קבלנים, תרגיעו: פאניקה מיותרת בביטוחי הקמה בנדל"ן

מתי שמעתם על מישהו שאומר ללקוחות שהם רוכשים ממנו יותר מדי ומשלמים מעבר למה שרצוי מבחינתם? זו בדיוק האמירה של גדעון המבורגר ושלמה פוקס, בכירי קבוצת הביטוח הראל

ספק שירותים רוצה למכור כמה שיותר ויצרן מוצרים רוצה למכור את המוצרים שלו, ובמחיר הכי גבוה שרק אפשר. מתי, אם בכלל, שמעתם על מישהו שאומר ללקוחות שהם רוכשים ממנו יותר מדי ומשלמים מעבר למה שרצוי מבחינתם? זו בדיוק האמירה של גדעון המבורגר, נשיא הראל, ושלמה פוקס, משנה למנכ"ל ומנהל חטיבת ביטוח כללי-עסקי בקבוצת הביטוח, ביחס לביטוחי הקמה לפרויקטים גדולים של נדל"ן ותשתיות וביטוחים קבלניים.

"בישראל כל אחד רוצה את הפוליסה הכי טובה ולהיות מוגן מהכל", אומר המבורגר. לדבריו, "זה טוב, אבל, לפעמים אנו מסבירים שלעתים לא מדובר בפרויקט כה גדול שמצדיק את ההרחבות הללו". פוקס מציין כי "לקניון בשוק המקומי, שמוקם ב-50 מיליון דולר, יש יותר הרחבות בביטוח מאשר מלון בדובאי, שנבנה ב-5 מיליארד דולר. להם יש את הכיסוי הסטנדרטי והם לא מתווכחים איתך שהם רוצים הרחבות".

גשרים ומנהרות

בראיון מיוחד ל"גלובס" אומרים המבורגר ופוקס בגלוי כי גם בביטוח יש דבר כזה לקנות יותר מדי. מסתבר שהלך הרוח הזה חי וקיים בשוק הנדל"ן המקומי, אפילו אם מדובר בביטוח שחובה לרכוש. "היום כבר אי אפשר לקחת את הסיכון על עצמך כקבלן וצריך לעשות ביטוח", מבהירים השניים למי שהיה לו ספק. אבל במקביל, הם מדגישים כי לרוב לא משתלם ללכת לקיצוניות, כשבשוק המקומי "רוצים לעטוף יתר על המידה".

הראל הינה קבוצת הביטוח השלישית בגודלה בשוק. בביטוח הכללי כבר מדובר באחת משתי הגדולות, והיא אוחזת בנתח שוק משמעותי משוק הביטוחים העסקיים. בכלל זה גם שוק ביטוח עבודות קבלניות, אשר מבטח מבנים וציוד אחר בעת הקמה, כולל עבודות עפר ותשתיות. ככלל, פוליסות אלו כוללות ביטוח כל הסיכונים לרכוש המוקם כולל: ציוד קל לבניה, מבני עזר וחומרים, וכיסוי לאחריות כלפי צד שלישי על פי פקודת הנזיקין לנזקים הנגרמים כתוצאה מעבודות ההקמה כולל נזקי טבע ורעידות אדמה, וזאת לכל אורך חיי הפרויקט - התכנון, העבודה עצמה, תקופת תחזוקה אחרי הסיום, וניתן לרכוש גם אחריות מקצועית.

"כבר מספר שנים שהראל מובילה את תחום ביטוח הקבלנים - גם בהקמת מבנים וגם בתשתיות", מספר המבורגר. "יש מעט מאוד חברות ביטוח שלפני מספר שנים החליטו להתמחות בזה, ואנו בראשם. התחלנו בזה לפני הרבה שנים עוד לפני 'בום' הבנייה בארץ. בעבר היינו המבטח של כביש 6 ולאחר מכן השתתפנו גם בחלק הדרומי שלו. כיום אנו בפרויקטים ההנדסיים המסובכים ביותר, כולל במנהרות - למשל מנהרת הכרמל מבוטחת אצלנו; גם גשר המיתרים בירושלים, ר.ש.), הרכבת הקלה בירושלים (שהראל נמנית על בעליה, ר.ש.) וביטחנו גם את הקמת נתב"ג 2000. זה לא מתבטא רק במנהרות וכבישים אלא גם במבנים גדולים. אנחנו גם המבטחים של מספר קבלנים מאוד גדולים שעוסקים בהקמת מבנים וקניונים וגם בתשתיות, כגון אשטרום ושפיר", הוא מפרט.

