נשיאות אובמה נולדה מחדש: רפורמת הבריאות עברה בקונגרס

צפו בנאום אובמה לאחר ההצבעה ■ ניצחון היסטורי לנשיא אובמה ולמפלגה הדמוקרטית, שהצליחו להתגבר על הררי מכשולים שהציבה המפלגה הרפובליקנית ■ הפגנות נזעמות של פעילי הימין הקיצוני, שהטיחו קריאות גנאי במחוקקים דמוקרטיים ■ אובמה: "ניצחון של העם האמריקני, של ההיגיון הבריא"

כן, בסופו של דבר הם יכלו. בהצבעה דרמטית, רוויית התפרצויות זעם ואפילו קללות, הצליחה המפלגה הדמוקרטית להעביר הבוקר (ב', לפי שעון ישראל) את רפורמת שירותי הבריאות בבית-הנבחרים על אפם ועל חמתם השפוכה של מחוקקים רפובליקניים, שערמו הררי מכשולים פרוצדורליים לפני יזמת הרפורמה וכמעט הצליחו לקבור אותה קבורת חמור לפני פחות מחודשיים.

זה ניצחון היסטורי לנשיא ארה"ב, ברק אובמה, ולדמוקרטים. כל נשיא במאה שעברה, רפובליקני או דמוקרטי, ניסה לתקן את שירותי הבריאות, כדי להתגבר על עוולות שמובנות במערכת, ובמיוחד העובדה שעשרות מיליוני אזרחים מוצאים עצמם מחוץ למעגל המבוטחים. כולם נכשלו, לרבות ביל קלינטון הפופולרי.

עד עתה היתה ארה"ב המדינה המתועשת היחידה שאזרחיה אינם נהנים מביטוח בריאות אוניברסלי. הדמוקרטים ואנליסטים עצמאיים רבים אומרים, כי יש להשוות את החוק החדש לחקיקת הביטוח הלאומי של הנשיא רוזוולט בשנות ה-30 ולחוקי מדיקייר ומדיקייד שמסדירים שירות רפואי לזקנים ולמעוטי הכנסה. אף ציר רפובליקני אחד לא הצביע בעד חוק הרפורמה. החוק התקבל ברוב של 219 דמוקרטים (216 קולות היו המינימום ההכרחי) לעומת 212 רפובליקנים. למתנגדים הצטרפו 34 דמוקרטים, רובם ככולם קתולים, שלא יכלו להשלים עם מה שנראה להם כהסטת כספים פדרליים למימון הפלות בחוק החדש.

צפה בנאום אובמה, לאחר אישור ההצבעה בקונגרס:

בנאום קצר לאומה, זמן קצר לאחר הצבעה, אמר אובמה, כי החוק החדש אינו "רפורמה רדיקלית" אלא יזמה ש"מצעידה את ארה"ב בהחלטיות בכיוון הנכון". "לא מחלה ולא תאונה צריכות להוות סכנה לחלומות האזרחים, חלומות שהם מקדישים את כל חייהם להגשימם", אמר הנשיא. "... אני יודע שלרבים מכם זו לא היתה הצבעה קלה, אבל זו היתה ההצבעה הנכונה. הוכחנו שאנו עדיין עם שמסוגל לעשות מעשים גדולים ולהתמודד עם האתגרים הגדולים ביותר שלנו". הוא הכריז: "ההצבעה הלילה אינה ניצחון למפלגה זו או אחרת. זה נצחונו של העם האמריקני. זה הניצחון של ההיגיון הבריא".

כשהודיעה ננסי פלוסי, יו"ר בית הנבחרים, על תוצאות ההצבעה, פרצה שאגת ניצחון באגף הדמוקרטי של הבית. מחוקקים התחבקו ויש שמחו דמעה. בצד הרפובליקני של האולם שררה דממת מוות. מחוקק רפובליקני נשמע צורח לעבר עמית דמוקרטי, מתנגד מושבע להפלות, שהצביע בעד הרפורמה: "בוש לך, רוצח תינוקות".

מה לא אמרו הרפובליקנים הלילה ובחודשים שקדמו להצבעה ההיסטורית, במאמץ להביס את הרפורמה בשירותי הבריאות? שהיזמה הזו הופכת את ארה"ב למדינה סוציאליסטית; שהרפורמה מעבירה את שירותי הבריאות לידי ממשלה דורסנית שתהיה לה שליטה מוחלטת על חיי אזרחיה; שהאזרחים האמריקנים יפסידו עתה את האינדיבידואליזם הקשיח שלהם, כזה שתיארה אין ראנד, וייהפכו לפסידו-אירופיים חלשלשים, שסמוכים על שולחן השלטונות; שהאזרחים ימתינו חודשים כדי לעבור ניתוחי בחירה, "כמו בבריטניה", ובעיקר, שהרפורמה, OBAMACARE בלשון מותחי הביקורת, תדרדר את ארה"ב אל תהום פשיטת רגל ושהדור הנוכחי מוריש לבאים אחריו גרעון תקציבי של טריליונים, בגלל עלויות הרפורמה.

