שלמה מעוז: "זהירות! מחסור אדיר באג"ח ממשלתי באפריל"

מעוז: "בנק ישראל ינסה להעלות שער הדולר לכיוון ה-3.75 שקלים, כאשר הירידה בערכו של האירו תעזור לו במשימה"

"זהירות! מחסור אדיר באג"ח ממשלתיות בחודש אפריל". כך מזהיר שלמה מעוז, הכלכלן הראשי בבית ההשקעות אקסלנס נשואה, בסקירתו השבועית על שוק ההון.

בחודש הבא יסתכם פדיון האג"ח הממשלתיות ב-11.5 מיליארד שקל. מדובר בפדיון השני בהיקפו השנה, שכן בחודש יוני ייפדו 17 מיליארד שקל נוספים.

"האוצר מיהר לגייס בחו"ל 1.5 מיליארד אירו (כ-7.6 מיליארד שקל) ובכך הוא מפחית הביקוש להנפקות מקומיות ל-3.5 מיליארד שקל בלבד, מה שייצור לחץ רב על המחירים ויקשה על עליה בתשואות", כותב מעוז. הוא מציין גם שניכרת "התנפלות משקיעים זרים על המק"מ הישראלי": 1.3 מיליארד דולר במק"מ בחודש ינואר ו-600 מיליון דולר באג"ח מסוג 'שחר' ו'גליל', קרי עלייה של 1.9 מיליארד דולר בהשקעות זרים באג"ח ממשלתי לאחר ירידה של 50 מיליון דולר בחודש דצמבר.

"השקעות הזרים באג"ח ממשלתיות של ישראל בחודש ינואר היו שוות להשקעה של הזרים בכל שנת 2009", מציין מעוז.

בהתייחסו למצב המשק אומר מעוז, כי שוק הדיור מתקרר והדבר ניכר בירידות בסעיף הדיור במדד המחירים לצרכן של 3 החודשים האחרונים. בפברואר ירד סעיף הדיור במדד ב-0.3%, לאחר ירידה של 1% בינואר ו-0.8% בדצמבר.

"המשמעות היא כי שוק הדיור מתקרר ולכך השפעה על מדד המחירים הכללי בחודשים הקרובים", סבור מעוז. "לפי נתוני האוצר, מאז ספטמבר ישנה ירידה ברכישת דירות להשקעה".

לאחר שבנק ישראל הגביר את התערבותו בשוק המט"ח בעקבות היחלשות המטבע האמריקני לכ-3.71 שקלים, מעוז מעריך כי הבנק ימשיך להתערב ולרכוש דולרים.

"הדולר ייסחר השבוע בסביבות 3.74 שקלים", אומר מעוז. "בנק ישראל ינסה להעלות שער הדולר לכיוון ה-3.75 שקלים, כאשר הירידה בערכו של האירו תעזור לו במשימה".