דו"חות אלרון: סיכוי קטן להשלמת העסקה למכירת מדינגו

באוקטובר דיווחה אלרון על המכירה הפוטנציאלית של חברת הדגל שלה תמורת עד 213 מיליון דולר ■ אולם בדו"חות אלרון נכתב: "אין כל ודאות לגבי קיום העסקה; הסיכויים לביצועה אינם גבוהים"

בסוף אוקטובר פרסמה זרוע השקעות הטכנולוגיה של קבוצת דסק"ש, חברת אלרון , הודעה מפתיעה: Medingo, אחת החברות המעניינות שנמצאות בפורטפוליו הסטארט-אפים שלה, אף שהיא נמצאת עדיין בשלבים מוקדמים מאוד, מנהלת מו"מ למכירתה לפי שווי של 150-170 מיליון דולר.

זאת, לפני תגמול נוסף על אבני דרך, שעשוי להעלות את התמורה לסך של עד 213 מיליון דולר. בהמשך נודע כי המו"מ למכירה הוא עם חברת רוש.

מדינגו, שמפתחת משאבת אינסולין מיניאטורית חד-פעמית, נחשבה לספינת הדגל של אלרון, אחת החברות שבהן האחרונה ראתה את הדור הבא של החברות המצליחות שהיא מחזיקה. הגיוון אימג'ינג הבאה, אם תרצו.

אלא שבינתיים אלרון נקלעה לקשיים והקטינה את תמיכתה בחברות הבנות. כך שהמכירה נראתה כפתרון הכי טוב לחברה וגם למצבה של אלרון.

הסיכוי למכירה: פחות מ-50%

אלא שהדיווח על תוצאות שנת 2009, שאלרון פרסמה היום, מעיד כי העסקה רחוקה עדיין מלהיות סגורה. "נכון לסוף דצמבר 2009, אין כל ודאות לגבי קיום העסקה, זמנה, התקבולים והתנאים בה היא תתבצע. כך, שהסיכויים לביצוע העסקה אינם נחשבים גבוהים, כפי שהדבר מוגדר על-ידי תקני ה-IFRS", מפרטת אלרון בדו"ח.

בז'רגון החשבונאי, המשמעות של המשפט הנוסף היא כי להערכת החברה ישנם סיכויים שנמוכים מ-50% כי העסקה אכן תושלם. הערה זו דרושה כדי להכריע כיצד יש להתייחס לחברה בדו"חות הכספיים - במקרה הזה, החברה מוערכת כפעילות רגילה ולא כחברה שעומדת רגע לפני מכירה.

בדו"חות של החברה ישנם פרטים נוספים שמעמידים סימני שאלה סביב התנהלות אלרון בנוגע למדינגו. ראשית, מפרטת אלרון כי בחודש נובמבר, מספר שבועות לאחר ההודעה על המו"מ שמתנהל, העניקה החברה לאחד משני המנכ"לים - ארי ברונשטיין וד"ר צביקה סלובין - אופציות למניות מדינגו, מהלך חריג יחסית בחברות שאמורות להימכר בעתיד הקרוב.

מעבר לכך, מתברר שמדינגו קיבלה בינואר האחרון השקעה של 5.5 מיליון דולר נוספים מבעלות השליטה בה - אלרון ו-RDC. גם המהלך הזה, אינו מתיישב עם מהלכים אסטרטגיים שמיועדים למכירת חברה.

מדינגו, שהוקמה בשנת 2005 בידי עופר יודפת, נוסדה בתוך RDC, חברת מסחור הטכנולוגיות של רפא"ל, בה שותפות אלרון ורפא"ל (51% ו-49%, בהתאמה).

לפי הדו"ח השנתי המורחב של חברה (20F), סיימה החברה את שנת 2008 עם הפסד של 17 מיליון דולר, והייתה אחד הגורמים להפסדי העתק של 71 מיליון דולר שרשמה אלרון לשנת 2008. נזכיר, כי הדיווח של אלרון על סיכום 2008 כלל גם את החלפת המנכ"ל דורון בירגר בברונשטיין וסלובין וכן הסכם אספקת שירותים על-ידי דסק"ש, בעלת השליטה באלרון.

מכירת חיסול

המו"מ על גורלה של מדינגו מעניין גם בהקשר של עתיד אלרון. האחרונה אמנם אינה מדברת על תוכניותיה האסטרטגיות, אבל עושה רושם שהיא נמצאת במכירת חיסול, או לפחות במיקוד פעילות מאוד משמעותי.

החברה הצליחה לסיים את 2009 עם הפסד נקי של 14 מיליון דולר, צמצום של כ-80% בהיקף ההפסדים. זאת, בעיקר בזכות מכירת פעילויות.

עסקאות המימוש שביצעה ב-2009 סיפקו לה הכנסות של 43 מיליון דולר. עם הדיווח על המו"מ, מסרה אלרון כי מכירת מדינגו תספק לה רווח הון של 57-86 מיליון דולר, הרבה מעבר להכנסות הצפויות לה ממימושים אחרים שעומדים על הפרק.

המימוש הדרמטי של 2009 היה מכירת נטוויז'ן באוקטובר האחרון, מה שהוסיף לאלרון רווח הון של כ-22 מיליון דולר לשורה העליונה ברבעון הרביעי. מעבר לכך, הצליחה החברה למכור במשך השנה, במידת הצלחה כזו או אחרת, את SELA לקמטק, את הקניין הרוחני של 3DV למיקרוסופט, למזג את ChipX עם GigOptix, למכור את חלקה בגליל מדיקל לבעלי המניות האחרים בחברה ולהכריז על מספר עסקאות שבדרך, ביניהן מכירת מדינגו וכן מכירת חברת טלדטה תמורת 50 מיליון דולר.

למרות שנראה שהחברה אינה במצב מזהיר, הצמצום בהפסדים היווה עילה מספקת לאלרון כדי לשלם למנהלי החברה גם מענק על תרומתם המשמעותית להקטנת הפסדי החברה ולמימוש ההחזקות בחברות הפורטפוליו שנמכרו, כך לפי הדו"ח.

בעקבות כך, קיבלו ברונשטיין, סלובין ויו"ר החברה, אריה מינטקביץ, מענקים של 492, 552 ו-950 אלף שקל בהתאמה. מאלרון נמסר כי היא אינה מעוניינת להגיב מעבר למה שנכתב בדו"חות.