הרבנות הראשית מזהירה: נתפסו 7 טון מצות שאינן כשרות לפסח

כך דווח בגלי צה"ל ■ בתוכנית "בוקר טוב ישראל" אמר רפי יוחאי, מנהל מחלקת הונאה בכשרות של הרבנות הראשית לישראל, כי יש חשש שמצות לא כשרות רבות כבר עושות את דרכן למרכולים בישראל

ברבנות הראשית מתריעים הבוקר (ד') מפני קנייה של מצות שאינן כשרות לפסח, שהגיעו למדפי החנויות עם חותמת מזויפת של משגיחי כשרות. השבוע נתפסו 7 טונות של מצות כאלה, מוסתרות במפעל מאולתר בבאר-טוביה - כך דווח בלי צה"ל.

בתוכנית "בוקר טוב ישראל" אמר רפי יוחאי, מנהל מחלקת הונאה בכשרות של הרבנות הראשית לישראל, כי יש חשש שמצות רבות כבר עושות את דרכן למרכולים רבים בישראל, וכי על הציבור צריך להיזהר ולעקוב אחרי ההנחיות של הרבנות - לפני הרכישה.

ליאור כהן, רכז אזור המרכז ביחידה להונאה בכשרות שפשט על המפעל, סיפר כי נחרד למראה החמץ במסווה של מצה: "הכל היה מפוזר שם, בכל מכל וכל. לא היה שם אף אחד, לא משגיח או בעל המאפיה. הכל היה פרוץ לגמרי, ולא ניתן היה לדעת אם המצות נאפו תחת השגחה".

מדובר בניסיון לנצל תעשיה שמגלגלת, מן הסתם, הרבה מאוד כסף, ומשפחות רבות אף עושות מאמץ כספי גדול כדי שלפחות בליל הסדר יונחו על שולחנן מצות עבודת-יד - הוצאה שמגיעה לעתים למאות שקלים.

עמותה אחת ניצלה את המצב ואף הטביעה על מוצריה את חותמות הכשרות המהודרות ביותר - ביניהן בד"ץ, בד"ץ בית יוסף ויורה דעת - במחירי עלות, בהבטחה שכל ההכנסות הן קודש למשפחות נזקקות לצורכי החג.

כנשאל היצרן לגבי הזיוף, אמר: "לא היו דברים מעולם. מדובר בתחרות של סוחרים, וזה לא קשור אלינו".

המוצרים שווקו בשתי אריזות שונות - האחת בדויה והשנייה הנושאת מותג של יצרן מצות, מה שיקשה יותר על איתור התוצרת המזויפת.

על-פי החשד, המצות מכילות קמח רגיל שלא עבר הליך כשרות מכל סוג שהוא, וברבנות מבקשים מהציבור להתעדכן באתר האינטרנט שלה , מאחר שאותן כשרויות כן תקינות בחברות אחרות.

ואולם, גם כעת לא ברור מי יטפל בעבריינים: המשטרה טוענת כי מדובר בסמכויות אכיפה של הרבנות, ואילו שם טוענים כי הליך פלילי הוא הנכון במקרה של הונאה בסדר גודל כזה.