"היום הרבה יותר קשה להקים בחו"ל חברות בתחום הפורקס"

שנון פלומבו ממשרד GBO: "חוקי הלבנת ההון הוחמרו מאוד בשנה האחרונה. הקשיים להקמת העסק נובעים בעיקר מהתחום הבנקאי"

לישראלים יצא, כנראה בצדק, שם של יזמים נמרצים ובעלי חשיבה יצירתית בתחומים רבים ואכן בשנים האחרונות ניתן לראות ישראלים רבים שמקימים חברות ועסקים בחו"ל במגוון רחב של תחומים. הקמת עסק בחו"ל הוא תהליך מורכב שדורש התייחסות לגורמים שונים כגון מיסוי,תפעול, ציות ועוד.

לצורך פיזור הערפל בחלק מתחומים אלה דיברנו עם שנון פלומבו ממשרד GBO שירותים פיננסים בינלאומיים לשיחה קצרה על עסקים וישראלים בחו"ל.

-למה ישראלים יוצאים לחו"ל ומקימים עסקים?

"הפריצה הגדולה של יציאת עסקים לחול התרחשה בעשור האחרון עם ההתקדמות של רשת האינטרנט. הנגישות של הרשת והחשיפה למיליארדי גולשים ולקוחות פוטנציאלים מכל העולם יצרה אינספור הזדמנויות עסקיות ומידע נגיש לכולם".

"מעבר ליכולת הטכנית להקים עסקים בחו"ל, ישנן כמה סיבות נוספות שבגינן מקימים עסקים בחו"ל כגון: מיתוג העסק כבינלאומי - אם אתה רוצה למתג את העסק שלך כבינלאומי ושלקוחות וספקים יזהו את העסק כבינלאומי, אתה צריך להקים אותו בחו"ל. מעבר להקמת החברה בחו"ל צריך גם חשבון בנק בחו"ל לצורך העברות כספיות וחתימה על חוזים, ערבוית, הלוואות ועוד".

-ומה לגבי המיסוי?

"יש כמובן גם יתרונות מיסוי. תחום המיסוי הבינלאומי הינו תחום סבוך ומורכב. ישנם יתרונות מס רבים בהקמת פעילות בחו"ל. יתרונות המס באים לידי ביטוי בחבות המס שיש לחברה בתחום השיפוט שבו היא הוקמה, בתשלומי מע"מ (VAT) , בחבות המס לרשויות המס הישראליות. כל תחום פעילות מאופיין בפרמטרים שונים שמשפיעים על בחירת מיקום החברה (באיזה תחום שיפוט החברה תוקם) ובחירת מיקום חשבון הבנק".

"שיטת המס בישראל מוגדרת כיום כשיטה פרסונלית, זאת אומרת שהכנסות המיסים נקבעות ע"פ זהות החייב בכל מקום בעולם בו הופקו ההכנסות, לכן אזרחים ישראלים מחוייבים על פי חוק לדווח לרשויות המס רווחים. כמובן שיש סייגים והגדרות של תושבות,ניהול ושליטה לגבי זה.

"ישנם מקרים שמומלץ להקים מבנה של חברות משורשרות בתחומי שיפוט שונים על מנת לצמצמם למינימום את תשלומי המס (הכוונה לחברת אם עם חברות בנות ונכדות). מסחר עם מדינות שלא מקיימות קשרים עם ישראל - אין זה סוד שאנשי עסקים רבים, יהודים וערבים מקיימים קשרי מסחר עם חברות ומדינות במדינות ערב. היכולת הטכנית להעביר כספים מישראל ללקוחות וספקים בחו"ל היא כמעט ובלתי אפשרית ובנוסף, אתה לא תרצה להזדהות בפומבי כישראלי או כחברה ישראלית".

"הבעיה היא לא עם איש העסקים או החברה שאיתה הלקוח עושה עסקים אלא עם שלטונות המדינה. אף איש עסקים במדינות ערב אינו רוצה להתפרסם כאחד שעושה עסקים עם ישראלים. יש גם את עניין שמירת סודיות ודיסקרטיות - ידוע שבארץ אין שמירת סודיות ודיסקרטיות גם לפעילות עסקית וגם לפעילות בנקאית. אם אתה לא רוצה שאף אחד ידע על עסקיך, לפעמים אין לך ברירה אלא לצאת לחו"ל".

