החתיכה החסרה בפאזל של טבע

לסכום הגבוה עליו התחייבה הבוקר תמורת 'רציופארם' יש מחיר, אבל יש לו גם הצדקה

המחיר שטבע משלמת על רציופארם גבוה בהרבה מההערכות המוקדמות, אבל אם טבע מתכננת להתרחב בגרמניה, ובאירופה בכלל, אין לה הרבה ברירות אלא לשלם את הסכום הזה.

כבר שנים שמצפים מטבע להעמיק את פעילותה בגרמניה; זה שוק גדול שבו דריסת הרגל של החברה לא משמעותית, בטח שלא ביחס לגודלה ולפעילותה במדינות אחרות. רק לפני שלוש שנים טבע התמודדה שם על רכישת פעילות הגנריקה של מרק הגרמנית. המחיר עלה ועלה, ובסופו של דבר טבע ויתרה על הרכישה, והמתחרה האמריקנית מיילן שילמה עבור מרק 6.7 מיליארד דולר.

מנהל הכספים של טבע באותה תקופה (כיום דירקטור), דן זיסקינד, הסביר כי "לא רצינו לקנות במחירים של אתמול את מה שמחר יעלה הרבה פחות".

אז בשנת 2007 טבע ויתרה, אבל בשנת 2010 היא לא הייתה יכולה להרשות לעצמה לוותר. שלמה ינאי, נשיא ומנכ"ל טבע, מדגיש תמיד שברכישות יש גם פן אופורטוניסטי, שתלוי בהזדמנויות ואינו מתוכנן. המקרה של רציופארם הוא דוגמה טובה לכך. שתי חברות גנריות גדולות פועלות בשוק הגרמני - רציופארם ו-Stada. ההזדמנות נקרתה כשרציופארם הועמדה על המדף, בעקבות התאבדותו של בעל השליטה בה, אדולף מרקל.

לא רק טבע התעניינה ברציופארם - גם פייזר , שלה יש כיסים עמוקים יותר, רצתה לרכוש אותה, וכך גם Actavis, שקיבלה גיבוי מדויטשה בנק. וכלל ידוע הוא שכשהביקוש עולה, גם המחיר עולה בהתאם. כך, מעסקה שהוערכה ב-4 מיליארד דולר, צמחה עסקת רציופארם ל-5 מיליארד דולר.

טבע יכלה לוותר גם הפעם, אבל מה היה קורה אז? ככל שמגמת המיזוגים והרכישות נמשכת וחברות מוסיפות להירכש, גם ההיצע קטן. מספר החברות שמועמדות לרכישה בגרמניה מתאפס, ומשפיע גם הוא על המחיר שעולה.

על שאיפות צריך לשלם

כמו בכל רכישה, גם ברכישת רציופארם יש סיכונים. שוק הגנריקה הגרמני עובר שינויים מבניים, וטבע - שלאורך שנים עמדה מהצד וחיכתה להתפתחויות בו - תצטרך להגיב עליהם מבפנים, גם תוך כדי האינטגרציה. השוק הגרמני צפוי להצטמצם בשנים הקרובות, ויש בו גם לחץ מחירים. ובנוסף לכול, רציופארם שלא נחשבת לחברה יעילה במיוחד, מעסיקה אלפי עובדים. על רקע הרצון ליעילות והצורך להגיב לשינויי השוק, ייתכן שטבע תצטרך לבצע התייעלות מסיבית ברציופארם.

ובכל זאת, טבע רוצה להתרחב בגרמניה. היא רוצה להפוך למספר אחת באירופה, כמו שהיא מספר אחת בעולם. רציופארם הייתה ההזדמנות המתאימה להשיג זאת. המחיר גבוה מהצפוי, אבל טבע כבר השלימה בהצלחה שתי רכישות גדולות יותר, של אייווקס ושל באר. רציופארם היא החתיכה החסרה בפאזל של טבע באירופה, ועכשיו היא משלמת כדי להשיג את החתיכה החסרה.