ענת לוין: "יש המון אתגרים בבנק - ואני מתכוונת לגלות אותם"

כך אמרה לוין לחבריה הקרובים, לאחר שנודע על מינויה למשנה למנכ"ל בנק הפועלים ■ "היא לא האישה הכי מוכשרת בשוק ניהול הכספים המוסדי, היא האדם הכי מוכשר שם", מחמיאים הקולגות - ומשוכנעים כי התפקיד החדש הוא תחנה זמנית בדרך לניהול בנק

"אני לא כוכבת", העידה על עצמה ענת לוין, ראש אגף ההשקעות בחברת הביטוח מגדל, בצניעות אופיינית, בראיון שנתנה לאחד העיתונים בשנת 2007. "יש סיכוי שתעזבי את הג'וב שלך בקרוב?" נשאלה. "יש עוד זמן", השיבה בפסקנות. "עד שלא ארגיש שהמערכות במגדל מתאימות, שהכול מיושר, לא אעזוב".

שלוש שנים חלפו, וכנראה שהמערכות במגדל כבר מיושרות, כי לוין עוזבת. בתחילת השבוע הודיע בנק הפועלים על מינויה של מי שביססה את מעמדה כ"אשת שוק ההון" למשנה למנכ"ל ולראש חטיבת ה-Global Treasury בבנק. לוין תחליף את מוטי שושן, שעוזב את הבנק לאחר ש"הודיע על רצונו לפרוש מהתפקיד".

"לא קל להיפרד ממפעל חיים", כתבה לוין במכתב אישי ששיגרה לעובדי מגדל עם פרסום ההודעה על עזיבתה, והגיע לידי "גלובס". "במהלך 10 השנים האחרונות, מתוכן שמונה שבהן קיבלתי את הפיקוד על המשימה, עברנו בדרכים לא סלולות יחדיו והקמנו חטיבה לתפארת. מודל לניהול כסף מוסדי. אין לנו אלא להתמלא גאווה...".

מיום ראשון היא מוצפת בברכות ואיחולים. גורמים במערכת הבנקאות ומעולם הביטוח, שחקנים בשוק ההון וחברים מעולם המשפט - כולם מתקשרים, שולחים אי-מיילים ואסמסים. גם במסיבת העיתונאים שקיימה קבוצת מגדל אתמול לרגל פרסום דוחותיה, נישאה לוין על גלי הפרגון והאהדה.

"כולנו מאוד מצטערים שהיא עוזבת אותנו. היא לא רק מנהלת השקעות מאוד מוכשרת, אלא היא יצרה גם תשתית מאוד מתוחכמת שאנו משוכנעים שהמערכת שהיא משאירה והאנשים שהיא הותירה יהיו בשלים להמשיך את דרכה", אמר אהרון פוגל, יו"ר מגדל , ושיגר חיוך לבבי לעברה.

כשמוטי שושן הודיע לבנק הפועלים על פרישתו, לא לקח לציון קינן זמן רב לפני שהרים טלפון ללוין, שאותה לא הכיר אישית קודם, והציע לה את המשרה הבכירה. גם בדירקטוריון הבנק, בראשות יאיר סרוסי, לא התלבטו כשהתבקשו לאשר את המינוי. ישיבת ה"חירום" לאישור המינוי, שנערכה בתוך אוטובוס בדרך ליומיים גיבוש של הנהלת הבנק והדירקטוריון בצפון הארץ, הסתיימה תוך חמש דקות.

"מקצועית לעילא ולעילא"

"אני מתקשה למצוא שחקן בשוק ההון שפעיל כל-כך הרבה שנים, ויש קונצנזוס כמעט מקיר לקיר, או כמו שאומרים בארה"ב הערכה coast-to-coast, ליכולות שלו, כמו במקרה של ענת לוין. כולם מעריכים את המקצועיות שלה, שהיא לעילא ולעילא, ובכמה דרגות מעל רוב המקבילים לה בשוק, את היושרה ואת היצירתיות שלה", אומר גורם בשוק ההון.