אחריות ל-12 שנה

מהניסיון הזה, וכמובן פרויקטים רבים בהיקף קטן בהרבה, בהראל יודעים לספר על המאפיין העיקרי של שוק הביטוחים האמור - מדובר בביטוח חשוב שלא ניתן לפעול בלעדיו, אבל עם נטייה לבטח יותר מדי, אולי על רקע החשש הישראלי הנובע מעודף עורכי הדין החיים בינינו.

"באופן כללי הביטוחים הללו הם מאוד ייחודיים כי יש מעט מאוד יועצי ביטוח שמבינים בתחום. אותם יועצים שכן מבינים דורשים פוליסה מאוד רחבה ומיוחדת, כך שהיום יש הרבה מאוד הרחבות בפוליסות הללו בישראל", מסביר המבורגר.

פוקס: "היועצים רוצים לשמור על מתווה ביטחון ונוקבים בסכומי סיכון גבוהים מאוד. לעתים ללא פרופורציה לסיכון האמיתי".

אז מה הבעיה? הרי מדובר בסוף בעניין של העדפה - פחות פגיעות לנזקים פוטנציאליים שאינם בסבירות גבוהה?

פוקס: "בחלק מהמקרים היקף ההרחבות והכיסויים הנוספים מוגזם ורחב יותר מדי. זה מייקר את הפוליסות ומעלה מחירים, כשרף הביטוח גבוה היום מבעבר. אנו לא מפסידים מזה אבל זה משגע את השוק. כמו כן, אין שוק גדול אצל מבטחי המשנה להרחבות יצירתיות, ולפעמים לא ניתן להשיג כיסוי בחו"ל להרחבות הללו".

אבל מה הבעיה מבחינתכם - הרי אם רוכשים יותר משלמים יותר.

המבורגר: "הדרישות שלנו נרחבות מאוד גם ביחס למה שמבטחי המשנה מכירים. יש מעט מאוד מדינות המבקשות הרחבות שכאלו. לאחרונה אמר לי מבטח משנה שעדיף לו לעבוד עם מדינות ערב כי שם המוצרים סטנדרטיים. פה כל אחד רוצה את הפוליסה הכי טובה ולהיות מוגן מהכל".

זה מאפיין של השנים האחרונות?

פוקס: "בעבר ביטוח הקבלנים היה פשוט. היית מבטח את העבודה, את העובדים וצד ג'. כיום זה הרבה יותר מורכב ומסובך. במצב הנוכחי היזם ירצה לראות שיש לו חבילה מושלמת שתגן עליו מהרגע שהחל לתכנן את הפרויקט, תוך כדי ביצוע, ועד כמה שיותר שנים אחרי הביצוע. יש כאלו שרוצים כיסוי ביטוחי גם עד 12 שנה לאחר השלמת הפרויקט. זה לא תמיד ניתן להשגה וזה בעיקר מאוד יקר. מדובר בביקוש בשוק למטריה רחבה של אחריות מוצר ואחריות מקצועית וזה נותן שקט לגופים שמזמינים פרויקט כך שלא יוותרו חשופים בעתיד".

המבורגר: "למשל הכיסוי לאחריות כלפי צד שלישי הייתה בעבר בסכום ביטוח מאוד נמוך וכיום הקבלנים מבקשים ביטוח צד ג' גבוה. עברו מקיצוניות לקיצוניות".

