הביטו באירו והחזיקו חזק

חוסר האמון המתפשט נגד מטבע זה הוא אות וסימן לבאות ■ וגם: עדכון שלב C במשבר

סקירה זו תעסוק בעיקר בשינוי התפיסה שיש לעשות לאחר שמדד S&P500, ומדד Dow Jones Industrial, חצו את השיא שרשמו ב-19 בינואר. בזמנו ראיתי שיא זה כסיכוי הסביר ביותר לתחילת השלב הבא של המשבר. לאלו ששכחו ולקוראים החדשים אני מציע לקרוא את עדכון מפת המשבר האחרון שפורסם.

מעשה באינפלציה גדולה

תחילה אני רוצה להפנות תשומת לב קצרה למושג "אינפלציה" הנחשבת לתופעה המסתכמת בעליית מחירים. מי שיחקור קצת בהגדרת תופעה זו, ייווכח שאינפלציה היא תופעה מורכבת בהרבה: אינפלציה היא גידול בבסיס הכסף והאשראי במשק, וזאת על ידי יצירת כסף חדש עם, או בלי, צמיחה כלכלית. כאשר אלמנטים מוניטריים מנופחים (Inflated), הם יוצרים עלייה במחירים כתופעת לוואי.

אמצעי התשלום הגדלים במהירות ונמצאים בידי הציבור המתחרה על כמות מוצרים ושירותים זהה (או גדלה בקצב מתון). הדבר יוצר ביקוש יתר זה, מחירם עולה, וכך נקשר הקשר הלוגי בין התוצרת (מוצרים ושירותים) לבין אינפלציה ועליית המחירים.

במידה ונוצר"פער תוצרת" (Output Gap) - כמות מוצרים ושירותים גדולה מהביקוש להם, בעת ובעונה אחת עם הדפסת כסף המגדילה את בסיס הכסף והאשראי, באים הכלכלנים וטוענים שלא תתכן אינפלציה. וזהו בדיוק מצב המשקים המערביים בנקודה זו בזמן.

במחזוריות כלכלית רגילה שבה עליות ומורדות (כמו זו שחווה העולם מאז תחילת שנות ה-80 של המאה הקודמת ועד שנת 2007), הנחה זו נכונה מאוד. אולם, התנאי ההכרחי להמשך ביסוסה של הנחה זו, הוא מטבע יציב ואמין לחלוטין בעיני הציבור.

המנגנון ההרסני של ה-CDS, ואי יכולתם של הפוליטיקאים לייצר תהליך אמין של צמצום הגירעונות (ראו מה קורה בין יוון לגרמניה, ומה קורה ביוון עצמה, לפני שהחל הביצוע של תוכנית הצנע המפורסמת), כל אלו יביאו בהדרגה את סיום האמון המוחלט בניירות הצבעוניים הנקראים היום כסף.

ואז, נחזה במה שלא שחזינו זמן רב: אינפלציה אדירה. זאת תנבע מהרצון להיפטר מאמצעי תשלום שאיננו מספק את תפקידו העיקרי: שמירת ערך כוח הקנייה של המחזיק בו. לדעתי, מה שקורה כרגע באירו הוא תחילת התהליך.

לסיכום נקודה זו: במחזוריות כלכלית רגילה, האיזון בין יצירת אמצעי התשלום והתפוקות מייצר את הבסיס לעליית מחירים. במשבר זה, מהות האינפלציה תהיה אי האמון במערכת המוניטרית, ולא היחס בין הביקוש וההיצע למוצרים ושירותים בכלכלה האמיתית.

שלב C נדחה

ועכשיו לנושא העיקרי: חציית 1151 קבעה עובדה אחת: שלב C נדחה. האם השתנה משהו במהות? לא ממש. בצד הפונדמנטלי, הכלכלה האמריקאית עדיין מייצרת סטטיסטיקות "פחות רעות", ובתחום האבטלה והנדל"ן עדיין אין שיפור כלל. חידוש המלאים נתן דחיפה לייצור התעשייתי, אבל הצריכה עדיין חלשה ותוכניות הממשל בתחומי הרגולציה והמסים מהוות רקע מחניק ולא מרחיב.

ריבית ה-0% בארה"ב, ובכלל בעולם המתועש (כולל אצלנו) ממשיכה לעוות את התמונה האמיתית. העובדה שאין "תאוצת כסף" (Money Velocity), דהיינו גלגול והכפלה של הכסף המוזרם לצורכי הלוואות, וצריכה, מעידה כאלף עדים על הזרמים האמיתיים של היום-יום הכלכלי. זו, דרך אגב, הסיבה להעדרה של אינפלציה כעת, למרות הזרמת הכספים האדירה.

ההיבט הטכני - בטווח הרחוק

הראשון הוא הגרף השבועי של מדד S&P500, בכדי לברר את הטווח הבינוני-ארוך:

משה שלום גרף שבועי
 משה שלום גרף שבועי

גם בצד הטכני, אין ממש חידוש: העלייה ממרץ פשוט ממשיכה במסגרת התעלה העולה, ושני השפלים שנרשמו ביולי ובינואר קובעים את הגבול התחתון שלה. יש לציין שרק בשני מקרים אלו (1 ו-2 סגול), המתנדים אכן ירדו מתחת ל-50, וחזרו מעל רמה זו לאחר מכן. דבר זה מחזק מאוד את הסבירות, שהתסריט הזה הוא אכן הנכון.