ברד ההצהרות הרפובליקניות בשני בתי הקונגרס, שחוזק במטחים כבדים של תשדירי תעמולה בטלוויזיה, כמעט כמו קמפיין לנשיאות, ובטיראדות של שדרני הימין ברדיו, הוליד הפגנות רבות ונתן דחיפה משמעותית לפריחת "מפלגת התה", שהמצע שלה הוא מינימום ממשלה, מינימום מיסים ומינימום התערבות של השלטונות בחיי האזרחים.

אבל כל אלה לא הצליחו לבלום את המפלגה הדמוקרטית הנחושה, שלאחר חודשים של היסוסים וחששות מפני תגובה שלילית של הבוחרים בבחירות הביניים לקונגרס, בנובמבר השנה, התאחדה סביב אובמה והנהגת המפלגה, ודחפה את חוק הרפורמה תוך שימוש בתכסיסים פרלמנטריים שפעם היו נחלתם הכמעט בלבדית של הרפובליקנים (וזו אולי אחת הסיבות לזעם הרפובליקני הגדול). והזעם אכן רב.

"זה לא מי שאנחנו", אמר הציר הרפובליקני פול ראיין, בתגובה על ההצבעה. "זה בלתי מצפוני מה שאנחנו מותירים לדורות הבאים". ומנהיג הסיעה הרפובליקנית בבית-הנבחרים, ג'ון ביינר, פנה בצעקה לעמיתו הדמוקרטיים: "קראתם את החוק הזה"? קראתם את סעיפיו השונים?" בכל פעם השיבו לו הדמוקרטים: "כן". "לעזאזל, אתם לא קראתם כלום", התפרץ ביינר.

במשך היום צבאו אלפי מפגינים נרגזים על גבעת הקפיטול. רבים מהם הניפו שלטים עם הכתובת: "להרוג את החוק". היו שהטיחו קללות במחוקקים דמוקרטיים שעברו לידם. המסר שלהם היה: לא נשכח את ההצבעה הזו ביום הבחירות.

אך דמוקרטים לא מעטים מתחילים להשתכנע, שהבוחרים ישכחו את ייסורי הלידה של החוק עד הבחירות בנובמבר, ויתחילו להפנים את ההטבות שגלומות ברפורמה: חברות הביטוח לא יוכלו לסרב לבטח אזרחים בגלל "תנאים קיימים" או "מחלות כרוניות"; המבטחים לא יכולו להפסיק את הביטוח לחולים קשים; תיאסר קביעת תקרה להטבות שמקבלים מבוטחים; צעירים עד גיל 26 יוכלו לקבל ביטוח במסגרת הפוליסה של הוריהם; כל אזרח יהיה חייב לרכוש לעצמו פוליסת ביטוח רפואי, אך מעוטי הכנסות יקבלו סובסידיות רפואיות. ובעוד שחלק מההטבות ייכנסו לתוקף בעוד כמה שנים, ההתחלה נעשתה.

אולי הנקודה החשובה ביותר היא, ש-32 מיליון אזרחים אמריקניים, חסרי ביטוח, יצטרפו למעגל המבוטחים. העלות המתוכננת של תכנית הרפורמות היא 940 מיליארד דולר לעשר שנים.היא תמומן ממהעלות מסים למשפחות שהכנסתן עולה על 84 אלף דולר בשנה, מיעול בשירותים הרפואיים, לרבות מעבר מניירת למחשוב, וקיצוצים בהוצאות ממשלתות אחרות. היא תביא לקיצוץ של 138 מיליארד דולר בגירעון התקציבי.

הנשיא השקיע הון פוליטי גדול מאוד במאמץ, אם כי הוא הוא נכנס לזירה בשלב מאוחר. הוא נשא עשרות נאומים ובשבועות האחרונים נפגש עם עשרות מחוקקים דמוקרטיים שהיו להם הסתייגויות מהחוק. לרבים מהם הוא כופף את הזרוע, בהצלחה.

הרפובליקנים מקווים, ומנבאים, על סמך סקרי דעת קהל, שמעבר חוק הרפורמה יביא את הקץ לרוב הדמוקרטי בשני בתי הקונגרס בבחירות בנובמבר, ודמוקרטים רבים חוששים שכך אכן יקרה. אבל סקרי דעת קהל מראים, שההתנגדות של נשאלים רבים לרפורמה נובעת מהתהליכים הפרלמנטריים שהולידו אותה ולא ממהות החוק עצמו. כנשאלים מתבקשים לחוות דעה על מרכיבים שונים של הרפורמה, למשל, שאי אפשר להפסיק ביטוח של מבוטח, מסתמנים שיעורי תמיכה גדולים בחוק.

אובמה והמחוקקים הדמוקרטיים עשו אפוא הימור פוליטי בהצבעה על חוק הרפורמות, אבל הנשיא הזכיר, באחד מנאומיו בסוף השבוע, שבעוד שהוא אינו מועד להצליח, הוא משוכנע שהוא עושה את הדבר הנכון.