בג"ץ חייב את משהב"ט לטפל בזיהום שגרם בסיס חיל האוויר בחצור

בבסיס נהגו נהלי ניקוז לקויים בכל הנוגע לטיפול בדלק מטוסים ■ נפח הדלק הכולל שנוקז שלא כראוי בשדה-התעופה בחצור הגיע לכ-20 אלף מ"ק, שחלחלו לעומק של 30-40 מטר במי התהום

בג"ץ הורה היום (ב') למשרד הביטחון להגיש תקציב ועקרונות פעולה לטיפול בזיהום שגרם בסיס חיל האוויר בחצור למי התהום, בעקבות נהלי ניקוז לקויים של דלק מטוסים.

מדובר בזיהום שהתגלה בשנות ה-80 של המאה הקודמת, ולא טופל מעולם על-ידי הגורם המזהם (צה"ל), על-ידי משרד הביטחון או על-ידי הרשויות המופקדות על מניעת זיהום הקרקע ומקורות המים של מדינת ישראל - המשרד להגנת הסביבה ורשות המים.

בהתאם לבדיקת רשות המים, שנערכה סמוך לגילוי דבר זיהום אקוויפר החוף באזור חצור בדלק, ואשר ממצאיה התקבלו על-ידי משרד הביטחון, הזיהום נגרם כתוצאה מפעילות חיל האוויר בבסיס חצור, אשר נהגו בו נהלי ניקוז לקויים בכל הנוגע לטיפול בדלק מטוסים. נהלי ניקוז לקויים אלה גרמו לכך שנפח הדלק הכולל שנוקז שלא כראוי בשדה-התעופה בחצור הגיע לכ-20 אלף מ"ק, כאשר הדלק חלחל לעומק של 30-40 מטר והצטבר על פני מי התהום בצורת עדשה.

החלטת בג"ץ ניתנה בעקבות עתירה שהגישה עמותת אדם טבע ודין ביולי 2008, לאחר שנודע כי זיהום הקרקע והמים באקוויפר החוף באזור חצור על-ידי צה"ל גרם לכך שהדלק הגיע למי השתייה של תושבי האזור וגרם לסגירת מספר בארות שתייה.

בנספחים שצורפו לעתירה ניתן למצוא מכתב פנימי של צה"ל משנת 1999 ביחס לתלונות של חיילים על ריח דלק במי השתייה בבסיס. במכתב שכותרתו "תלונות על ריח דלק במי השתייה" כתב ראש מדור רפואה מונעת בצה"ל: "בסוף חודש יולי התקבלו תלונות ממספר אגפים על ריח של דלק במי השתייה... בו ביום הופסקה שאיבת מים מקידוח ברקה 3 על-ידי מקורות - והתלונות פסקו".

עו"ד נעמה אלעד מאדם טבע ודין מסרה כי "החלטת בג"ץ, קובעת כי על משרד הביטחון לטפל בזיהום, הינה חד-משמעית. אין ספק כי זיהום מים חמור שנגרם על-ידי משרד הביטחון לפני למעלה מ-20 שנה, ואינו מטופל, מלמד הן על התנהלות של משרד הביטחון כאחרון המזהמים והן על חולשת הרשויות האמורות לשמור על מקורות המים במדינה לטובת הציבור - רשות המים והמשרד להגנת הסביבה - אשר לא פעלו בעצמן במשך כל השנים בהן דבר הזיהום ידוע. התנהלותו של משרד הביטחון במקרה זה הינה כשל של גוף העומד מעל חוקי מדינת ישראל. צר לי שהיינו צריכים להגיע עד לבית המשפט העליון על מנת לחייב את משרד הביטחון לפעול בהתאם לאחריות הבסיסית שלו כגורם מזהם".