סוף העולם - גירסת וול סטריט: חשש ממפולת 'יום הדין' בשווקים ב-2012

"ניו-יורק טיימס": ב-2012 תחל תקופה בה החברות יצטרכו לפרוע אג"ח ב-700 מיליארד דולר על פני 3 שנים ■ הממשל האמריקני יצטרך להחזיר 2 טריליון דולר באותה שנה ■ מודי'ס: "מתבשלת מפולת"

כל ישראלי זוכר היטב את משבר האג"ח הקונצרניות שפקד את הבורסה ב-2008, לאחר קריסת ליהמן ברדרס והחרפת משבר האשראי. כספי פנסיה התאדו, הפאניקה התעצמה, אך המשבר שכך עם ההתאוששות בשווקים הפיננסים (בגיבוי פסיכולוגי של רשת הביטחון של משרד האוצר). כעת, משבר דומה מאיים על וול סטריט ועל השווקים בעולם כולו, בשל פירעון אג"ח זבל בהיקפים אדירים החל משנת 2012.

העיתון "ניו יורק טיימס" פרסם כתבה המזהירה מפני חוסר יכולתן של חברות בארה"ב לפרוע אג"ח בהיקף של כ-705 מיליארד דולר, על פני תקופה של 3 שנים שתתחיל ב-2012. בעיתון אף מזכירים את הסרט "2012", המבוסס על נבואה של בני שבט המאיה המדברת לכאורה על אירוע משמעותי שיקרה בעולם בשנת 2012. באותה שנה מסתיים לוח השנה של בני שבט המאיה, כך שרבים פירשו את הנבואה כאות לסוף העולם. בהקשר זה, ה"ניו יורק טיימס" משתמש במטפורה ומציין כי נבואת סוף העולם מתייחסת ל"אסון כלכלי".

הצרה היא שבאותה תקופה יגיעו לפירעון הן אג"ח קונצרניות והן אג"ח ממשלתיות בהיקפים אדירים, והחשש הוא שצונאמי של פשיטות רגל ישטוף את וול סטריט. הממשל האמריקני לבדו יצטרך לפרוע חובות בהיקף של 2 טריליון דולר ב-2012.

"מתבשלת לה מפולת ב-2012 ולאחר מכן, אם חברות לא יצליחו לצאת מהחובות הללו", אמר לעיתון קווין קסידי, כלכלן בכיר בסוכנות הדירוג הבינלאומית מודי'ס.

גם כלכלנים בסוכנות הדירוג S&P מסרו כי חברות רבות שהיו צריכות לפרוע חובות בשנים 2009-2010 הצליחו למחזר חוב ולהנפיק אגרות חוב חדשות שפירעונן יחול ב-2012 ואילך, מה שמגדיל את מעמסת פירעון החובות בשנה זו.

"יום דין פיננסי"

"התוצאה היא פוטנציאל ליום הדין הפיננסי", מדגיש ה"ניו יורק טיימס". "היקף פירעון האג"ח זבל יעלה מ-21 מיליארד דולר השנה ל-155 מיליארד דולר ב-2012, ואז ל-212 מיליארד ב-2013 ושנה לאחר מכן יגיע ההיקף ל-338 מיליארד דולר".

אחת הדרכים שהחברות יכולות להתמודד עם "חומת הפירעון" הזו היא על ידי מחזור חובות, כלומר גיוס אגרות חוב חדשות כדי לשלם את החובות הישנים. אך השאלה העיקרית היא האם השוק יהיה מסוגל לספוג כמויות גדולות כל כך של הנפקות אג"ח, נוכח היקף הפירעון העצום שצפוי מ-2012.

גם אם כן, הרי שחברות רבות יצטרכו להציע תשואות גבוהות יותר על פני תשואות האג"ח הממשלתיות, כדי לפתות את המשקיעים לקנות את האג"ח שלהן. התוצאה היא הוצאות מימון גבוהות יותר עבור החברות בעתיד. נבואת הזעם הזו מצטרפת לאזהרות של כלכלנים בכירים בעולם, כולל נוריאל רוביני, שהזהירו כי הנעל הבאה שתיפול בשווקים הפיננסיים היא משברי חוב ממשלתיים. החידוש בכתבה של ה"ניו יורק טיימס" היום הינו ב"תנועת מלקחיים" על שווקים שתפעיל לחץ הן מכיוון האג"ח הממשלתיות והן מכיוון האג"ח הקונצרניות.

האופטימיים טוענים כי התיאבון הגובר של המשקיעים לסיכון ידחוף אותם לקנות אג"ח המניבות תשואות גבוהות, מה שיקל על מלאכת מחזור החובות. מנגד, הפסימיים נזכרים במכשירי אשראי שהביאו לפרוץ משבר הסאב-פריים וטוענים כי השוק האמריקני ניצב בפני סכנה דומה פעם נוספת, והפעם מכיוון האג"ח זבל.

"אלה מספרים עצומים", אמר טום אטברי, מנהל השקעות ב-First Pacific Advisors, המנהל נכסים בהיקף של 5.6 מיליארד דולר. "ישנם שחקנים בשוק שיידחקו הצידה וייאלצו לשלם ריביות גבוהות יותר כדי לגייס חובות חדשים".