן ההתאוששות עדיין לא בת קיימא וישנן סכנות האורבות למשק הישראלי.

יבוא יצוא וגירעון מסחרי
 יבוא יצוא וגירעון מסחרי

לפי נתוני הלמ"ס, ברבעון שהסתיים בחודש פברואר נרשמה ירידה חדה של 18.1% בייצוא ההיי-טק. ענף ההיי-טק, שנחשב לקטר של המשק הישראלי, מהווה כ-46% מסך הייצוא, כך שירידה בייצוא זה מהווה סימן שלילי במיוחד למשק.

איתות שלילי נוסף הגיע מכיוון הייבוא: ייבוא חומרי גלם עלה ב-2.7% בממוצע בכל אחד מהחודשים דצמבר-פברואר, לעומת עלייה של 3.3% בממוצע בחודשים ספטמבר-נובמבר 2009, מה שמעיד על גמגום בתעשייה.

"הנתונים אינם טובים", אומר רונן מנחם, אסטרטג ההשקעות הראשי בבנק מזרחי טפחות. "אנו רואים קיפאון בייבוא חומרי גלם, מה שמעיד על האטה ודשדוש בייצור תעשייתי בחודשים הקרובים. ייבוא מוצרי צריכה, שמהווה אינדיקציה להוצאות משקי בית, עלה רק ב-5%, כלומר שישית מהעלייה בחודשים האחרונים. הנתונים מעידים על ירידה בפעילות והם עלולים לפגוע בתחזית הצמיחה של בנק ישראל, העומדת על 3.5% בשנת 2010. בעיקרון, הנתונים אמורים להחליש את השקל".