מה עדיף - נדל"ן או בורסה?

שתי הזירות מבעבעות ורותחות - הנה הסיבות להעדיף את הבורסה על פני השקעה בנדל"ן

בתקופה הנוכחית שוק הדירות רותח. מנגד, יכול להיות שגם שוק ההון כבר נמצא בנקודת רתיחה, לאחר הזינוק החד בשנה האחרונה. אז באיזה נתיב עדיף לבחור לכספנו? הנה כמה נקודות שיעזרו לכם לקבל את ההחלטה הנכונה.

1."שוק הדירות תמיד עולה"

זה לא נכון.

אמנם בשנים האחרונות מחירי הדירות עולים בצורה חדה - בגלל סיבות כמו רכישת דירות המונית של אזרחים זרים, הריבית האפסית במשק, והקצאת קרקעות מועטה מצד מינהל מקרקעי ישראל - אבל אם תבדקו את המצב החל בשנת 2000, למשל, תיווכחו כי בארבע השנים שלאחר פרוץ האינתיפאדה נפגע שוק הדיור בארץ באופן קשה מאוד. במרכז נרשמו ירידות מחירים ממוצעות של קרוב ל-10%, בירושלים צנחו המחירים ב-30% בממוצע, ובחיפה המחירים לא עלו במשך עשר שנים, מ-1994 עד 2004.

גם שוק ההון לא תמיד עולה, וכשהוא יורד זה לא ממש נעים (מישהו זוכר את 2008?). מנגד, ב-2009 הוא כבר הספיק לתקן את מרבית הירידות ומתקרב לשיא של כל הזמנים. במילים אחרות, אם יש לכם סבלנות, ותפעלו בצורה חכמה על-ידי השקעת כספכם באופן תקופתי, בדרך כלל תשיגו תשואה חיובית בטווח הארוך מהשקעה בשוק ההון.

2. הרבה יותר קל להשקיע בנדל"ן מאשר במניות"

ממש לא נכון.

כמו במניות, גם בנדל"ן: אם אתם רוצים להרוויח אתם חייבים להבין כיצד פועל השוק, ולאתר הזדמנויות השקעה כאשר הן ניתנות במחירים נמוכים. למשל, על-ידי רכישת נכס באזורים שבהם אחרים לא קונים, ובעיתוי שבו מחירי הנדל"ן שם נמוכים. בניגוד לדירה, קל הרבה יותר להעריך את השווי האמיתי של חברה, וממנו לגזור את המחיר האמיתי שבו צריכות להיסחר מניותיה. ובניגוד לדירה, ששוויה העתידי תלוי בגורמים רבים שקשה להעריך אותם, חברה שווה לסך המזומנים שתזרים לקופתה במהלך חייה, משהו שניתן להעריך ברמה טובה יחסית.

3. התשואה של מניות גבוהה מזו של דירה להשקעה.

זאת כבר עובדה. בהנחה שאין עלייה בשווי הדירה, התשואה השנתית הממוצעת מהשכרתה נעה סביב 3%-4%. מזה יש להפחית הוצאות בלאי, שיפוצים, תקופות שבהן היא תעמוד ריקה ללא שוכרים והוצאות נוספות. בשוק ההון, לעומת זאת, אפשר להשיג תשואות אטרקטיביות הרבה יותר. בממוצע, בטווח הארוך, שוק המניות מניב תשואה שנתית ממוצעת של כ-10% ושוק האג"ח מניב תשואה של כ-7%-6%. פער משמעותי, שיכול להוסיף מיליוני שקלים לשווי ההשקעה שלכם בטווח של עשרות שנים.

יש עוד טיעונים רבים נגד השקעה באמצעות רכישת דירה. למשל, בניגוד לניירות ערך, דירה אינה נכס נזיל, ולא תוכלו למכור אותה בפרק זמן קצר ללא התפשרות במחיר.

אז במה לבחור?

כדי שדירה להשקעה תניב לכם יותר מכמה אחוזים בודדים של תשואה שנתית מהשכרתה, תהיו חייבים להתמקצע בתחום ולוודא שאתם רוכשים אותה במחיר זול. זה אפשרי, אבל ממש לא פשוט. שוק המניות, לעומת זאת, מאפשר לכם להשיג תשואה מרשימה של בין 8% ל-10% בשנה, בממוצע, גם אם אינכם מבינים בהשקעות. כל שעליכם לעשות הוא לרכוש תעודות סל שעוקבות אחר המדדים המרכזיים, ולהשקיע בהן סכום חודשי קבוע לאורך פרק זמן ארוך.

  • אין לראות בכתבה המלצה לרכישה/למכירה של ניירות ערך ו/או תחליף לייעוץ.
  • yinon@bursa4u.com