לוין ידועה כמי שלא משחקת משחקים, מעין "אשת ברזל", קשוחה ועניינית, ואישה כמעט יחידה שהטביעה את חותמה בעולם הנשלט על-ידי הגברים. "היא פועלת בעולם שכולו גברי, אבל לא פעם כשישבנו איתה בחדר ישיבות וראינו איך היא מקבלת החלטות, בנחישות ובנחרצות, אמרנו, בבדיחות ולא מתוך שוביניזם חלילה, שהיא הגבר היחיד בחדר", אומר קולגה. "היו ישיבות שבהן ישבנו, הגברים, ודיברנו במשך שעתיים והיא ישבה בשקט, ואז בסוף הישיבה היא אמרה 'אני חושבת ככה וככה', ולשם זה הלך. היא חותכת. כשהיא מגיעה לישיבה, כולם יודעים שזה הזמן לסגור ושנצא מהישיבה עם הסדר. בדרך-כלל לקולגות קל להתיישר איתה, כי הם יודעים שאם היא בחרה במשהו, זה אינדיקטור, זה איזה סמן ימני".

"היא לא האישה הכי מוכשרת בשוק ניהול הכספים המוסדי, היא האדם הכי מוכשר שם, מבין הגברים והנשים גם יחד", אומר גורם אחר בשוק ההון.

לוין, 47, נולדה בשוויץ ובגיל שלוש עלתה ארצה עם משפחתה, שהתמקמה בבירה הצפונית, חיפה. היא גדלה במשפחה "יקית טיפוסית", כמו שהיא אוהבת לומר לחבריה, לאב בעל חברה פרטית, שייבאה מכונות לליטוש יהלומים, ואם מורה לפסנתר. כשסיימה את לימודיה בתיכון, בהצטיינות, במגמה מתמטיקה ומדעים, נרשמה ללימודי כלכלה ומינהל עסקים באוניברסיטה, רק בגלל שבסביבתה אמרו ש"בנות טובות מחיפה יכולות ללמוד משפטים, רפואה או כלכלה", וזו הייתה האופציה היחידה מבין השלוש שעניינה אותה.

כל שנה סיימה לוין את לימודיה בהצטיינות, וכבר סומנה על-ידי מרציה כפרופסורית הבאה, אבל היא דחתה את העתיד האקדמי המזהיר שצפו לה לטובת זוגיות והקמת משפחה. את שני בניה, דויד ועודד, ילדה במהלך לימודיה לתואר שני, וב-89', כשהיא מצוידת בחוסר ניסיון בפרקטיקה ובשני תינוקות קטנים, יצאה לחפש עבודה, רק כדי לגלות שהיא לא מצרך מבוקש בשוק העבודה. להפתעתה, רק שוק ההון היה פתוח בפניה.

את דרכה בשוק ההון החלה לוין כעוזרת למנהל תיקים באופק ני"ע של בנק לאומי, בשכר של 1,900 שקל לחודש, שבקושי כיסה לה את שכר המטפלת, אך מהר מאוד התקדמה והחלה לנהל כסף מוסדי. שם החל הרומן שלה עם שוק ההון, שנמשך כבר 20 שנים. ב-99' שימשה תקופה קצרה כמנכ"ל משותף בנשואה-זנקס, ולאחריה הצטרפה למגדל, תחילה כסגנית לראש תחום ההשקעות, ומאז 2002 כמנהלת חטיבת ההשקעות.

בשנים האחרונות ביססה לוין את מעמדה כאחד הגורמים החשובים והמרכזיים ביותר בשוק ההון, והוכתרה על-ידי רבים כ"מנהלת ההשקעות המובילה בישראל".

כמו גבאי בבית הכנסת

היום כבר ברור שהתפקיד החדש של לוין הוא בסך-הכול מדרגה נוספת שהיא חייבת לטפס עליה, בדרך לתפקיד הבכיר הבא. "היא מנהלת פוטנציאלית של בנק בעתיד. היא מסדר הגודל הזה של האנשים. היא עוד תחליף את מנכ"ל בנק הפועלים בעוד שלוש או ארבע שנים כשהוא יסיים את תפקידו. זה סוג של עתודה שבבנק הפועלים בונים לעצמם, והיא בהחלט קורצה מהחומר הזה", אומר גורם בשוק ההון.

