שבוע חיובי בוול סטריט - פוטאש הזניקה את ענף הדשנים

גלובס tv הדאו ג'ונס טיפס ב-0.1% ובשבוע האחרון עלה ב-0.6% ■ המכירות הקמעונאיות עלו 0.3% ■ אובמה מתכנן למנות את ג'אנט ילן לסגנית יו"ר הפד' ■ פוטאש העלתה את תחזיותיה והזניקה את מניות הענף

המסחר בוול סטריט התנהל אמש במגמה מעורבת, כאשר מדד הדאו ג'ונס טיפס בעשירית האחוז וסגר 4 ימים רצופים של עליות, בשבוע כולו עלה המדד ב-0.6%. ה-S&P 500 והנאסד"ק נותרו קרובים מאד לרמת הפתיחה אך סיימו בטריטוריה השלילית וגם הם סיכמו את השבוע בעליות בשיעור 1% ו-1.8% בהתאמה. מניות מגזר הדשנים בלטו לחיוב, לעומתן מניות הפיננסים איבדו הערב גובה.

לאחר פתיחה חיובית, שקיבלה חיזוק מפרסום נתוני המכירות הקמעונאיות שהפתיעו לטובה, עבר השוק להסחר בירידות לאחר שמדד ביטחון הצרכנים של אוניברסיטת מישיגן ירד במפתיע במארס, נציין כי השוק התאפיין ביציבות משך כל שעות המסחר. לפני פתיחת המסחר פורסמו נתונים חיוביים שהראו כי הפעילות הצרכנית בארה"ב הולכת ומשתפרת לאחר שטיפסה בפברואר ב-0.3% לעומת צפי כי תרד ב-0.2%.

נראה כי גם 3 סופות השלג הגדולות שפקדו את ארה"ב לא הרתיעו את האמריקנים מלפתוח את הארנקים בקניונים, כאשר עיקר הגידול במכירות נרשם במכירות מוצרי האלקטרוניקה וכן חלה עלייה מפתיעה במכירותיהם של הברים והמסעדות לרמה הגבוהה ביותר מאז אפריל שעבר. אך לאחר פתיחת המסחר פורסם הנתון המקדים של מדד בטחון הצרכנים לחודש מארס שהראה דווקא ירידה זה החודש השני ברצף, למרות הצפי שהיה בשוק לעלייה במדד.

נשיא ארה"ב, ברק אובמה, מתכנן למנות את ג'אנט ילן לסגנית יו"ר הפדרל ריזרב. כך מדווח ה"וול סטריט ג'ורנל" שמצטט מקורות המקורבים לנושא. ילן, שמאז 2004 מכהנת כנשיאת שלוחת ה'פד' בסן פרנסיסקו, נחשבת לאחת מקובעי המדיניות היוניים ביותר מבין 12 הנשיאים של שלוחות ה'פד' האזוריות והיא תומכת נלהבת של המדיניות שמתווה יו"ר הבנק המרכזי, בן ברננקי. ילן תחליף את דונלד קוהן, שתקופת כהונתו כסגנו של ברננקי תפוג בסוף יוני.

לורנס סאמרס, יועץ כלכלי לבית הלבן, אמר אמש כי הכלכלה האמריקנית תחל בקרוב לייצר מקומות עבודה ותתקרב מעט יותר להפחתת שיעור האבטלה במדינה. יחד עם זאת, הוא אמר כי סביר שההתאוששות תהיה פחות מהירה בהשוואה למקרים אחרים בהסטוריה. לדבריו, ההתאוששות היא בד"כ איטית יותר לאחר מיתונים שמתחילים עם פקיעת בועות נכסים, וההאטה הנוכחית מתאימה לתיאור זה, מאחר שהיא החלה עם משבר פיננסי, אותו הניעה קריסה בשוק האג"ח מגובות המשכנתאות וצניחת מחירי הנדל"ן למגורים.

צפי לירידה במכירות הקמעונאיות

ב-15:30, שעון ישראל, פורסמו המכירות הקמעונאיות לחודש פברואר, שעלו ב-0.3% לעומת צפי לירידה של 0.2%, הנתון לחודש הקודם עודכן כלפי מטה והצביע על עלייה של 0.1% לעומת פרסום קודם לעלייה של 0.5% בינואר. להוציא מכירות של כלי רכב נרשם זינוק של 0.8% במכירות הקמעונאיות לעומת צפי לעלייה של 0.1% בלבד.

