עו"ד ילון הכט הושעה ל-9 חודשים עקב התנהלות בעייתית בדיון

הכט הואשם ע"י ועדת האתיקה המחוזית בלשכת עוה"ד כי הפריע והתנהג בחוסר כבוד לשופט עודד מודריק ואף נטש את הדיון ללא רשות ■ ביה"ד המשמעתי בלשכה: יש להרכין ראש ולהכיר במנהיגותו של ביהמ"ש

בית הדין המשמעתי של לשכת עורכי הדין במחוז תל-אביב גזר 9 חודשי השעיה בפועל מעריכת דין על עו"ד ילון הכט, בעקבות התפרעותו באולמו של השופט עודד מודריק בדצמבר 2008.

הרכב השופטים, בראשות עו"ד אבי אודיז, פסק כי ההשעיה תיכנס לתוקפה החל מרגע חזרתו של הכט לשורות הלשכה - מאחר שעורך הדין ביטל את חברותו בלשכה והתלה את רשיונו.

מדובר בגזר דין משמעתי חמור על הרשעת עורך דין על התבטאות יחידה במקרה יחיד. עם זאת, הכט זוכה מעבירות דומות בפרשה מקבילה, שהתנהלה בבית משפט בבאר-שבע.

הכט הואשם על-ידי ועדת האתיקה המחוזית, בראשות עו"ד אפרים נוה, כי במהלך דיון משפטי באולמו של השופט מודריק, "נהג הנאשם להפריע ולהתנהג בחוסר כבוד לבית המשפט, נטש את הדיונים במהלכם וללא רשות בית המשפט, כפעולת מחאה נגד בית המשפט ונגד התביעה".

הכט הואשם גם כי נעדר מהדיונים ללא רשות.

בעת דיון בדצמבר 2008 חקר הכט עד בחקירה נגדית, ובשלב מסוים, לאחר שהעד הרים את קולו, "צעק הכט על העד". לאחר שמודריק דרש ממנו להפסיק את צעקותיו, תלש הכט "באופן תיאטרלי" את המיקרופון מדש בגדו, השליך אותו, פשט את גלימתו ויצא מן האולם.

עוד הואשם הכט בכך ששלח מכתב למודריק, על פני 4 עמודים בכתב-יד צפוף, ובו הודיע כי "בבית משפט כזה אין הח"מ להופיע או לייצג", וכי דבריו של מודריק הם "מוזרים".

הכט הואשם בעבירות של היעדר יחס של כבוד ופגיעה בבית המשפט, הפרת חובת נאמנות ללקוח, מעשים הפוגעים בכבוד מקצוע עריכת הדין והתנהגות שאיננה הולמת את מקצוע עריכת הדין - הן בפרשה הנוגעת לשופט מודריק והן בפרשה נוספת שהתנהלה בבית משפט בבאר-שבע - שממנה זוכה לחלוטין.

ביריונות ודין עצמי

"עורך דין העוסק בליטיגציה ומתייצב בפני ערכאות המשפט", כתב אודיז בפסק הדין המשמעתי, "יכול להיקלע לא אחת למצבי דחק, תסכול ומבוכה, עת הוא מבצע את מלאכתו באופן הנראה לו כטוב והנכון ביותר. על עורך הדין להרכין ראשו ולהכיר במנהיגותו הבלעדית של בית המשפט על ההליך המשפטי, שעליו הוא מופקד. כל אימת שעורך דין עושה לדין לעצמו, הוא פוגע באפשרות של בית המשפט לעשות משפט, וכן פוגע בנאשם עצמו המעוניין לקיים את ההליך המשפטי שבו הוא מואשם. זהו מעשה הנושא גוון מובהק של ביריונות ודין עצמי".

אודיז, המשמש כעורך דין פלילי המופיע תדיר בבתי המשפט, כתב בפסק הדין גם מניסיונו האישי: "בית דין זה מופיע בעצמו בערכאות השונות", הוא כתב, "והוא מכיר את האופן שבו יכול להתפתח דיאלוג, לעתים בלתי נעים, עם בית המשפט. יש רף של סובלנות שהשכל הישר מתווה כאשר מתפתח באופן ספונטני דיאלוג כלשהו, אולם ככל שמדובר ברוב המוחלט של ציבור המתדיינים - אין הדברים גולשים מעבר לגבול הטעם הטוב, וגם כשמגיעים לעידנא דריתחא - מיד מתעשת הצד ומתנצל, והדברים חוזרים לסדרם הנורמטיבי והמתבקש".

בגזר הדין כתב אודיז כי "מקרה זה, לאור חריגותו, מהווה סמן קיצוני של התנהגות בלתי אתית לחלוטין".

עונש ההשעיה, נקבע, ייכנס לתוקפו רק מיום שיחזור הכט למקצוע עריכת הדין - מקצוע שהכט הודיע כי פרש ממנו לעד. בנוסף נגזרו עליו קנס והוצאות בסך 6,000 שקל.