האדם מחפש רייטינג

"אדם וחיים", ב' 22:40, ערוץ 2

הנה דילמה: מצד אחד, סיפור חייו של מי שהיה מוכר כזמר "אדם" הוא חומר גלם נפלא לסרט תיעודי. אליל בנות שנאלץ להשאיר את נטיותיו המיניות בארון, כוכב ענק במושגי שנות ה-80 שדעך כמעט באחת אל אלמוניות מדכדכת, ילדות בצל אמא ניצולת שואה, בן-זוג צעיר בהווה - רק הפעל את המצלמה ותן לסיפור לרתק מעצמו.

מצד שני, ספק אם מדובר בחומרים לפריים-טיים של ערוץ מסחרי, ומהבחינה הזאת אין אלא לצקצק (שוב) בלשון מול מה שנראה כמו עוד בחירה לא מספיק טובה של רשת.

"כלבוטק" בפרק אחרון לעונה, שמקודם באמצעות תצלומים מטושטשים של שחקניות פורנו, עוד תביא את ה-20% רייטינג שלה, אולי אפילו יותר, אבל "מצב האומה" כבר תדאג לצמצם אותו בחזרה - והסרט על אדם יקבור אותו סופית.

ולמרות ההערה הזאת, מי שיצפה בסרט לא יצטער.

ד"ש מהאייטיז

"ראסטי ג'יימס", ב' 22:00, יס 3

מי שרוצה להיכנס לאווירה הנכונה לקראת הסרט התיעודי על "אדם", מוזמן לצפות לפחות בתחילת הסרט הזה, שהוא, איך נאמר, סרט על כלום ושום דבר.

זה לא שאין עלילה. בחור צעיר, "ערס" שכונתי (מאט דילון), מעריץ את אחיו הגדול ומבקש בכל מאודו להידמות לו, הגם שהלה (מיקי רורק) הוא בסך הכל אפס, כפי שמתברר במהלך הסרט.

אבל עם כל הכבוד ל"מה", החשוב בסרט הזה הוא ה"איך". ההחלטה של פרנסיס פורד קופולה לצלם את הסרט הזה בשחור-לבן, היתה בשנות ה-80 סוג של אמירה אמנותית שהקנתה לסרט הזה תו תקן של איכות. משקפי השמש בעלי מסגרות הקרן העבות חזרו בזכותו לאופנה, וצעירים רבים החלו להתלבש כמו הדמויות בסרט. במבט לאחור, אין בסרט הזה יותר מכך, עד שכמעט קשה להבין איך היה לסרט פולחן שהעניק למעריציו סגנון שנחשב שאותן שנים ל"קולי" ומעודכן. מכל מקום, אם באים בלי יותר מדי ציפיות, הרי שנעים בהחלט להיזכר.

מעריצי קופולה יכולים לעבור מהסרט הזה, כמעט בלי לחכות, ל"אפוקליפסה עכשיו" (00:03, יס 4), ומאחר שבינתיים, ביס 1 ישודר "החברים של יאנה" (23:09), סרטו הישראלי עטור הפרסים של אריק קפלון, בכיכובם של אווה קפלון, כעולה מרוסיה שננטשה על-ידי בעלה, וניר לוי כישראלי שנחלץ לעזרתה - נותר רק לתהות כיצד ערוצי הסרטים של הלוויין, על אף מגרעותיהם, מצליחים להיות טובים לאין-שיעור מאלו של הכבלים, ולספק כמעט בכל ערב יותר מאופציה מעניינת אחת.

פרסיליה מלכת הכיתה

"ראפרית נולדה", ב' 22:00, יס דוקו

זהו עוד סרט על אב שמגלה כי הדרך אל העושר עוברת דרך כישרונה של בתו, ראפרית בהתהוות. הסיפור הזה היה יכול להזכיר סיפורים של ספורטאים צעירים עם הורים אובססיביים, אלמלא היו לה, לפרסיליה, ילדה בת תשע שהפכה לראפרית מצליחה, כמה תכונות שמייחדות את סיפורה מזה של אחרים.

ראשית, הדרייב המטורף להצלחה בא ממנה. היא זאת ששכנעה את אביה שהיא יכולה להצליח בגדול ולהיות כוכבת מפורסמת. שנית, אביה מגדל אותה לבדו והקריירה שלה העניקה משמעות מיוחדת לקשר ביניהם.

מעבר לכך, זה עוד סיפור על ילדת פלא שמצאה את עצמה לפתע בראש תעשייה שמגלגלת מיליונים, הפכה את עצמה (ואת אביה כמובן) מענייה לעשירה בתוך זמן קצר, ומתחילה להיות מודעת לכך שהחיים בתוך עולם של מבוגרים עוד יתבעו ממנה את מחירם.