ב-16:55 פורסם מדד הסנטימנט של אוניברסיטת מישיגן, נתונים מקדימים, לחודש מארס. המדד המצביע על ביטחון הצצרכנים בארה"ב ירד במפתיה ל-72.5 נק' לעומת צפי שיעלה ל-74 נק', זאת לאחר שהנתון הסופי לחודש פברואר עמד על 73.6 נק' .

ב-17:00 פורסמו המלאים העסקיים לחודש ינואר, שנותרו ללא שינוי לעומת צפי כי ירשמו עלייה של 0.2%.

מניות הפיננסים במוקד

מניות הפיננסים המשיכו לרכז עניין - דו"ח שבוחן את פשיטת הרגל של ליהמן ברדרס, גורס כי סיטיגרופ ו-JP מורגן ביקשו מליהמן ברדרס להגדיל את הערבויות כנגד הלוואות שסיפקו לו, כמו גם לפתוח מחדש הסכמים שהיו קיימים דאז. דרישות אלה הכבידו על ליהמן ברדרס, שהיה ממונף מאוד, ותרמו לקריסתו.

בנפרד מכך, ויקראם פנדיט, מנכ"ל סיטיגרופ, אמר כי משרד האוצר האמריקני יהיה חופשי, החל משבוע הבא, למכור את הנתח בן 27% שלו בבנק, והוא לא יופתע אם הממשל אכן שוקל זאת.

מלחמת האינטרנט בין הממשל הסיני לגוגל מחריפה, והיום שיגר שר בממשל הסיני איום מפורש לעבר גוגל ואמר כי במידה שענקית האינטרנט לא תיסוג בה מכוונתה להסיר את הצנזורה במנוע החיפוש שלה בסין - היא "תישא בתוצאות".

ענקית האשלג הקנדית פוטאש סיפקה עדות נוספת להתאוששות שוקי האשלג, כאשר העלתה את התחזיות שלה לרבעון הראשון של 2010. פוטאש, יצרנית האשלג הגדולה בעולם, העלתה את התחזיות בחדות ומסרה כי הסיבה לכך היא הגידול בביקושים לאשלג. בתגובה מזנקות מניות החברה כמו גם המניות של מתחרותיה, אגריום ומוזאיק .

בנוסף, דווח על מיזוג גדול בענף הדשנים כאשר חברת CF הודיעה כי תרכוש את מתחרתה טארה (סימול: TRA) בתמורה ליותר מ-4.6 מיליארד דולר במזומן ומניות, זאת לאחר שמוקדם יותר הודיעה חברת יארה הנורבגית כי אינה מתכוונת להעלות את מחיר הצעת הרכש שהגישה לטארה. בכך הסתיים מאבק ארוך ופרוע על הדומיננטיות בשוק הדשנים האמריקני אשר כלל הצעות רכש עוינות ומאבק על כסאות בדירקטוריונים.

פייזר הודיעה כי שני ניסויים קליניים בשלבים מאוחרים בטיפול מאושר לסרטן כליות לא הראו הצלחה משמעותית בטיפול בסרטן השד, וכן כי היא תעצור מחקר בלתי מבטיח בתרופה לסרטן הריאות.

וריזון ריכזהעניין על רקע הרישום הכפול של מניותיה בבורסות הנאסד"ק וה-NYSE שנכנסה לתוקפו היום.

וורן באפט קיבל מ ברקשייר האת'אווי משכורת של 100 אלף דולר עבור 2009, וזאת בשנה ה-29 ברציפות. החברה, שבאפט הוא היו"ר שלה, אמרה במסמכים שהגישה ל-SEC כי באפט לא קיבל בשנה זו בונוסים, מענקים או אופציות.

טבע תבעה את מיילן על הפרת פטנט. טבע פנתה לביהמ"ש בארה"ב שיורה למיילן להפסיק את מכירת הגרסה הגנרית לגלולות למניעת הריון, לאחר שמיילן פנתה ל-FDA בבקשה לאישור הגרסה הגנרית שלה לגלולות אותן החלה למכור טבע לפני שנה, אשר אחת מהן מקטינה את מספר המחזורים השנתי ל-4.

חברת ויליפוד פרסמה היום את מחיר הצעת הרכש לכ-3.3 מיליון ממניותיה שיהיה 6.05 דולר למניה המשקף להצעת הרכש שווי של כ-20 מיליון דולר. הצעת הרכש צפויה להתקיים ב-17 במארס. מניות החברה נופלות בכ-13% למחיר שנקבע.

מניית חברת אקספון המשיכה לבלוט לחיוב.

דלק US ושמיר אופטיקל מרכזות עניין, על רקע פרסום דו"חותיהן אתמול.