גורם אחר שניהל מולה משאים ומתנים ממושכים חושב ש"המינוי של בנק הפועלים הוא הברקה. ענת יכולה לטפס בתחום הבנקאי עד הקצה, עד לניהול בנק".

נדמה שמאז ומתמיד נמצאה לוין בקונצנזוס, וגרפה מחמאות על יכולותיה ועל הכישורים שהפגינה בשוק ההון, אלא שההפך הוא הנכון. כשהחלה לנהל את אגף ההשקעות במגדל, כש-15 עובדים בלבד תחתיה, לא כולם הבינו את הראש שלה.

הדבר הראשון שעשתה היה לתלות בחדרי המסחר הישנים של מגדל שלט שבו נכתב: "זה לא אתם, זה הכיסא שעליו אתם יושבים". העובדים הבינו את הרמז העבה מיד - צניעות זה ערך בשבילה. "זה לא הכסף שלנו. אנחנו שליחי ציבור", נהגה לומר למי שלא הבין שהאחריות על כספי אחרים לא הופכת אותו לבעלים של הכסף.

אחר-כך היא התחילה לבנות את התשתית של החטיבה, חלוקת התפקידים והאחריות, ורק כשזה היה מאחוריה התחילה לחפש את ההזדמנויות וללטוש עיניים למקומות שהיו "מחוץ לקופסה".

"לבנות תיק השקעות, זה כמו לעשות צ'ולנט", הסבירה לוין לחבר קרוב בתחילת דרכה. "צריך לשים את כל הרכיבים הנכונים בסיר, לשים את התבשיל על חום נמוך בתנור ולפקח עליו כל הזמן כדי שהוא לא יישרף. בתיק השקעות צריך לראות את הלוקציה של התיק ולהבין מה ייתן תזרימים יציבים, את הטיפול של התשואה, איך מכניסים נכסים שיחסי הסיכון-סיכוי שלהם הם הגיוניים. אסור להתלהב מסנסציות בלי לדעת את הבסיס. אין קיצורי דרך בבישול צ'ולנט או תיק השקעות".

וכך, בלי קיצורי דרך, אך עם הרבה יצירתיות, הובילה לוין ביחס למוסדיים את ההשקעה בתחום הנדל"ן המניב, ההשקעות הריאליות והשקעות מחוץ לישראל. היא גם לא נסחפה אחר טרנד ההשקעות באג"ח קונצרני ובמניות שונות ומשונות, שהעמיד את המוסדיים האחרים ב-2008 ו-2009 בלב-ליבו של המשבר הכלכלי ואת מגדל במצב טוב, עם הרבה אג"ח ממשלתית ונזילות.

היום, כשהפעולות שלה מניבות תוצאות, אף אחד כבר לא מרים גבה, אבל בתחילת הדרך היא ספגה ביקורת רבה על פעולותיה, שעלו לה בתשואות. בשנים הראשונות שלה כמנהלת המחלקה מגדל לא הובילה בתשואות, והיא נאלצה להצדיק את פעולותיה פעם אחר פעם.

"יש לי איזו מחשבה איך הדברים צריכים להיראות, ואני מוכנה גם לשלם מחיר כדי שהם ייראו ככה", אמרה בזמנו לחבר שתהה מדוע היא לא מצטרפת להשקעות באג"ח במזרח אירופה. "אנחנו כמו גבאי בבית הכנסת, יש לנו אחריות על אחרים, אסור לנו להיות פזיזים".

"מגדל זו חברה שהלכה תמיד או נגד הזרם או לפני הזרם", אומר מומחה לשוק ההון. "החברה יצאה בזמן מהאג"ח הקונצרניות, כשכולם עוד המשיכו להשקיע שם כסף, ועברה לנדל"ן. היא גם בין הראשונים שיצאו לחו"ל עם השקעות. צריך אומץ לב אישי כדי ללכת בניגוד למגמה, וגם להשקיע בזה מאמץ גדול. במקרה של לוין זה הניב פירות. הנועזות, החדשנות, וההליכה נגד הזרם או לפני הזרם, זה מה שבנה לה את הקריירה".

