אונייה טורקית שנשאה מטען דשנים של כי"ל נחטפה ע"י פיראטים סומליים באוקיינוס ההודי

האונייה יצאה מנמל אשדוד והיתה בדרכה לתאילנד עם מטען פוספטים ואשלג ■ אין אנשי צוות ישראלים על האונייה ■ האונייה הגיעה לארץ לפני שבועיים ופרקה מטען גופרית ■ כיל: "מדובר באשלג ודשן שנמכרו ע"י כיל דשנים ללקוחות ויצאו באונייה שאינה ישראלית"

אונייה בבעלות טורקית עליה מתנוסס דגל מלטה ובה מטען של פוספטים ואשלג של חברת כי"ל המיועד לתאילנד נחטפה על ידי פיראטים סומליים באוקיינוס ההודי. על סיפון האונייה לא מצויים אנשי צוות ישראלים.

האונייה הגיעה לארץ לפני שבועיים ופרקה מטען גופרית, ולאחר הפריקה טענה את המטען של כי"ל. את דרכה עשתה האוניה ממפרץ אשדוד דרך מפרץ פורט סעיד שבמצרים ומשם היו פניה מועדות לכיוון תאילנד דרך ים סוף והאוקיינוס ההודי.

אורך האונייה הוא 180 מטר והיא נחשבת לאונייה נמוכה. לפי אתר האינטרנט אן-דהאר, על סיפונה של האונייה 19 אנשי צוות טורקים ו-2 אוקראיניים.

על פי הודעת הצי של האיחוד האירופי, שטה כעת האוניה לכיוון מערב בכיוון אחד המפרצים בחוף הים הסומלי, הנחשבים כמפרצים הנשלטים על ידי הכנופיות הפיראטיות הפועלות באיזור.

מכי"ל נמסר: "מדובר באשלג ודשן שנמכרו ע"י כיל דשנים ללקוחות ויצאו באוניה שאינה ישראלית". בכי"ל סרבו להתייחס לכמות הדשנים שנכללו במשלוח. על פי הערכות של מנהל הספנות מדובר במשלוח קטן יחסית.

נציין כי ההסכמים המקובלים במשלוחים מסוג זה הינם לפי חוזי FOB, (Free On Board)בו עוברת האחריות למטען לידי הקונה וחברת ההובלה בשער הנמל בו נטענת הסחורה. אם אכן מדובר בחוזה מסוג FOB הרי שכי"ל יכולה לרשום לזכותה את המכירה ובעיית חטיפת האוניה והסחורה שעליה תצטרך להיות מטופלת ע"י הקונה וחברת ההובלה מול חברות הביטוח.

כי"ל תפרסם דו"חותיה מחר בבוקר

נציין כי מחר בבוקר צפויה חברת כי"ל לפרסם את דו"חותיה הכספיים. חיים ישראל, ראש מחלקת המחקר של מריל לינץ' בישראל, מעריך כי כי"ל תציג מחר רווח נקי של 194 מיליון דולר ברבעון הרביעי, על מכירות של 2.4 מיליארד דולר ברבעון (צמיחה של 11% לעומת הרבעון המקביל ב-2008). להערכתו, ה-EBITDA של החברה יזנק פי 3 ל-310 מיליון דולר.

"ההבדל בין הרבעון הרביעי של 2009 לזה של 2008 - כמו יום ולילה", אומר ישראל, שמחזיק בהמלצת "קנייה" על המניה עם מחיר יעד של 57 שקל. "צריך לזכור שהרבעון הרביעי הוא עדיין ירושה של 2009; הרבעונים החזקים באמת יהיו בתחילת 2010, אז יבואו לידי ביטוי החוזים האחרונים בסין ובהודו. המשקיעים פסימים כרגע על המניה כי הם נכוו בשנתיים האחרונות, אך צריך לזכור שרק בשני החוזים האחרונים בהודו - כי"ל הבטיחה לעצמה 27% מהתפוקה השנתית תוך שבוע. זה מדהים. להערכתי, גם עם שוק חלש באירופה, כי"ל יכולה להגיע למצב שהמלאים שלה יתחילו לרדת השנה".

בשבוע האחרון דיווחה כי"ל על שני חוזים למכירת אשלג להודו אשר היקפם הינו הגדול ביותר שחתמה עד כה החברה עם הודו. בסה"כ כי"ל תמכור להודים 1.43 מיליון טון אשלג,לאחר שחתמה אתמול על חוזה נוסף למכירת 430 אלף טון אשלג, אשר מצטרף לחוזה שנחתם בשבוע שעבר למכירת 1 מיליון טון אשלג להודו. החוזה החדש כולל מכירת כמות אופציונלית בהיקף 90 אלף טון נוספים. המחיר שנקבע בין הצדדים עומד על 370 דולר לטון. את הדרך מישראל להודו יעשו אוניות המטען כמובן דרך האוקיינוס ההודי, כך שחטיפת האונייה היום מדליקה נורית אזהרה ביחס למשלוחים הגדולים הצפויים.