כור במו"מ מתקדם לרכישת מניות רון לבקוביץ' באפסילון

לאחר רכישת כור על ידי דנקנר, עלו הערכות כי הוא ימכור את החזקות כור באפסילון, או לחלופין ינסה למזגו עם כלל פיננסים

השותפים הוותיקים באפסילון, שמואל פרנקל ורון לבקוביץ', בדרך לסיום השותפות ביניהם. ל"גלובס" נודע כי לבקוביץ', המחזיק ב-18.75% ממניות בית ההשקעות, נמצא במו"מ מתקדם למכירת החזקותיו לחברת כור, מקבוצת אי.די.בי של נוחי דנקנר, המחזיקה ב-50% מבית ההשקעות. במידה שיבשיל המו"מ לכדי הסכם, תחזיק כור ב-68.75% ממניות אפסילון , וביתר (31.25% מההון) ימשיך להחזיק פרנקל, המשמש כיו"ר ומנכ"ל בית ההשקעות, שככל הנראה לא יצטרף למכירה. על פי הערכות, שווי אפסילון בעסקה יעמוד על כ-80-120 מיליון שקל, כך שלבקוביץ' ירוויח כ-20 מיליון שקל.

22 שנים של שינויי בעלות

אפסילון הוקמה לפני 22 שנים על ידי פרנקל ולבקוביץ', והיא מנהלת היום נכסים בהיקף של כ-7 מיליארד שקל בתיקי השקעות, קרנות נאמנות וקופות גמל.

לא מעט שינויי בעלות עברו על החברה בשנות פעילותה. באוגוסט 2005 רכשו לבקוביץ' ופרנקל את החזקות חברת אמפל - 20% מאפסילון, לפי שווי חברה של 46 מיליון שקל. ב-2006 רכשו השניים גם את החזקות בנק כללי (יובנק כיום), שגם הן עמדו על 20%. במקביל, רכש קונצרן כור מהשניים 50% מאפסילון לפי שווי של 160 מיליון שקל. פרנקל ולבקוביץ' העדיפו אז את הצעתה של כור על פני זו של ארקדי גאידמק.

המטרה הראשונית של כור, אז בשליטת יונתן קולבר, הייתה לפתח זרוע פיננסית לקונצרן, אך חודשים ספורים לאחר מכן הקונצרן עצמו החליף ידיים, ועבר לבעלותה של קבוצת אי.די.בי.

לאחר רכישת כור על ידי דנקנר, עלו הערכות כי הוא ימכור את החזקות כור באפסילון, או לחלופין ינסה למזגו יחד עם כלל פיננסים. ואולם, השיחות בנושא זה לא הבשילו לכדי הסכם.

שתי תוכניות הנפקה נדחו

פעמיים לאורך העשור האחרון תכנן אפסילון לצאת להנפקה - בשנת 2000 ובשנת 2007 - אך בשתי הפעמים הכוונות לא התממשו להנפקה בפועל. ב-2007 התכוון בית ההשקעות לגייס הון במטרה לממן את הרחבת הפעילות בעיקר בתחום קופות הגמל, ואף הביע עניין בקופת הגמל גדיש של בנק הפועלים, אותה התבקש הבנק למכור במסגרת רפורמת בכר.

לבסוף, נסוג אפסילון גם מכוונה זו, מכיוון שכלל ביטוח, זרוע אחרת בקבוצת אי.די.בי, רכשה אז את קופות הגמל של בנק דיסקונט, ורכישת גדיש לא התאפשרה בשל מגבלת נתח שוק. בנוסף, התעניין אפסילון בקופות הגמל של בנק יהב, שנמכרו בסופו של דבר להלמן-אלדובי.

על פי דו"חות כור לשנת 2009, אפסילון רשם בשנה זו הכנסות בסך 60.6 מיליון שקל ורווח נקי של 23.2 מיליון שקל. לשם השוואה, ב-2008, שנת המשבר, רשם בית ההשקעות הכנסות של 39.1 מיליון שקל והפסד של 13 מיליון שקל.

אפסילון ודובר כור סירבו להתייחס לידיעה.