הכינו את המסילות - הפרטת הרכבת יוצאת לדרך

משרד התחבורה מבקש להעביר את האחריות על המסילות לחברה ממשלתית ■ יו"ר ועד עובדי רכבת ישראל: "אנחנו נדע להשבית את הרכבת"

הפרטת רכבת ישראל יוצאת לדרך: משרד התחבורה החל להפיץ בימים האחרונים טיוטת הצעת חוק המציעה לפתוח לתחרות את קווי הרכבת ולהעביר את האחריות על מסילות הרכבת לידי חברה ממשלתית חדשה, כך נודע ל"גלובס". הצעת החוק החדשה, הצפויה לחולל מהפכה בתחום הרכבות בישראל, מבוססת על מודל ההפרטה הבריטי, הנחשב בעייתי ושנוי במחלוקת.

בעקבות ההחלטה אמר יו"ר ועד עובדי רכבת ישראל, משה סוליקרו, ל"גלובס": "לא יקום ולא יהיה. זו הפעם הראשונה שהם מדברים על הפרטה מלאה, ואנחנו לא ניתן שזה יקרה. נדבר עם מי שצריך ונכריז על סכסוך עבודה אם צריך. אנחנו נדע גם להשבית את הרכבת, ופשוט לא תהיה רכבת".

בדברי ההסבר להצעת החוק נאמר כי הצורך נוצר "לאור השאיפה להכניס גורמים עסקיים לתחום התחבורה המסילתית ולאפשר תחרות בתחום זה".

העיקרון המרכזי של הצעת החוק הוא ליצור הפרדה בין ניהול מסילות הרכבת ותחזוקתן ובין הרכבת והציוד הנייד. לצורך כך מוצע להקים חברה ממשלתית ללא כוונת רווח, בשם חברת מסילות ברזל ותשתית לישראל, שתקבל לאחריותה את המסילות. את הרכבות עצמן תפעיל "בשלב הראשון" רכבת ישראל, ושר התחבורה יוסמך לפתוח בהליכי מכרז לבחירת מפעילים פרטיים לקווים. הצעת החוק מסבירה כי המצב הקיים אינו תקין משום שרכבת ישראל נהנית ממונופול, אין עליה פיקוח בעניינים בטיחותיים, תהליכי הרישוי אינם מוסדרים ופעולותיה אינן נעשות לפי הכללים הנוהגים במשפט הציבורי.

"דו שיח של חירשים"

יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, אבי אדרי, אמר ל"גלובס": "כל מהלך חד צדדי ייתקל בסירוב ובתגובה שלנו. כרגיל במחוזותינו, לא יודעים לבוא אלינו באומץ לב ולהגיד 'אנחנו רוצים לדבר על הפרטה'. אז קודם הם מפריחים בלון, ואחר כך מחכים לתגובה. דו שיח של חירשים, זה מה שזה". לדבריו, יחידות מסוימות ברכבת ישראל כבר הופרטו בעבר (למשל מערך הקופאיות והדיילים), אולם כשרצו להפריט גם את בתי המלאכה, ההסתדרות התנגדה. "מה שעובדי הרכבת יודעים לעשות, אין שום סיבה להפריט - ולדעתי אין סיכוי שהפרטה כזו תעבור".

טיוטת הצעת החוק שנעשתה בשיתוף האגף לרישוי מסילתי ורגולציה במשרד התחבורה נכתבה על פי נוסח שהוכן במשרד המשפטים לפני שנים ספורות. ההצעה מבוססת, כאמור, על מודל הפרטה שנוי במחלוקת.

בין השאר נטען כי המודל הביא לגידול במספר תאונות הרכבת והוביל בסופו של דבר את הממשלה הבריטית להלאים מחדש חלק גדול מהחברות הפרטיות. המודל הבריטי מנוגד למודל האירופי הגורס כי בתחבורה מסילתית אין להפריד בין תשתית המסילות לתפעול הרכבות.

בשנים האחרונות נמתחת במשרדי הממשלה ובדו"חות מבקר המדינה ביקורת רבה על יכולות הביצוע של הרכבת. על רקע זה החליטה הממשלה לפני חודש להוציא מידי הרכבת את התכנון והביצוע של רכבת העמק ורכבת עכו כרמיאל במסגרת תוכנית "נתיבי ישראל" שאושרה. בנוסף, הוחלט כי במכרזי הרכש החדשים לרכישת רכבות וקטרים שפורסמו לאחרונה יינתנו תמריצים משמעותיים לספקים שיתחייבו לספק גם שירותי תחזוקה ארוכי טווח לציוד, המתוחזק כיום על ידי עובדי הרכבת. מעבר לכך, בשנים האחרונות הוצאו מהרכבת עבודות של הפרדות מפלסיות ומשרות רבות הועברו לידי חברות קבלן.

הפרדת תשתיות

כעת מתברר כי בד בבד עם מהלכים אלה החלה הממשלה לקדם את הצעת החוק החדשה שתביא להפרטתה המלאה של הרכבת. החוק המוצע החדש, שייקרא חוק התעבורה המסילתית, יהיה מבוסס על עיקרון הפרדת תשתית מסילות הרכבת וקווי הרכבת.

על פי הנוסח המוצע, תוקם חברה ממשלתית חדשה שלידיה תימסר האחריות על המסילה, פיתוחה ותחזוקתה בעוד שקווי הרכבת עצמם יופרטו.

חברת רכבת ישראל שהוקמה ב-2003 היא חברה בבעלות ממשלתית מלאה השולטת הן ברשת מסילות הרכבת והן בשירותי הנסיעה וההובלה. בנוסף אחראית כיום הרכבת על הקמת מסילות חדשות כמו הקו המהיר לירושלים, קו אשקלון באר שבע וקו ראשון לציון מערב, כחלק מתוכנית פיתוח בהיקף של כ-30 מיליארד שקל שתסתיים ב-2012.