צעצועים לזאטוטי היי-טק

דור הילדים המתוחכם של העשור האחרון מאתגר את תעשיית הצעצועים

כמעט בלי שהרגשנו צמח בעשור האחרון דור חדש של זאטוטי היי-טק, שעולמם מורכב ומתוחכם הרבה יותר ממה שיכולנו לדמיין לפני דור אחד או שניים.

ילדים בני 6 ומטה זוכים כיום לקבל את הטלפון הסלולרי הראשון שלהם. ילדים בני 8 או 9 מגיעים לבית-הספר כשבילקוטם קונסולת משחקים ניידת מהדור האחרון, כמו סוני PSP או נינטנדו DSI, ולפעמים גם מכשירי iPod ו-iPhone. הם משווים בין שבבים של פריצה ואביזרי הרחבה, וסוחרים במשחקים. בבית מחכה להם בדרך-כלל נטבוק ואינטרנט אלחוטי.

לכן, הרצון להפתיע אותם עם צעצוע חדש זו משימה כמעט בלתי אפשרית. לרוב, הם כבר גילו באינטרנט את המוצר שבו הם חפצים, ואלמלא כמה בעיות חוקיות, כמו מגבלת גיל לקבלת כרטיס אשראי, קרוב לוודאי שהיו רוכשים אותו בעצמם.

הדור הזה מהווה אתגר רציני לתעשיית הצעצועים המסורתית, שנדרשת להמציא את עצמה מחדש. לפיכך, לא מפתיע ששתי תערוכות הצעצועים הבינלאומיות שהתקיימו בשבועות האחרונים בניו-יורק ובהונג-קונג היו לא פחות עתירות טכנולוגיה מתערוכת הטכנולוגיה CeBIT.

לומדים מאפל

דוגמה אחת להשפעות עולם הטכנולוגיה על תעשיית הצעצועים היא ז'אנר המוצרים החדש שמאפשר הורדת יישומים בתשלום מהרשת, בהשראת המודל העסקי של iPod ו-iPhone. לקטגוריה זו שייך ה-IXL החדש של פישר פרייס, שמוגדר כ"מכשיר מולטי-טק חכם לילדי טרום בית הספר, עם שישה יישומים במוצר אחד".

המכשיר מגיע עם תווית חינוכית, להרגעת מצפון ההורים, ומאפשר להציג על מסך ה-LCD שלו סיפורים וטקסטים לימודיים בליווי פס קול, וכן כולל תוכנת סטודיו ליצירה אומנותית. לטובת הילדים, מצויד ה-IXL בפלטפורמה למשחקים, במחברת אישית עם קלט עט, באלבום לתמונות דיגיטליות ובנגן MP3.

הזנת התוכנות למכשיר מתבצעת באמצעות מחשב וכבל USB או כרטיס זיכרון SD נשלף, ויש לו גם זיכרון לאחסון ספרים, שירים ותוכנות עתידיות, שאותם ניתן יהיה לרכוש ולהוריד מהרשת. העולל יכול לארגן את היישומים על מסך מגע לפי בחירתו, כמו ב-iPhone. המכשיר ייצא לשוק האמריקני ביולי, ויעלה כ-80 דולר.

צעצוע נוסף שנבנה סביב מודל הורדת ורכישת יישומים הוא רכב צעצוע שנשלט בשלט רחוק של חברת ויילד פלאנט, המכונה Spy Video Trakr. על-פני השטח, מדובר בעוד צעצוע נייד עם מצלמה ויכולת שידור מרחוק של וידיאו וקול, דומה למוצרים אחרים שראינו בשנים האחרונות. ההבדל הוא שלאחר הרכישה יכולים השחקנים לחבר את הרכב למחשב ולהוריד יישומים חדשים מאתר האינטרנט של החברה.

הצעצוע מגיע עם יישומים מובנים, כמו צילום וידיאו וסטילס למעקב בלילה חשוך, אבל זו רק ההתחלה. ניתן להוריד לו, למשל, יישום שהופך אותו למערכת אזעקה משוכללת, המודיעה אם מישהו חצה סף שהוגדר מראש, ומצלמת את הפולש. יישומים אחרים מאפשרים שדרוגים של השליטה בתנועה, זיהוי עצמים וכדומה. המכשיר ישווק בארה"ב החל מאוקטובר 2010, ויעלה כ-120 דולר, מחיר מסובסד, שלוקח ככל הנראה בחשבון את ההכנסות העתידיות ממכירת יישומים.

טוויטר לכלב

לתעשיית הצעצועים יש גם פתרונות עדכניים להורים שמרנים, שחוששים כי ילדיהם יזנחו פעילות ילדותיות קלאסיות, שהיו נפוצות בזמנם. דוגמה אחת היא הקובייה ההונגרית הוותיקה, שמומלצת לפיתוח השליטה המוטורית והריכוז של הילד. הקובייה דילגה כבר לפני כמה שנים לעולם הדיגיטלי, והיא משווקת כבר מסוף 2009 בדגם עם קלט-מגע.

החידוש בתחום הקובייה ההונגרית ב-2010 הוא Rubik's Slide, והוא כולל כעשרת אלפים פאזלים, שאותם פותר הילד באמצעות הזזת הריבועים האלקטרוניים המוארים למקום הנכון באמצעות האצבע. השחקן יכול להתחרות נגד הזמן או לשחק באופן חופשי. לקובייה יש שליטה בעוצמת הקול, תצוגה להצגת התוצאה הטובה ביותר וסוללות פנימיות, וכל זה ב-18 דולר בלבד.

גם לבובות הפרוותיות יש עדיין מקום בלב הזאטוטים, אך ברוח התקופה, גם הן מקבלות שדרוג טכנולוגי. הבובה החדשה מיקי כוכב הריקודים של דיסני ופישר פרייס נראית מבחוץ כמו בובת מיקי קלאסית. לחיצה על רגלו של מיקי מפעילה מנגנון שמאפשר לו לרקוד בצורה חלקה לצלילי מוזיקה מסוגים שונים, בהם טכנו, מוזיקה לטינית, דיסקו וכדומה, או להפעיל שלל משחקים אינטראקטיביים. טכנו מיקי יצא לשוק לקראת סוף השנה, ומחיר היעד הוא כ-70 דולר.

עוד פעילות מסורתית שעלולה להיזנח בעידן הטכנולוגיה היא גידול חיות מחמד. חברת מאטל פיתחה מוצר שמאפשר להדק את הקשר בין הילד לכלבו, אביזר קטן לתלייה על קולר הכלב, שמחבר אותו לשירות המיקרו-בלוגינג טוויטר. המכשיר, שמכונה פאפי טוויטס, כולל חיישני תנועה ורכיב WiFi, והוא מגיע עם מקלט אלחוטי משלים, שאותו מחברים באמצעות USB למחשב, ועם חשבון טוויטר עצמאי לכלב.

המכשיר עוקב אחרי תנועות הכלב במהלך היום, ומדווח על פעילותו של הכלב במועדים שנקבעו מראש למחשב הביתי, ומשם לבעלים באמצעות האינטרנט או הטלפון הנייד. המכשיר מגיע עם כ-500 הודעות טוויטר מתוכנתות מראש, וניתן להוריד נוספות מאתר החברה, וכל זה בכ-30 דולר. עדיין אין מוצר מקביל לדגי זהב, אבל זה רק עניין של זמן.