הפסדים כבדים: ברונפמן ופישר מוחקים את ישראלום מהמסחר

‎הצעת הרכש שהגישו השניים כוללת פרמיה של 15% על שווי המניה עם פתיחת המסחר ■ ‏‎‎מאז רכשו השניים את השליטה בחברת הנדל"ן, לפני כשלוש שנים, צנח שווייה בכ-40% ‏

‎‎כחודש לאחר שחברת ישראלום דיווחה על יציאה בשן ועין מהשקעה בעסקי נדל"ן במזרח אירופה פועלים בעלי השליטה בחברה, מתיו ברונפמן ושולם פישר, למחוק את מניותיה מהמסחר - מהלך שמשקף להשקעתם בחברה הפסד של עשרות מיליוני שקלים. מאז רכשו השניים את השליטה בישראלום, לפני כשלוש שנים, איבד שוויי החברה כ-40%.

הצעת הרכש למניות הציבור בישראלום משקפת לחברה שווי של כ-140 מיליון שקל, כשההשקעה ברכישת המניות, במידה שתיענה במלואה, תעמוד על 23.8 מיליון שקל. מדובר במחיר של 23 שקל למניה, הגבוה ב-15% ממחיר המניה עם פתיחת המסחר היום, כשבעקבות פרסום ההצעה עלתה המניה עם סיומו ב-14.9%. יחד עם זאת, על סמך מקרים דומים מהעבר, ניתן להעריך כי כדי שהצעת הרכש תיענה במלואה, ידרשו השניים להעלות את המחיר שהם מציעים.

לאחר הרכישה יוותרו סדרות האג"ח של ישראלום במסחר, ובהתאם לכך החברה תמשיך לפרסם דיווחים לציבור. בקבוצה מתכננים להפוך את ישראלום לחברת החזקות, ומעוניינים להכניס לתוכה פעילויות שונות מתחומי הקמעונאות, התעשייה והנדל"ן.

‎‎הפסדים כבדים באולימפיה

‏‎‎נזכיר כי בתחילת 2007 חתמה קבוצת ברונפמן-פישר, בעלת השליטה בבנק דיסקונט ובעלת הזיכיון בישראל של מותג הרהיטים המשגשג איקאה, על הסכם לרכישת גרעין השליטה בישראלום (כ-60%) תמורת כ-108 מיליון שקל, לפי מחיר מניה של 34.5 שקל, ושווי חברה של 175 מיליון שקל. מאז הגדילה הקבוצה את החזקותיה בחברה וכיום אלה עומדות על כ-83% מהמניות.

לאחר רכישת השליטה, וכחלק מגל הגאות בבורסה, נהנתה גם ישראלום משערוכי נכסים שסייעו לה להציג רווח שנתי של 52.5 מיליון שקל ב-2007.

אולם המשבר שבא לאחר מכן העביר אותה להפסד של 88.5 מיליון שקל ב-2008, כשהגורם העיקרי לו היה השקעתה הכושלת בחברת אולימפיה נדל"ן.

הצעת הרכש של ברונפמן ופישר מגיעה כחודש לאחר שישראלום הודיעה שתרשום הפסד של כ-110 מיליון שקל על השקעתה באולימפיה (27.5%). בסך הכל, השקיעה ישראלום באולימפיה 156 מיליון שקל, והיא הפרישה עד היום כ-75 מיליון שקל מההשקעה. בעקבות המכירה תבצע החברה הפרשה בדו"חות הרבעון הרביעי של 2009.

ישראלום מנהלת בחודשים האחרונים מדיניות אגרסיבית של הנזלת נכסים, ובסך הכול ביצעה מימושים בהיקף כולל של כ-341 מיליון שקל תוך חודשים ספורים, ברווח כולל של כ-16 מיליון שקל. מהלכי המימוש נעשים לאחר שהאסיפה הכללית של ישראלום אישרה רכישת שלושה נכסים מידי ברונפמן ופישר תמורת 46 מיליון שקל. הרכישה הותנתה בכך שישראלום תוודא כי היא מסוגלת להתמודד עם התחייבויותיה. המימושים האחרונים צפויים לקצץ נתח משמעותי בפעילותה השוטפת של החברה, שכן ההכנסות שהגיעו מהם היוו קרוב ל-50% מהכנסותיה מנכסים מניבים בארץ.