זוהר גושן: "אנו רוצים לייצר נורמות ולייצר הרתעה"

יו"ר רשות ניירות ערך: "איפה היו אבירי שלטון החוק כשנגיד בנק ישראל קיבל סמכות להטיל עיצום של 5 מיליון שקל, לבד, בלי ועדה. אולי לא שמתם לב, אבל זה מה שקיים בחוק בנק ישראל, שעבר בשבוע שעבר, בשקט"

"איפה היו אבירי שלטון החוק כשנגיד בנק ישראל קיבל סמכות להטיל עיצום של 5 מיליון שקל, לבד, בלי ועדה. אולי לא שמתם לב, אבל זה מה שקיים בחוק בנק ישראל, שעבר בשבוע שעבר, בשקט. אבירי שלטון החוק לא הגיעו לוועדת הכספים להתנגד". את דברים האלה אמר היום (ג') יו"ר רשות ני"ע, זוהר גושן, שהשיב לביקורת כלפי הצעת חוק האכיפה המינהלית.

גושן, שדיבר ביום עיון של לשכת עוה"ד ורשות ני"ע, בריכוזה של עו"ד יעל גרוסמן, השיב להתנגדויות לחוק בוועדת הכספים. גושן תקף את המבקרים, במטרה להראות כי הביקורת המופנית מצידם לא רצינית ולא ממשית. "כל המתנגדים אומרים לי: אנחנו בעד אכיפה מינהלית, וגם: איתך אין לנו בעיה. אתה 100%. קח את כל הסמכויות, אבל זה שאחריך יהיה מפלצת נוראית ולכן אתה לא תקבל כלום".

לרשות ני"ע, אמר גושן, אפשרות לא לעשות כלום או ללכת להליך פלילי: "ערכאה ראשונה אורכת 5 שנים; כל הנאשמים מערערים, זה עוד 7 שנים. ההליך הפלילי הוא מורכב, יקר, ומחייב הוכחת כוונה פלילית".

גושן תקף את הביקורת על כך שיו"ר הרשות הוא חלק מהוועדה המכריעה בדבר הסנקציה בחוק האכיפה המינהלית. לדבריו, "אחד מתוך השלושה הוא יו"ר רשות ני"ע. אוי ואבוי, זה ממש נורא. בואו נראה איך זה נראה במקומות אחרים. כשעוצר שוטר נהג על נהיגה מופרזת ושולל לו במקום את רישיון ל-30 יום, הנהג אומר לו: הרדאר שלך מקולקל".

בהתייחסו לביקורת על הענישה המוצעת בהצעת החוק, אמר גושן כי המבקרים "רוצים אכיפה מינהלית אבל כזו שתסרס את האכיפה הפלילית. העונש המקסימלי שצריך להיות לדעתם הוא נזיפה, ותלך לחדר שלך; שבוע בלי טלוויזיה. הרעיונות האלה חותרים תחת הרתעה. אנו רוצים לייצר נורמות ולייצר הרתעה".

מגן על חוק האכיפה המינהלית ליו"ר רשות ני"ע

לבסוף, גושן תקף את העובדה שהצעת החוק שלו זוכה לביקורת כה רחבה, בניגוד משווע לשקט שבו עבר חוק בנק ישראל בשבוע שעבר, למרות שהוא מעניק לנגיד בנק ישראל סמכויות מרחיקות לכת - הרבה מעבר לאלו שמעניק חוק האכיפה המינהלית ליו"ר רשות ני"ע.

"לנגיד לבד יש סמכות להטיל קנס לבד 5 מיליון שקל על יחיד; אין לו ועדה אפילו", אמר גושן. "למה אתם, לשכת עוה"ד, לא הלכתם לוועדת הכספים? איפה הייתם אז? אותו דבר המפקח על שוק ההון שיכול לשלול רשיונות לבד. הוא מיוזמתו הקים לעצמו ועדה להתייעץ איתה. אנחנו באנו ואמרנו: נעשה הליך מסודר. ועדה משני נציגים, הליך שימוע מסודר והליך ערעור מסודר".

יו"ר לשכת עוה"ד, יורי גיא-רון, נכח גם הוא בוועידה והתייחס להצעת חוק האכיפה המשלימה של רשות ני"ע. לדבריו, "המעבר מאכיפה פלילית למשלימה צריך לכלול גם שינוי תפיסה. ההליך המנהלי צריך להיות גם ידידותי יותר מהפלילי".

גיא-רון הבהיר שהלשכה תומכת ברעיון כשלעצמו אולם יש לה ביקורת במספר נקודות, כגון העובדה שרשות ני"ע מנהלת את ההליך מתחילתו ועד סופו. לדעת הלשכה, יש להפריד בין הגוף הפותח בהליך לבין המכריע. כמו כן, למרות שהלשכה תומכת בהפעלת סנקציות אזרחיות כמו סנקציות כספיות וכן מיגבלות שונות בתחום העיסוק, הרי היא מתנגדת לכך שאמצעי האכיפה האזרחיים יקנו זכויות מוחלטות של פגיעה בחופש העיסוק. להערכתו, יהיה קושי להגיע לפשרה בנושא זה.