מסרתם את מספר הטלפון הסלולרי? הדרך לארנק שלכם פתוחה

מנפילה במלכודת של הבטחות למתנות חינם ועד קנייה בסכומי-עתק במבצע שמעולם לא התקיים: מספר טיפים לצרכנות נבונה לרגל יום הצרכן הבינלאומי

לרגל יום הצרכן הבינלאומי החל היום (ב'), הממונה על הגנת הצרכן, עו"ד יצחק קמחי, מזכיר מספר כללי אצבע בצרכנות נבונה:

* פרטיות המידע: הימנעו ממסירת מספר הטלפון הסלולרי שלכם באתרי אינטרנט לצורך השתתפות בחידונים, הגרלות ועוד, והדריכו את ילדיכם בהתאם. חברות שונות גובות מכם בדרך זו תשלומים עבור שירותים שלא פעם אין לכם חפץ בהם וקשה להתנתק מהם.

* אין מתנות חינם: היזהרו מהבטחת מוצרים "במתנה" או "חינם". ידוע כי אין מתנות חינם, ומה שמתחיל בהודעה על זכייה בפרס יכול להסתיים בזכות המפוקפקת להיפרד מכספכם עבור ריהוט שלא בדיוק רציתם או חברות במועדון הנחות שלא בהכרח תממשו.

* בדקו מה עומד מאחורי ההבטחה למבצע ענק: המלים "מבצע" ו"הנחה" אינן סיסמאות סודיות הפותחות את ארנקי הצרכנים: לפרסום מבצעים כללים בחוק שהפרתם היא עבירה. לא פעם "המבצע" אינו אמיתי, "ההנחה הגדולה" היא ממחיר גבוה שאיש לא שילם מעולם ועוד.

* איך אפשר להתחרט? לפני מעבר בין חברות הנותנות שירותים הן חייבות לגלות לכם פרטים על זכותכם לבטל את העסקה, על התשלומים שתאלצו לשלם עקב ביטולה ועל דרכי ביטול העסקה. בדקו היטב מה תנאי ההתקשרות החדשים והימנעו מכבילה אוטומטית לעסקה ארוכת-טווח תמורת הטבות שמוצעות לכם. לפני המעבר ודאו כי אינכם מחוייבים לחברה הקודמת ובררו כמה יעלה לכם לעזוב.

* בקשו תיעוד לכל הסכם: אל תסמכו על הבטחות והתחייבויות בעל-פה. אמנם יש להן תוקף משפטי, אך קשה להוכיחן וקל להתכחש להן. יש להקפיד ולתעד כל התחייבות נוספת או שונה.

* מתי מסתיים המבצע? גם אם החברות אמורות ליידע אתכם לפני סיום התקשרות ולנתק אתכם אם לא התקבלה הסכמתכם להמשיכה, רשמו אתם את מועדי סיומם של המבצעים אליהם הצטרפתם ואת מועדי הסיום של התחייבויותיכם לחברות - כדי שתוכלו לקבל החלטה בזמן האם להמשיך את ההתקשרות או להפסיקה.

* חפשו את השלט: שימו לב למדיניות החזרת המוצרים שלא עקב פגם בכל חנות לפני ביצוע העסקה. קיימת חובה בחוק לגלות בשלט מדיניות זו, ואם אין שלט בדבר המדיניות על העוסק להחזיר לכם את כספכם. לא החזיר העוסק את כספכם או לא נהג בהתאם למדיניותו - ניתן להגיש תביעה לפיצוי לדוגמה עד לסך של 10,000 שקל.

* אל תיכנסו ללחץ: אל תתפתו להחלטות מיידיות ולהזדמנויות בטענה של "המחיר הזה בתוקף רק עכשיו". אל תוותרו על זכותכם לבדוק, להתייעץ ולהשוות.

* אל תתפתו ודווחו אם נתקלתם בפרסום של מוצר במחיר מפתה, וכאשר באתם לרכוש אותו מתברר כי אינו קיים במלאי ומציעים לכם לרכוש מוצר יקר יותר.