איילת ניר: בפני פישר עומדים אתגרים לא פשוטים בשנים הבאות

הכלכלנית הראשית של IBI: פישר יצטרך בשנים הקרובות להחליט האם למכור חלק מיתרות המט"ח, האם ומתי למכור את האג"ח הממשלתי שנרכש במהלך המשבר וכמובן האם להמשיך או להפסיק את ההתערבות בשוק המט"ח

היום נודע, באופן רשמי, כי נגיד בנק ישראל הפרופ' סטנלי פישר ימשיך לכהונה נוספת (אם כי לא ברור אם זה יהיה ל-5 שנים או שפישר יכנע ללחצים המשפחתיים ו"יחתוך" בחזרה לארה"ב לפני 2015).

בתגובה להודעה אומרת איילת ניר, הכלכלנית הראשית של IBI, כי האתגר העומד בפני המשק הישראלי והעולמי, מחייב כי תהיה המשכיות בניהול המדיניות המוניטרית. פישר פעל בצורה אקטיבית ואגרסיבית כשהחליט להפחית את הריבית במשק לרמה של 0.5%, לרכוש אג"ח ממשלתיות ולרכוש מט"ח על מנת למתן את לחצי הייסוף במשק. אלא שהמשימה לא תמה.

"כיום, כאשר משקים רבים בעולם מתמודדים עם שאלת ההיפוך במדיניות המוניטרית והפיסקלית, וכאשר החשש המרכזי כיום הינו, פן שינוי מדיניות לא זהיר (בעוצמה ובעיתוי) יוביל את המשק העולמי למיתון נוסף, יש חשיבות רבה לעומד בראש הפירמידה, ולקיומו של רצף בקבלת ההחלטות, שכן אין זה הזמן הנכון ל"תקופת למידה". נכון יותר כי פישר יהיה זה שיפעל בשנים הקרובות להתאמת המדיניות המוניטרית במשק, לתנאים המשתנים של הכלכלה המקומית והעולמית, כפי שבא לידי ביטוי עד כה בהעלאת הריבית (בקצב מתון), בהפסקת רכישות האג"ח, והשינוי במדיניות ההתערבות בשוק המט"ח".

פישר יצטרך, אומרת ניר, להחליט בשנים הקרובות על המדיניות המוניטרית, ואין הכוונה רק לגובה הריבית במשק ולעיתוי השינוי בה, כי אם גם להחליט, האם, ואם כן מתי, למכור חלק מיתרות המט"ח של הבנק (פישר עשוי להחליט כי אין צורף בכך, וכי היחס בין היתרות להיקף סחר החוץ של ישראל יישחק על פני זמן, ככל שכלכלת ישראל תוסיף לצמוח), האם ומתי למכור את האג"ח הממשלתי שנרכש במהלך המשבר (עד כה הודיע הבנק כי לא ימכור את האג"ח, אך בהודעה חסרו המילים "לעולם לא"), וכמובן, פישר יידרש לשאלת התערבות הבנק בשוק המט"ח.

במילים אחרות, טוב שהסכים פישר להישאר ולהשלים את המשימה שלקח על עצמו, על רקע האתגרים הקיימים היום בכלכלה המקומית, ובעיקר העולמית, ובמיוחד לאור העובדה ששתי כלכלות אלו לא הולכות כיום זו בצד זו, שכן כלכלת ישראל רצה לה קדימה, בעוד הכלכלה העולמית (המפותחת), משתרכת מאחור.

שרגא ברוש, נשיא התאחדות התעשיינים ויו"ר לשכת התאום של הארגונים הכלכליים, אמר בתגובה להודעה כי "זהו הדבר הנכון - הארכת כהונתו של הנגיד המכהן סטנלי פישר תשדר יציבות במשק, יציבות שהמשק צריך בעת זו". ברוש הוסיף: "הנגיד פישר נחשב לנגיד מקצועי מהטובים שהיו לנו ומנהיגותו בעת המשבר הכלכלי ראוייה להערכה. אין ספק שהמשך כהונתו הוא צעד נכון ומבורך לכלכלת ישראל ולהתמודדותה ליציאה מהמשבר הכלכלי".