בדרך לבורסה: דואר ישראל תגייס 400 מ' ש' בהנפקת אג"ח

מידרוג הצמידה לאג"ח דירוג Aa3 ■ "גלובס" חושף את המספרים של דואר ישראל: הון עצמי של כחצי מיליארד שקל, הכנסות של 1.3 מיליארד ש' ורווח נקי של 60 מ' ש' ב-3 הרבעונים הראשונים של 2009

דואר ישראל רוכבת על הגאות בשוק ההון ועל גל הגיוסים הגדול של השנה האחרונה ותפעל לגייס בקרוב כ-400 מיליון שקל. כך נודע ל"גלובס". החברה תגייס את הכסף בהנפקת אג"ח סטרייט ככל הנראה כבר בשבוע הבא, כאשר היא תחל במעין "רוד שואו" שיכלול הצגת פרטי ההנפקה למשקיעים לכל המאוחר מחר (ה').

החתמים בהנפקה הם IBI חיתום, אקסלנס חיתום, מיטב חיתום וכלל חיתום, כאשר סוכנות דירוג האשראי מידרוג (נציגת מודי'ס בישראל) כבר הצמידה לאג"ח של דואר ישראל דירוג Aa3, המקביל לדירוג "-AA" של S&P-מעלות. עדיין לא ידוע אילו ריביות תציע החברה בהנפקה. דואר ישראל נמצאת בבעלות ממשלת ישראל ומנוהלת על ידי אבי הוכמן. האג"ח הינו במח"מ ל-7 שנים ובהחזר ב-20 תשלומים חצי-שנתיים החל מאפריל 2012.

"גם ההנפקה הזו תצליח כי יש המון נזילות בשוק והריבית במשק אפסית", אמר ל"גלובס" מנהל בשקעות בכיר. "בסך הכל דואר ישראל היא חברת טובה, בבעלות ממשלתית; זה נראה כמו מעין אג"ח של חברת החשמל. אין סיבה שההנפקה לא תצליח, בייחוד בתקופה הזו שהמשקיעים חוטפים מכל הבא ליד".

מנתונים שהגיעו לידי "גלובס" עולה, כי ההון העצמי של דואר ישראל, אותו היא תציג למשקיעים, עומד על כחצי מיליארד שקל. זאת, לעומת גירעון בהון העצמי של כחצי מיליארד שקל לפני כ-4 שנים, ערב מינויו של המנכ"ל אבי הוכמן לתפקיד. עוד נודע, כי הכנסות החברה בתשעת החודשים הראשונים של 2009 הסתכמו ב-1.3 מיליארד שקל והרווח הנקי הסתכם ב-60 מיליון שקל. הרווח התפעולי של החברה עמד על 100 מיליון שקל ב-3 הרבעונים הראשונים של 2009, לעומת 140 מיליון שקל בכל שנת 2008.

המטרה: הפיכה לבנק

"החזון שלי הוא ליצור חברה עם חלוקת הכנסות מגוונת - 35% הכנסות מהדואר, 35% משירותים פיננסיים והיתרה ממתן שירותים לוגיסטיים", אמר הוכמן בראיון ל"גלובס" לפני כשנה. הוכמן רואה בתחום הפיננסי כמנוע צמיחה עתידי של הדואר ושואף להפוך את הרשות לבנק של ממש. ואולם, תוכנית זו מתעכבת בין היתר בשל חילוקי דעות בין משרדי הממשלה, שכן המהלך יחייב פיקוח של בנק ישראל על רשות הדואר ולכך מתנגד האוצר.

דואר ישראל מפעילה כ-700 סניפים ברחבי הארץ. מלבד שירותי הדואר, היא מספקת שירותי המרת מט"ח ושירותי מימון, בשיתוף עם חברת מימון ישיר מבית ביטוח ישיר ועם חברת ויזה כאל.

"יש לנו עבודה רבה לעשות לפני כן, להתאים את תשתית הסניפים למתן שירות, להכשיר פקידים ולבנות מערכת מחשב חדשה", אמר הוכמן ל"גלובס" לפני כשנה. "סניפים קטנים יהיו נקודות קצה למשיכה והפקדה של כספים, בסניפים בינוניים וגדולים יהיה מערך שלם של פקידים ושירות שייתן כל מה שבנק קמעונאי נותן".

התמורה מההנפקה תשמש את דואר ישראל למימוש תוכנית ההתפתחות שלה. הוכמן העריך שלצורך ההפיכה לבנק של ממש נדרשת השקעה של כ-300 מיליון דולר, כמו גם קבלת הרישיון הנדרש.