מותר היהודי המת מהגוי המת

אם לתת כבוד למתים – הדעת והמוסר מחייבים לעשות זאת לכל מת ללא הבדל דת

אין שום קשר בין פרשת הקברים בבית החולים באשקלון לבין ציוויים דתיים כאלה ואחרים. ולא רק משום שאפילו בקרב רבנים יש מחלוקת לגבי מה אומרת ההלכה, אלא מכיוון שלא אנשי דת הם אלה שעלו על בריקדות הקברים, אלא עסקני דת, בהם כמה רבנים מאד פוליטיים. העובדה שאין קשר בין הדת לבין החלטת הממשלה, עולה מן ההחלטה עצמה.

מה הבשורה שיצאה אתמול (א) מהממשלה? - שבמהלך השבועות הקרובים ייערכו במקום בדיקות מקצועיות לבחינת הקברים "ואם יתברר כי אין מדובר בקברי יהודים, הנושא יוחזר לדיון בממשלה".

שמעתי היום ברדיו את הרב הראשי הספרדי. הוא הסביר בשפה רהוטה ומתונה כי מדובר בציווי הלכתי של כיבוד המת הנובע. מי שאינו מכבד מתיו אינו מכבד גם את החיים, אמר הרב הראשי. חילוני אולי לא יבין זאת, אבל אפשר להבין שיש אנשים המאמינם בכך, ועשיית הקשר בין החיים והמתים אינו בלתי סביר. יחד עם זאת - האם לא סביר גם שתחול התישנות כלשהי על כיבוד מתים? האם אין זה מוגזם ללכת עם זה אלפי שנים אחורנית? האם אין זה קצת למתוח מעבר להגיון את ענין כבוד המת?

מתחת לאדמה אין דתות

אבל נניח שלאדם הדתי - לא העסקן, אלא המאמין - מספר השנים אינו מעלה ואינו מוריד. איך זה שכן משנה לו אם המת הוא יהודי או משהו אחר? כי הרי זה מה שאומרת החלטת הממשלה, שרק אם יתברר שמדובר בקברי יהודים - רק במקרה כזה ההחלטה תשונה. ואם בקברים אחרים מדובר, אז אותם לא צריך לכבד?

אם כבוד המת חוצה גבולות של זמן ומקום - איך זה שהוא מציב גבול בין אדם לאדם? אם צריך לתת כבוד למת - אז הדעת והמוסר מחייבים לעשות זאת לכל מת ללא הבדל מין וגזע, וגם דת.

לי נראה שברגע שלא מכבדים מתים בני דת אחרת, אזי אין גם כל סיבה והצדקה לכבד מתים בכלל. כי מת הוא אדם ללא דת. הוא אדם שאינו חי, אינו מאמין, אינו הולך לבית הכנסת או לכנסיה או למסגד או לעבוד אליל כזה או אחר. ולכן שם, מתחת לפני האדמה, אין יהבודים ולא יהודים, רק גויות. באיםד הדתיים ואומרים שרק לגוויה היהודית מגיע שיכבדו אותה - כלומר, את הגויות האחרות מותר לבזות, ואת קבריהם מותר לחלל?

לו היה מדובר בדת ואמונה, ולא בעסקונה דתית-מפלגתית, היה מקום לקבוע שחילול קברים אסור בלי קשר לדת כזאת ואחרת. ובמקביל להבין ולקבל את חוסר ההגיון והצדקה בהתיחסות אל מתים בני אלפי שנים כמו אל מי שמת לאחרונה, בעשרות השנים האחרונות. דין אחד, כבוד אחד וזמן התישנות אחת לכל שוכני העפר.