חתמתם על עסקת סלולר? אפשר להתחרט תוך שבועיים

שורת תיקוני חקיקה שנכנסים היום לתוקף משפרים את מעמדו של הצרכן ■ בין החוקים - ביטול עסקה למתן שירות; הגדלת האותיות הקטנות; מניעת ניצול מצוקה והטעיה; והחמרת הענישה בגין הפרת כללי השיווק לקטינים

מספר תיקוני חקיקה נכנסים לתוקפם היום (ב'), יום הצרכן הבינלאומי (15/3), במטרה לשפר משמעותית את מעמדו של הצרכן מול החברות. בין החוקים - ביטול עסקה למתן שירות; הגדלת האותיות הקטנות; מניעת ניצול מצוקה והטעיה; והחמרת הענישה בגין הפרת כללי השיווק לקטינים.

"גם על הצרכן מוטלת אחריות לגלות ערנות ואחריות", מזכירה סגנית שר התמ"ת, ח"כ אורית נוקד. "אני קוראת לצרכנים שלא להסס ולפנות אל משרד התמ"ת כאשר הם נתקלים בעוולה צרכנית. חלק מהותי מתיקי החקירה וכתבי האישום שהוגשו נולדו כתוצאה מתלונות של צרכנים".

החוקים הנכנסים לתוקף:

ביטול עסקה למתן שירות

התיקון מקנה לצרכן את הזכות לבטל עסקה לרכישת שירות מתמשך (כמו כבלים ואינטרנט) תוך 14 יום מיום ביצוע העסקה. כך יוקצה פרק זמן סביר שבמהלכו יוכל הצרכן לבחון את השירות המוצע ולחזור בו מההתקשרות.

עם זאת, יש לציין כי את פרק הזמן הספציפי לביטול יידרש לקבוע שופט בהליך אזרחי, כמו תביעה קטנה, לגופו של כל מקרה - והוא לא ייקבע באופן שרירותי בחוק, מה שידרוש מהצרכן לתבוע את זכויותיו במסגרת מערכת המשפט.

הגדלת האותיות הקטנות

תיקון המסמיך את שר התמ"ת לקבוע הוראות באשר לגודל האותיות הקטנות בתחתית פרסומים בכלי המדיה השונים, כדי למנוע מקרי הטעיה או העלמת פרטים מהותיים טרם ביצוע העסקה.

מניעת ניצול מצוקה והטעיה

מקנה לצרכן את האפשרות לבטל עסקה שנעשתה עקב הטעיה או ניצול ומצוקה תוך זמן סביר מהיום שבו נודע לצרכן על ההטעיה, לעומת שבועיים בלבד המוקצבים בחוק הקיים.

החמרת הענישה בגין הפרת כללי השיווק לקטינים

תיקון סעיף העונשין בחוק, כך שניתן יהיה להגיש כתבי אישום פליליים גם על הפרת הכללים הנוגעים לדרכי שיווק המכוונים לקטינים, כמו הצבת דוכנים ליד בית-הספר.