מבחינת גלי אליוט, שני השפלים מהווים עכשיו את גלי ה-X במסגרת הזיגזג המשולש שהזכרתי פעמים אינספור. סיום גל Z, הזיגזג השלישי, והמסיים, עדיין לפנינו, כאשר כעת היעד ההגיוני (והמצוטט ביותר) הוא אזור ה-1200-1250. אזור זה גם מהווה את אזור התיקון 61.8% של כל הירידה של 2008-7.

מחזורים: המשך הקטנתם אשר החלה כמעט מתחילת העלייה במרץ, מהווה עבורי את אחד הסימנים המובהקים שלפנינו שלב מתקן (שלב B), ולא תחילה של מגמה חדשה. כל מנתח טכני מתחיל יודע שמחזורים חייבים לאשר את התנועה, וכאן קיבלנו שוק עולה של כמעט 100% כאשר כל הדרך ראינו מחזורים מתדלדלים.

ההיבט הטכני - בטווח הקצר

גרף יומי של המדד וגרף יומי של האירו-דולר

משה שלום ספ איר
 משה שלום ספ איר

כמה פעמים ראיתם עלייה כזו רציפה, ובזוית חדה של 60 מעלות? אני לא נתקלתי בהרבה מקרים כאלה, ובמיוחד במדד כה כבד ומייצג. עובדה זו כשלעצמה מחשידה את המהלך כמהלך מתוזמן, אבל כפי שציינתי באחת הסקירות האחרונות: דעה היא לא פקודת מסחר! כאשר החל התיקון הטכני מעלה, הסוחרים לטווח קצר, בניגוד למשקיעים, היו צריכים להיות לונג בנכס זה.

מהו התסריט ההגיוני לטווח הקצר, עכשיו? לאור מצב קניות היתר האדיר עליו מצביעים המתנדים, ולאור העלייה החדה במחיר, ההנחה הסבירה היא, שהמדד יתקן מטה בקרוב, ומשם ימשיך מעלה בצורה הדרגתית לכיוון היעד שהזכרתי של 1200-1250.

הבאתי את האירו כדי להראות את פוטנציאל הירידה במניות בטווח הקצר. אם האירו מבצע כעת את הגל החמישי מטה, זה ייתן רוח גבית למימוש במניות. למרות שקורלציה זו אכזבה לא מעט לאחרונה, הצורך בתיקון טכני במניות מתחיל לתת לה תוקף שוב.

ציירתי סרגל Fibonacci Projection המתאר רמות שבהן המימוש יכול להתחיל. ייתכן שביום שישי, כשמדד הגיע ל-123.6%, ניתן האות הראשון לכך, אבל כל רמת פיבונאצי מעל נקודה זו, יכולה להיות אות לכך.

סיכום ונקודה חשובה מאוד

חציית 1151 אותתה שהמגמה העולה לטווח הבינוני-ארוך ממשיכה עוד קצת. שום דבר ממשי בפונדמנטלי או בטכני לא השתנה, אלא רק העיתוי המדויק. חציית הגבול התחתון של התעלה העולה בגרף השבועי, תאותת על שינוי זה. כל עוד הגבול עדיין לא נחצה כלפי מטה, המדד עדיין חיובי למרות העליות והמורדות בטווח הקצר.

בטווח הקצר, מצב האירו, המתנדים, וצורת העלייה האחרונה, מחזקים את ההנחה של מימוש רווחים קרוב. זה כנראה יהיה שלב ביניים לקראת עלייה נוספת כדי להגיע ליעד הסופי עבור הזיגזג המשולש הנמצא כעת ב-1200-1250. נא לזכור שזו הסבירות הגבוהה ביותר ולא נבואה.

נקודה חשובה שאני חוזר עליה שוב ושוב: הדעה שאני מביע כאן היא דעתי הטכנית המבוססת על הבנתי של המצב. אין הכתוב מהווה פקודות מסחר ולמעשה, על המשקיע והסוחר ליישם את כללי המסחר האישיים שלו, המבוססים על הטווח, ומידת הסיכון המתאימים לו.

שיטת המסחר אשר הצגתי במאמר השבוע שעבר. היא דוגמא לשיטה כזו, אבל על כל אחד לחשוב על הפרמטרים הטובים ביותר לאופיו ולמידת הבנתו. בהצלחה לכולם.

  1. משה שלום הינו מנתח שווקים פיננסיים בכיר, וחלק מצוות אתר "הכול בגרפים" (http://www.grafim-online.com)
  2. המספק שירותים למשקיעים וסוחרים. ניתן ליצור קשר במייל Moshe.Shalom@gmail.com.
  3. משה שלום עשוי להיות בעל עניין אישי בנכסים הפיננסים המוזכרים בסקירה זו. אין לראות בנכתב בה הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. המעוניינים להיכנס לרשימת תפוצה לקבלת אתראות על סקירותיו, וחומרים נוספים, יכולים לשלוח אימייל ל- Moshe.Shalom@gmail.com עם "אני מעוניין להצטרף" בנושא או בתוכן.