בהמשך השכילה לוין להקים מערך אשראי חוץ-בנקאי מפואר לתאגידים עסקיים במגדל, והציבה תחרות לבנקים בתחום. "הבנקים עשו מהלך מאוד חכם שהם לקחו אותה לצד שלהם. היא הייתה מכה אותם שוק על ירך תוך כמה שנים", אומר גורם בכיר בשוק ההון.

"הייתי חייבת לזוז"

ההצלחה של לוין לא נעלמה גם מעיניהם של הרגולטורים, שמתייעצים איתה על בסיס קבוע. כשפרץ המשבר הכלכלי, היא בילתה לילות שלמים בירושלים במשרדי הממשלה. מאוחר יותר מונתה לחברה בוועדת חודק להסדרת שוק האג"ח הקונצרני.

בנובמבר האחרון הייתה לוין מועמדת לתפקיד הממונה על שוק ההון, אך היא סירבה לבסוף לקחת על עצמה את התפקיד, לבקשת שר האוצר יובל שטייניץ. "היא חושבת שצריך להפוך את הרגולציה ליותר אלגנטית ושימושית, ושיש המון מה לעשות ברגולציה על שוק ההון ועל הגופים המוסדיים, אבל היא לא רצתה את החשיפה והפרסום שנלווים לתפקיד", אומר חבר קרוב של לוין.

את הצעתו של קינן להצטרף לנבחרת הפועלים היא דווקא קיבלה. "לבן אדם אסור להירקב בכיסא", אמרה בימים האחרונים לחברים שלא הבינו את החלטתה. לשאלה, שחזרה על עצמה פעמים רבות השבוע, איך היא עוזבת את מגדל דווקא כשהגיעה למנוחה ולנחלה, ענתה "חייבים לעזוב, אחרת עלולים לקבל את הצורה של הכיסא. הייתי חייבת לזוז, ללמוד ולהתפתח".

עכשיו עומדת לוין בפני אתגר חדש, והציפיות ממנה גבוהות. חטיבת ה-Global Treasury, שבה מועסקים 150 עובדים, מנהלת את הנכסים הפיננסיים של הבנק והנזילות, וגם מעניקה תמיכה בעשיית שוק ובמסחר (במט"ח ובנגזרות מט"ח, ריביות וסחורות). פעילות המסחר מתבצעת מול לקוחות הבנק ומול מוסדות פיננסיים בארץ ובעולם. בחטיבה שני מרכזי רווח, אגף חדר עסקאות ואגף ננ"ה (ניהול נכסים והתחייבויות), וכן מספר יחידות תומכות.

אחרי שמונה שנים שבהן עמדה בראש חטיבה שניהלה 100 מיליארד שקל, וחשבה בעיקר לטווח ארוך, תיאלץ לוין לעשות סוויץ' בראש ולהתחיל לחשוב לטווח קצר.

"זה תפקיד אחר לגמרי", אומר מקורב ללוין. "הבנקאות בעולם עברה זעזוע מאוד גדול, יש משבר גדול מאוד של נזילות, וההתנהגות העכשווית של הבנקים תשמש פיילוט לעתיד. עבור ענת זה מאוד מעניין להיות שם".

למרות המוניטין של לוין כיצירתית ופורצת גבולות, נראה שלא צפויות מהפכות מיוחדות בחטיבת ה-Global Treasury בבנק הפועלים בקרוב. "אני קודם כל אלמד את התפקיד ורק אחר-כך אנסה לראות איך אני לוקחת אותו לאתגר הבא. אני גם לא אשנה את מהות החטיבה, רק מקווה להצעיד אותה קדימה. בנק הפועלים יציב ומצליח, אבל אני מאמינה שיש המון אתגרים במערכת הבנקאית, ואני מתכוונת לגלות אותם", אמרה השבוע לוין לחבר קרוב.