פוקס: "לא צריך גבולות אחריות קטנים של 5 מיליון דולר, כפי שהיה בעבר, אבל אנו ממליצים לא ללכת לסכומים גדולים מדי ללא קשר לסיכון. אפילו שיש מקרים בהם הנזק גדול מאוד. זה תלוי באופי הפרויקט. אם אתה בונה צינור ביוב במדבר אתה לא צריך כיסוי גבוה ואולי כן אם אתה בונה בתל אביב.

"צריך להבין שהפוליסות הסטנדרטיות בישראל די רחבות והן לא באמת סטנדרטיות. הפוליסה הבסיסית היא מאוד רחבה - היא מכילה את הפרויקט - ביטוח קבלנים לעבודה עצמה וכל מתקני העזר, הציוד, ביטוח צד ג' וביטוח לעובדים. ויש גם ביטוחי אחריות מקצועית לפרויקטים שהולכת לפי הגרסה הבינלאומית שהיא בסדר".

עודף ביטוחים מאפיין את כל השוק?

פוקס: "כל השחקנים הגדולים יודעים לטפל בחשיפות שלהם אבל לא כל הקבלנים. שיכון ובינוי ומע"צ, לדוגמא, הם גופים גדולים היודעים לבוא בדרישות ששומרות עליהם והם מזמינים עבודה מול קבלנים שגם צריכים לסגור את החשיפה שלהם מול הביטוח".

זה יוצר בעיה מבחינת הקבלנים - אשר מחויבים לעתים בביטוח מקיף 'מלמעלה'?

פוקס: "אסור להם לחכות עד לאחר המכרז, כי זה יכול להיות מאוחר ויקר. הביטוח הזה דורש היום התמחות והבנה ובעיקר הגנה על הקבלן. הם יושבים היום מול גופים גדולים ומתוחכמים שאומרים להם שזה מה שיש ואין להם ברירה. הקבלנים צריכים לעשות עבודה מקצועית טרום עבודה וטרום חתימה על מכרז, לחתום על חבילת ביטוח ראויה ולהגן על ההתחייבויות שלהם. קורה ואחרי שהם זכו במכרז גדול הם פתאום מגלים שהביטוח יקר מדי והם כבר חתומים על הסכם.

"אתן טיפ לקבלנים קטנים, קבלני משנה. הם יכולים לדרוש ממי שהם עובדים עבורו - הקבלן הראשי - שיעשה את הביטוח עבורם. מכיוון שלקטנים אפשר ויהיה קשה או יקר לרכוש פוליסה משמעותית. כלומר, שיצטרפו לפוליסה של המזמין".

יש תביעות בתחום?

המבורגר: "כמובן שיש. הפרויקטים מאוד חשופים לנזקי טבע וקורה שכביש בבנייה נסחף בגלל גשמים. בכלל, כל פרויקט בשלב ההקמה חשוף לנזקי טבע וזה קורה".

אחד הנושאים המעניינים בענף הנדל"ן הוא תמ"א 38 לחיזוק מבנים מפני רעידות אדמה, תוך מתן תמריצים. מדובר במהלך חשוב, במיוחד על רקע רעידות אחרונות שקרו האדמה בהאיטי וצ'ילה, שעשויות להיות לו השפעות אדירות על חברות הביטוח.

יש להתייחס באופן שונה מבחינה ביטוחית בכל הקשור לתמ"א 38?

פוקס: "לא הביטוח הוא הסוגיה, והוא אינו הופך פרויקט שיפוץ כזה לכלכלי או לא כלכלי. מבחינתנו זה כמו לשפץ במפעל קיים ועובד. זה אכן לא ביטוח לבנייה רגילה, כי יש סיכון לנזק גם לתכולות".

המבורגר: "מדובר בביטוח שעשוי סה"כ להיות יותר זול מביטוח קבלנים רגיל כי אין הקמה. אולי יש תעריף קצת גדול יותר לגבי צד ג'. מבחינתנו זה ביטוח רגיל לשיפוץ".

פוקס: "היו מעט מאוד פניות בנושא. זה לא נושא גדול מבחינת ביטוח".