מבקר המדינה: חשש לפגמים במכרז מתקן ההתפלה בשורק

לפני שבוע חשף "גלובס" כי הממונה על ההגבלים העסקיים רונית קן בודקת האם יש מקום להכריז על IDE כמונופול בתחום המים המותפלים

מבקר המדינה מיכה לינדנשטראוס בודק את תקינות זכייתה של קבוצת SDL במכרז להקמת מתקן התפלה בשורק. ל"גלובס" נודע כי לידי המבקר הגיע מידע שממנו עולה חשש כי SDL לא עמדה באחד או יותר מתנאי הסף למכרז. SDL היא קבוצה בבעלות משותפת של חברת IDE(51%) וקרן האצ'יסון (49%). חברת IDE (לשעבר הנדסת התפלה) מוחזקת בחלקים שווים על ידי קונצרן כי"ל של האחים עופר וקבוצת דלק של יצחק תשובה. לתוצאות המכרז בשורק יש השפעה רבה על החלטות מכריעות הצפויות להתקבל במשק התפלת המים בשבועות הקרובים: האם להכריז על IDE מונופול בתחום התפלת המים והאם לאפשר לחברת מקורות ייזום לבנות מתקן התפלה ללא מכרז באשדוד.

לפני שבוע חשף "גלובס" כי הממונה על ההגבלים העסקיים רונית קן בודקת האם יש מקום להכריז על IDE כמונופול בתחום המים המותפלים, לאחר שבעקבות זכייתה בשורק עלה חלקה בסקטור מתקני התפלת המים למעל 75%.

SDL חוללה הפתעה רבתי כשזכתה במכרז BOT להקמת המתקן ותפעולו ל-26 שנה במחיר ריאלי של 2.01 שקל למ"ק, מחיר נמוך בעשרות אחוזים מהמחירים שהושגו במכרזי ההתפלה הקודמים. התוצאה המיידית של המכרז היתה החלטת הוועדה הבינמשרדית להתפלת מי ים, בראשות סגן החשב הכללי באוצר גיל שבתאי, לחייב את חברת מקורות ייזום להתחייב למחיר שלא יעלה על 2.36 שקל לקוב, במתקן ההתפלה העתידי שהיא אמורה להקים באשדוד. מקורות ייזום קיבלה את הזכות להקים את המתקן ללא מכרז בתנאי שתספק את המים במחירי שוק. ואולם החברה הודיעה כי היא מסרבת לקבל את המחיר שהוכתב לה, לאחר שחישוב עלויות הפרויקט נעשה על בסיס מחיר של 2.86 שקל לקוב. המחלוקת בין הצדדים נדונה בערכאות משפטיות.