- באיזה סוג של עסקים מדובר?

"יש מגוון רחב של עסקים, החל מיזמים שמקימים חברות אינטרנט ועד חברות מסחר בינלאומיות, נדל"ן ושיקולים פרטיים. אחד התחומים החמים ביותר הוא תחום הפורקס, אפיליאייט ומשחקים. כיום ישנו קושי אמיתי לפתוח חשבונות בנק בחו"ל לחברות מהסוג הזה מאחר וחוקי הלבנת ההון הוחמרו מאוד בשנה האחרונה. ישנם יועצים עצמאיים (פרילאנס) שמקבלים שכר בגין יעוץ בכל מיני תחומים שנזקקים לחברה וחשבון בנק בחו"ל".

-באיזה מדינות מתרכזים היזמים הישראלים?

"ישנם תחומי שיפוט רבים שבהם ניתן להקים אופרציות. ניתן להקים בקפריסין, אנגליה, הונג קונג, שווייץ ועוד. השאלה היא מהו תחום הפעילות, צרכים, מיסוי, ציות ועוד על מנת לקבוע את מיקום החברה ומיקום חשבון הבנק".

-מה הקשיים בהקמת האופרציות?

"הקשיים להקמת העסק נובעים בעיקר מהתחום הבנקאי. חוקי הבנקאות הבינלאומית הוקשחו משמעותית בשנה וחצי האחרונות. הכוונה בעיקר לחוקים ולתקנות שקשורות להלבנת הון וקומפליאנס (ציות). כיום הבנקים בחו"ל מבצעים שורה ארוכה של בדיקות לפני פתיחת חשבון הבנק. לא כל תחום פעילות מאושר כבעבר".

"לקוחות צריכים להיות מודעים לשאלות שהבנק ישאל כגון מהו תחום הפעילות, מהו מקור הכספים? דוגמאות לפעילות או לאתרי האינטרנט של החברה (במקרים מסויימים הבנק יכול לבקש לראות חוזים והסכמים של החברה), ניסיון מוכח בתחום ועוד. בשוויץ לדוגמא הבנקים יכולים אפילו להיעזר בשרותי חקירות פרטיים על מנת לקבל עוד אינפורמציה על הלקוח הפוטנציאלי אבל בד"כ מדובר על לקוחות גדולים מאוד של עשרות מיליוני דולרים. ישנן מדינות כגון גיברלטר שקשה מאוד לפתוח חשבון בנק אפילו לחברות שתחום עיסוקן חוקי למהדרין ומקובל במקום כגון הימורים,קזינו וכדומה".

-ידוע שמקימים חברת אופשור גם למטרות פרטיות, מה בדיוק הכוונה בזה?

"נכון, מלבד הפאן העסקי של חברה, לקוחות רבים מקימים חברות אופשור מסוג BVI או פנמה למטרות שמירת סודיות ופרטיות. לאחר הקמת החברה פותחים לחברה חשבון בנק בבנקים בשוויץ, בדרך כלל בנקים פרטיים לבנקאות פרטית ויוצקים לתוך החשבון את הפעילות הפיננסית שלהם. בצורה זו הלקוח לא נרשם כבעל החשבון (החברה היא בעלת החשבון) ושמך אינו מופיע על מסמכי הבנק, החברה יכולה לקחת הלוואות ולמנף את תיק ההשקעות. ניתן להקים גם נאמנות עם החברה".

- למה הלקוח צריך את השירות שלכם? הוא יכול לטוס לחו"ל או להקים את האופרציה דרך האינטרנט.

"הקמת מבנה פעילות בחו"ל הינו תהליך מורכב ביותר הכולל בתוכו נושאים משפטיים,מיסויים ובנקאיים. נכון , ישנם יזמים שמחליטים להקים את האופרציה לבד בלי ייעוץ וטיפול מקצועי אבל אחרי זמן מה כמעט רובם יוצרים קשר ומבקשים עזרה וטיפול. אין תחליף לקשרים עם הבנקים ומנהליו, עם משרדים בחו"ל ועם ניסיון מצטבר של עשרות שנים בתחום זה".

משרד GBO שירותים פיננסיים בינלאומיים מומחה בהקמת חברות בחו"ל, פתיחת חשבונות בנק בחו"ל, יעוץ משפטי בחו"ל והקמת עסקים בחו"ל.

http://www.global-banking-offshore.co.il